School and teaching profession:

Authors

  • Eliane Paganini da Silva Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR
  • Franciele Clara Peloso Universidade Tecnológica Federal do Paraná/UTFPR.

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v0i0.465

Keywords:

Teaching profession, Remote teaching, Education in the pandemic, Childhood

Abstract

The article analyzes the school model based on a content view and how this model appears meaningful or resignified in the face of the Covid-19 pandemic. An analysis of remote education, teaching professionalism and the visibility of childhood in the educational process is proposed. The research is the result of a bibliographic review and a case study with analysis of teaching practice in the context of remote classes. Three main aspects are suggested to think about overcoming the traditional school model: promoting social and moral environments; cooperative practices and the promotion of learning; awareness of the teaching professional identity with a view to overcoming teacher deprofessionalizations.

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Author Biographies

Eliane Paganini da Silva, Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR

Professora Adjunta da Universidade Estadual do Paraná (Unespar-Apucarana). Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp-Marília), Mestre em Educação Escolar e Pedagoga pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp-Araraquara). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação Inclusiva (PROFEI) e atua como chefe de Divisão de Apoio aos Cursos junto a Diretoria de Ensino da Pró-reitoria de Ensino de Graduação (PROGRAD) da Unespar. Possui pesquisas relacionadas as temáticas da Identidade do professor, desenvolvimento profissional docente, educação inclusiva e teoria piagetiana.

Franciele Clara Peloso, Universidade Tecnológica Federal do Paraná/UTFPR.

Doutora em Educação pela UFSCar. Professora Adjunta do quadro docente da Universidade Tecnológica Federal do Paraná/UTFPR. Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional - PPGDR/UTFPR

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Published

2021-09-18

How to Cite

da Silva, E. P., & Peloso, F. C. (2021). School and teaching profession: . Devir Educação, 409–429. https://doi.org/10.30905/rde.v0i0.465