ICT and assistive technologies

Authors

  • Anderson de Araujo Reis Universidade Tiradentes
  • Carlos Alberto de Vasconcelos Universidade Federal de Sergipe - UFS

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.802

Keywords:

Assistive Technology, Educational Inclusion, Information and Communication Technology.

Abstract

This article aims to reflect on the aspects of Information and Communication Technology and Assistive Technology in the process of educational inclusion of People with Disabilities. Its context is constituted by the aspects extracted during the developments of the doctoral thesis in the Postgraduate Program in Education of the Federal University of Sergipe defended in July 2021. The proposal of the use of technologies is in the capacity to enhance learning and inclusion in the school environment. Thus, the teacher who will work with the technologies in the school, must know them and know how to use them. Therefore, the importance of the resources used, here the TA stands out, which should be seen as an ally in the realization and promotion of the interaction of the student with disability and his development. It is necessary to elucidate the aspects, in order to understand the person with disability as a human being who has a long-term impairment of a physical, mental, intellectual or sensory nature, which, in interaction with one or more barriers, may obstruct their full and effective participation in society on an equal basis with other people, considering the fundamental aspects. It is for these and other reasons that the evolution of technology reveals, at every moment of its history, a profound interaction between the incentives and opportunities that favor technological innovations and the sociocultural conditions

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anderson de Araujo Reis, Universidade Tiradentes

Doutor e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Sergipe, Diretor do Centro de referência em Educação Especial de Sergipe, Licenciado em Pedagogia, Ciências Biológicas, Bacharel em Biomedicina. Membro do Núcleo de Estudo, Extensão e Pesquisa em Inclusão e Tecnologia Assistiva (NUPITA) e do Grupo de Estudos e Pesquisas em Formação de Professores e Tecnologia da Informação e Comunicação (FOPTIC). Professor da Universidade Tiradentes.

Carlos Alberto de Vasconcelos, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Professor na Universidade Federal de Sergipe, lotado no Departamento de Educação, ministrando aulas para as licenciaturas; Professor no Programa de Pós Graduação em Educação e no Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências e Matemática. Com graduação em licenciatura Geografia, Pedagogia, Letras vernáculas e Letras Espanhol. Especialização em Geografia do Brasil (FUNESO), Atualização Pedagógica para Professores e Instrutores de Treinamento (UFRPE), Educação Ambiental (UFPE) e Desenvolvimento Sustentável para o Semiárido Nordestino (UFCG); Mestrado (2000) e Doutorado (2009) em Geografia pela Universidade Federal de Sergipe; Estágio Pós Doutoral em Educação Contemporânea (2015-UFPE) e Estágio Pós-doutoral em Educação (UESB-2022). Atua nas áreas de Formação de Professores, Avaliação da Aprendizagem, Educação Ambiental, Trabalho Infantil, Ensino e Metodologia da Geografia e das Ciências Naturais,Tecnologias da Informação e Comunicação e Educação a Distância. Integra o Grupo de Pesquisa Educação e Contemporaneidade (EDUCON) CNPQ/UFS; É Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Formação de Professores e Tecnologias da Informação e Comunicação - FOPTIC/CNPq/UFS e pertence a Associação Nacional pela Formação dos Profissionais da Educação - ANFOPE.

References

BERSCH, Rita Bersch; MACHADO. Tecnologia Assistiva: Aplicações na Educação/ Módulo III. Santa Maria, 2012.

BERSCH, Rita. Introdução à Tecnologia Assistiva. 2017. Disponível em: http://www.assistiva.com.br/Introducao_Tecnologia_Assistiva.pdf. Acesso em: 9 mar. 2019.

BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008.

BRASIL. Tecnologia Assistiva nas escolas: recursos básicos de acessibilidade sócio digital para pessoa com deficiência. Instituto de Tecnologia Social (ITS Brasil). 2008.

BRASIL. Secretaria Nacional de Promoção dos Direitos da Pessoa com Deficiência - SNPD. 2009. Disponível em: http://www.pessoacomdeficiencia.gov.br/app/publicacoes/tecnologia-assistiva. Acesso em: 10 mar. 2019.

CALHEIROS, S. David. et al. Considerações acerca da tecnologia assistiva no cenário educacional brasileiro. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 31, n. 60, p. 229-244, jan./mar. 2018.

GALVÃO FILHO, Teófilo Alves. A construção do conceito de Tecnologia Assistiva: alguns novos interrogantes e desafios. Revista Entre ideias, Salvador, v. 2, n. 1, p. 25-42, jan./jun. 2013.

GALVÃO FILHO, Teófilo Alves. Ambientes computacionais e telemáticos no desenvolvimento de projetos pedagógicos com alunos com paralisia cerebral. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2008.

GALVÃO FILHO, Teófilo Alves. Tecnologia Assistiva: favorecendo o desenvolvimento e a aprendizagem em contextos educacionais inclusivos. In: GIROTO, C. R. M.; POKER, R. B.; OMOTE, S. (Orgs.). As tecnologias nas práticas pedagógicas inclusivas. Marília/SP: Cultura Acadêmica 2012. p. 65-92.

GALVÃO FILHO, Teófilo Alves. Tecnologia assistiva para uma escola inclusiva: apropriação, demanda e perspectivas. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal da Bahia, Faculdade de Educação, Salvador, 2009.

ORRÚ, Sílvia Ester. O re-inventar da inclusão: os desafios da diferença no processo de ensinar e aprender. Petrópolis-RJ, Vozes, 2017.

PALMER, Richard. Hermenêutica. Tradução Maria Luísa Ribeiro Ferreira. Lisboa: Edições 70, 2006.

PALONEN, Kari. Max Weber’s Rhetoric of Objectivity: The Parliament as a Paradigm for Scholarly Disputes. Max Weber Studies, p. 71-93, 2010.

PRIMO, Alex, Interação mediada por computador: comunicação, cibercultura, cognição, Porto Alegre, Ed. Sulina, 2007.

REIS, Anderson de Araujo; ANDRADE, Elvis Nichollas Pereira; BACELLAR, Helon Belmiro Sampaio. Tecnologia Assistiva como área de conhecimento: um estudo de caso do Centro de Atendimento Educacional Especializado João Cardoso Nascimento Júnior. Educon, Aracaju, Volume 12, n. 1, p. 1-13, set. 2018. Disponível em: www.educonse.com.br/xiicoloquio. Acesso em: 10 mar. 2019.

REIS, Anderson de Araujo; ANDRADE, Elvis Nichollas Pereira; SOUZA, Rita de Cácia Santos. Implementação da Tecnologia Assistiva no Centro de Atendimento Educacional Especializado João Cardoso Nascimento Júnior: um relato de experiências. ENFOPE, Aracaju, v. 11, n. 1, p. 1-12. Disponível em: https://eventos.set.edu.br/index.php/enfope/article/view/9070. Acesso em: 10 mar. 2019.

SARTORETTO, Mara Lúcia; BERSCH, Rita de Cássia Reckziegel. A Educação Especial na Perspectiva da Inclusão Escolar: recursos pedagógicos acessíveis e comunicação aumentativa e alternativa. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial. Fortaleza: Universidade Federal do Ceará, 2010.

VASCONCELOS, Carlos Alberto. Interfaces interativas na educação a distância: estudos sobre cursos de geografia. Recife: Ed. UFPE, 2017.

Published

2024-01-12

How to Cite

Anderson de Araujo Reis, & Carlos Alberto de Vasconcelos. (2024). ICT and assistive technologies. Devir Educação, 8(1), e–802. https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.802

Most read articles by the same author(s)