Low student performance: what to do when the problem of teaching meets the will to learn?

Authors

  • José Gomes Thomaz Universidade Federal de Viçosa - UFV
  • Alvanize Valente Fernandes Ferenc Universidade Federal de Viçosa - UFV

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v9i1.1110

Keywords:

Low student performance;, Chemistry teaching;, Teacher conceptions;, Relationship with knowledge.

Abstract

In a context where the quality of education is problematized, teacher training and practice have gained increasing centrality, given their effects on student learning. In this regard, the present study sought to investigate the reasons for low quantitative performance in the subject of Chemistry, from the teacher’s perspective, in a state school in Minas Gerais, Brazil. The qualitative research was developed through a case study, involving a teacher as the participant in a state school in Minas Gerais. From the data produced in the research, we observed the existence of simplistic conceptions about teaching and learning, constructed and elaborated from a very superficial discourse regarding the student and their willingness to learn. This justifies demobilizing processes for teaching and may negatively impact the quantitative results presented by students.

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Author Biographies

José Gomes Thomaz, Universidade Federal de Viçosa - UFV

Mestre em Educação, Licenciado em Química, Pedagogo e Psicopedagogo. Possui experiência em pesquisas nas áreas de Educação e Química Inorgânica Medicinal, com ênfase em Formação Docente e Compostos Organometálicos, respectivamente. Atuou como bolsista, no âmbito da iniciação científica do CNPq e da CAPES. Têm-se me dedicado, nos últimos anos, a pesquisas voltadas à formação de professores, ao estudo da relação com o saber, fracasso escolar e aprendizado das Ciências Naturais e Matemática. Atualmente, é professor e especialista da Educação Básica e integrante do grupo de estudos e pesquisas Formação do Educador e Práticas Educativas (FORMEPE), da Universidade Federal de Viçosa (UFV-MG). Possui, ainda, experiência como professor nas redes públicas e privadas de ensino.

Alvanize Valente Fernandes Ferenc, Universidade Federal de Viçosa - UFV

Professora Associada do Departamento de Educação e do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Viçosa- UFV, Viçosa, MG. Pós-doutora pela FPCE da Universidade do Porto, Portugal (2020); Pós-doutora pela FaE/UFMG (2014); Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos, com estágio na FPCE da Universidade do Porto(2005). Coordenadora do Programa de Pós- Graduação em Educação- PPGE- UFV;  Líder do grupo de Estudos e Pesquisas Formação do Educador e Práticas Educativas- FORMEPE- UFV(CNPq/UFV). E-mail: avalente@ufv.br;  avalenteferenc@gmail.com;

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Published

2025-11-07

How to Cite

Gomes Thomaz, J., & Valente Fernandes Ferenc, A. (2025). Low student performance: what to do when the problem of teaching meets the will to learn?. Devir Educação, 9(1), e-1110. https://doi.org/10.30905/rde.v9i1.1110

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