Low student performance: what to do when the problem of teaching meets the will to learn?
DOI:
https://doi.org/10.30905/rde.v9i1.1110Keywords:
Low student performance;, Chemistry teaching;, Teacher conceptions;, Relationship with knowledge.Abstract
In a context where the quality of education is problematized, teacher training and practice have gained increasing centrality, given their effects on student learning. In this regard, the present study sought to investigate the reasons for low quantitative performance in the subject of Chemistry, from the teacher’s perspective, in a state school in Minas Gerais, Brazil. The qualitative research was developed through a case study, involving a teacher as the participant in a state school in Minas Gerais. From the data produced in the research, we observed the existence of simplistic conceptions about teaching and learning, constructed and elaborated from a very superficial discourse regarding the student and their willingness to learn. This justifies demobilizing processes for teaching and may negatively impact the quantitative results presented by students.
Downloads
References
ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de; Estudo de caso em pesquisa e avaliação educacional. Brasília: Liberlivros, 2005. p. 7-70.
BRASIL. PCN+ Ensino Médio: Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: MEC/SEMTEC, 2002.
BRASIL. Orientações Curriculares para o Ensino Médio. v. 2. Brasília, BR. 2006. 135p.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. PISA 2022: resultados do Brasil. Brasília: INEP, 2023. Disponível em: https://download.inep.gov.br/acoes_internacionais/pisa/resultados/2022/pisa_2022_brazil_prt.pdf. Acesso em: 24 abr. 2025.
Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Terceira versão. Ministério da Educação: Brasil, 2017.
BOCHNIAK, Regina. Questionar o conhecimento. 2. ed. São Paulo, SP: Loyola, 1992.
CACHAPUZ, António. et al (org.). A necessária renovação do ensino das ciências. 3. ed. São Paulo, SP: Cortez, 2011.
CARVALHO, Ana Maria Pessoa de; GIL-PÉREZ, Daniel. Formação de professores de ciências. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2006. 120 p.
CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber às práticas educativas. São Paulo: Cortez, 2013. 287 p.
CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. RJ: Vozes, 2006. p.113-131.
FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Análise de conteúdo. 5. ed. Campinas: Autores Associados, 2018. 87 p.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. SP: EPU, 1986.
MOROZ, Melania; GIANFALDONI, Monica Heleno Tieppo Alves; O processo de pesquisa: iniciação. 2. ed. v 2. Brasília: Líber Livro Editora, 2006.
PIMENTA, Selma. Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e Docência. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2011, 296 p.
PIMENTA, S. G., ANASTASIOU, L. das G. C. Docência no ensino superior. São Paulo:
Cortez, 2002.
PORLÁN, Ariza Rafael.; RIVERO García. Ana; MARTÍN DEL POZO, Rosa. Conocimiento profesional y epistemología de los profesores, I: teoría, métodos e instrumentos. Enseñanza de las Ciencias, España, v. 15, n. 2, p. 155-171, 1997.
SCHNETZLER, Roseli Pacheco. Apontamentos sobre a História do Ensino de Química no Brasil. In: SANTOS, W. L. P dos; MALDAMER O. A. (Org). Ensino de Química em foco. Ijuí: Ed. Unijuí. 2010, p. 51-75.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 13. ed., Rio de Janeiro: Vozes, 2012. 325 p.
TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. 7. ed. Petrópolis: Rio de Janeiro, Vozes, 2012.
ZANON, Lenir Basso; MALDANER, Otávio Aloisio. A química escolar na relação com outros campos de saber. In: SANTOS, W. L. P dos; MALDAMER O. A. (Org). Ensino de Química em foco. Ijuí: Ed. Unijuí. 2010, p. 101-130.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Devir Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.
