Cinema e educação: o velho, o novo e outros territórios na formação docente

Authors

  • Fernanda Omelczuk Universidade Federal de são João Del Rei (UFSJ)

DOI:

https://doi.org/10.30905/ded.v3i2.156

Keywords:

Cinema e educação, Formação docente, Intergeracionalidade

Abstract

The work shares reflections on cinema experiences by teachers in training with the public of a long-term institution for the elderly in São João del-Rei/MG. We developed three analyzes: the rhythmic-productive contrast of the teacher-child-old relationship; the encounter with old age as an experience of strangeness and acceptance; and the place of the imagination in different phases of life. We observe that the formation of teachers in asylum space, intensified by cinema as an aesthetic experience, displaces teaching, cinema and the experience of the “old” in the midst of contemporary discourses of pedagogical innovation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A música segundo Tom Jobim. Direção: Nelson Pereira dos Santos, 2012. 1 DVD (88min).

BÁRCENA, Fernando. La diferencia (de los idiotas). Revista Pro-Posições, v. 26, n. 1 (76), p. 49-67, jan./abr. 2015.

BEDIN, Luciano. Cartografia: outra forma de pesquisar. Revista Digital do Lav, Santa Maria, v. 7, n. 2, p. 66-77, maio/ago. 2014.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. A imagem-tempo. Tradução Eloisa de Araujo Ribeiro. São Paulo: Brasiliense, 2005.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia 2. 2. ed. Tradução Suely Rolnik. São Paulo: Editora 34, 2012, v. 4.

DELIGNY, Fernand. O Aracniano e outros textos. São Paulo: n-1 edições, 2018.

DUARTE JÚNIOR, João Francisco. Fundamentos estéticos da Educação. 5. ed. Campinas, SP: Papirus, 1988.

FERREIRA, Jacqueline.; OMELCZUK, Fernanda. Relatório final de Iniciação Científica. Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ), Pró-Reitoria de Pesquisa. Edital 003/2018.

FRESQUET, Adriana. Cinema e Educação: reflexões e experiência com estudantes de educação básica dentro e “fora” da escola. 1. ed. Rio de Janeiro: Autêntica, 2013.

GALLO, Silvio. René Schérer e a Filosofia da Educação: Aproximações. Anais da 37ª Reunião Nacional da ANPEd. Florianópolis. 2015. Disponível em: <http://www.anped.org.br/sites/default/files/trabalho-gt17-3575.pdf>. Acesso em: 7 ago. 2018.

GUATTARI, Félix; ROLNIK, Suely. Micropolítica: cartografias do desejo. Petrópolis: Vozes, 1993.

KASTRUP, Virgínia. Pistas do método da cartografia – a experiência da pesquisa e o plano comum. Porto Alegre: Sulina, 2014, v. 2.

MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. Em defesa da escola: uma questão pública. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

ORLANDI, Luiz. Um gosto pelos encontros. 2014. Disponível em: <https://territoriosdefilosofia.wordpress.com/2014/12/29/um-gosto-pelos-encontros-luiz-orlandi/>. Acesso em: 19 ago. 2018.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do Sensível: estética e política. São Paulo: EXO experimental, Editora 34, 2009.

RANCIÈRE, Jacques. O Mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

TÓTORA, Silvana. Genealogia da velhice. Ecopolítica, [S.l.], n. 6, maio/ago. 2013. Disponível em: <https://revistas.pucsp.br/index.php/ecopolitica/article/view/16754>. Acesso em: 7 ago. 2018.

VIGOTSKI, Lev. Imaginación y creación en la edad infantil. Lanús Oeste: Nuestra América, 2012.

ZOURABICHVILI, François. O vocabulário de Deleuze. Rio de Janeiro: Relume Dumará; Sinergia; Ediouro, 2009.

Published

2019-11-27

How to Cite

Omelczuk, F. (2019). Cinema e educação: o velho, o novo e outros territórios na formação docente. Devir Educação, 3(2), 156–170. https://doi.org/10.30905/ded.v3i2.156