An analysis of the aggressor in the bullying phenomenon

Authors

  • Ana Lydia Soares Universidade Federal do Rio da Janeiro - UFRJ
  • Davi Milan Universidade Estadual Paulista - UNESP
  • Erica Dantas da Silva Universidade Federal de Campina Grande - UFCG https://orcid.org/0000-0001-5886-1151

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.826

Keywords:

Bullying, Aggressor, School.

Abstract

The theme of violence at school is identified by the phenomenon of bullying, which involves children and adolescents. This article aimed to identify, based on scientific literature, who is the perpetrator of bullying, who assumes the role of aggressor in this process. A bibliographical search was carried out in the Scielo database. Initially, thirty articles were found. After applying the inclusion and exclusion criteria, 10 studies were selected to compose the analysis corpus. The results revealed that bullying is understood as a way of designating aggressive behaviors practiced by the aggressor, in which there are suffering and anguish among the victims. Those involved are the victim, the aggressor and the witness. The aggressor is involved in fights, dissatisfied with life, has difficulties in relationships with parents. In addition to being aggressive, angry, has low self-control and low pleasantness. The impacts on the lives of those involved are countless, and much of the violence experienced in childhood or adolescence can be perpetuated, with cases of bullying at work. It is essential to identify bullying practices early, to avoid creating a hostile environment at school and even prevent the practice of crimes and use of drug. Furthermore, it is understood that it is essential that new research and studies be carried out to expand knowledge on this topic.

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Author Biographies

Ana Lydia Soares, Universidade Federal do Rio da Janeiro - UFRJ

É doutora pelo Instituto de Psicologia da UFRJ (2010); com estágio de doutorado na Universidade do Porto, realizado em 2009. É graduada e licenciada em Psicologia pela UFRJ (2003). Possui formação clínica na abordagem rogeriana, cursada no Centro de Psicologia da Pessoa, Rio de Janeiro. Atuou como professora substituta da Faculdade de Educação da UFRJ, lecionando Psicologia da Educação (2012-2013) e do Instituto de Psicologia da UFRJ, lecionando Terapia Centrada no Cliente, Psicologia Humanista Existencial e Psicologia Aplicada à Saúde (2006-2007). Possui pós-graduação na UCAM em Psicopedagogia Institucional e Psicologia Jurídica e na UGB em Psicologia Transpessoal e Ciências Holísticas.

Davi Milan, Universidade Estadual Paulista - UNESP

Pesquisador em Educação (Unesp: Universidade Estadual de São Paulo- Campus de Marília -SP), professor orientador de projetos da UNIVESP (Universidade Virtual do Estado de São Paulo), professor da educação básica da rede pública municipal em Quintana- SP, Especialista em Educação, graduado em Pedagogia e Letras. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Alfabetização e Letramento, Educação Matemática, Educação Especial e Educação de Jovens e Adultos, atuando principalmente nos seguintes temas: educação de jovens e adultos, letramento matemático, alfabetização e letramento, formação de professores, educação popular, educação especial e inclusiva com ênfase ao mercado de trabalho, bem como assessoria pedagógica. Membro do Grupo de Pesquisa sobre Formação de Educadores (GP FORME) da UNESP de Marília-SP, membro do Grupo de Pesquisa: Trabalho, Saúde e deficiência da Unesp de Marília -SP, membro do Grupo de Pesquisa Formação Ética da Unesp de Marília -SP. Revisor e Parecerista na Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial da Unesp - campus de Marilia

Erica Dantas da Silva, Universidade Federal de Campina Grande - UFCG

Atualmente trabalha como docente do Ensino Fundamental I da rede privada de ensino, em Cajazeiras/PB. Mestranda em Ensino pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN no Programa de Pós-Graduação em Ensino – PPGE, campus Pau dos Ferros. Pós-Graduada do curso de Especialização em Docência do Ensino Superior da Universidade Federal de Campina Grande - UFCG, Campus Cajazeiras. É bolsista DS da CAPES no Programa de Demanda Social na Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas do Processo Ensino e aprendizagem (GEPPE). Graduada em Licenciatura Plena em Pedagogia (2018) no Centro de Formação de Professores da Universidade Federal de Campina Grande (CFP/UFCG). Formada no curso de Técnica em Edificações (2014) no Instituto Federal de Ciência e Tecnologia da Paraíba (IFPB), campus Cajazeiras.

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Published

2024-11-05

How to Cite

Soares, A. L. ., Milan, D., & Dantas da Silva, E. (2024). An analysis of the aggressor in the bullying phenomenon. Devir Educação, 8(1), e–826. https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.826