Gramsci, the school and the unitary school: a review of theses and dissertations from the last decade
DOI:
https://doi.org/10.30905/rde.v7i1.630Keywords:
Gramsci, State, Education., Unitary SchoolAbstract
This article has as its theme the approaches to education and unitary school developed in Brazilian theses and dissertations produced in the last decade from the Gramscian conception. The objective was to analyze how theses and dissertations from the last decade present the Gramiscian concepts of education and unitary school, seeking to understand what type of education and what school model is presented to us. The methodology was a qualitative approach of a theoretical-bibliographic character, having as a research space the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations and contemporary authors who base their reflections on Gramsci, education and unitary school. Based on the selected works, it was concluded that the interests related to production, the world of work, the organization of the school and the education offered, persist, reinforcing the duality between the task of educating the school and the task of training labor at service of capital.
Downloads
References
Referências
BEZERRA, Daniele de Souza. Políticas e planejamento do ensino médio (integrado ao técnico) e da língua estrangeira (inglês): na mira (gem) da politecnia e da integração. 2012. 203 f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.
BLENGINI, Ana Paula da Graça Sousa. O Ensino Médio Integrado: concepções, disputas e indeterminações. 2012. 146 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012.
BOMBARDA, Anderson. Dilemas e contradições da autonomia docente. Dissertação (Mestrado em Educação). 2018. 85 f. Faculdade de Educação- Universidade Estadual Paulista, São Paulo: 2018.
BORMANN, Maria Aliete Cavalcante. Estudo da proposta curricular para o ensino médio noturno da Secretaria Estadual de Educação do Rio Grande do Norte: foco na formação do trabalhador estudante. 2012. 246 f. Tese (Doutorado em Educação) - Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2012.
CAVALCANTE, Joel Júnior. A inserção social dos estudantes egressos do instituto federal do Paraná (IFPR) e a nova institucionalidade da educação profissional e tecnológica (EPT) no Brasil. 2012, 259 f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, 2012.
CHEROTI, Aparecida do Carmo Fernandes. Um estudo de concepções e experiências de escolas de tempo integral nos municípios de Campinas e Jundiaí. 2019. 113 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2019.
COSTA, Igor Andrade da. Reforma gerencial e seus impactos no currículo mínimo da educação básica: uma análise da gestão curricular na Rede Pública de Ensino do Estado do Rio de Janeiro. 2019. 204 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares) - Instituto de Educação, Instituto Multidisciplinar, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica, 2019.
DIAS, Vagno Emigídio Machado. A educação integrada e a profissionalização no ensino médio. 2015. 239 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2015.
DUARTE, Evandro Santos. O processo de formação humana no pensamento de Antonio Gramsci: política, cultura e trabalho. 2018. 160 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação - Faculdade de Educação -Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2018.
ESTACHESKI, Joice. As diretrizes curriculares para a educação profissional do estado do paraná à luz dos princípios gramscianos: a implementação analisada sob a perspectiva docente. 2013. 150 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2013.
FARIAS, Rosane de Abreu. Ensino Médio Integrado na Rede FAETEC: do
tecnicismo à uma nova concepção da educação profissional? 2016. 207 f. Dissertação (Mestrado em Políticas Públicas e Formação Humana). Faculdade de Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2016.
FEIJÓ, Jerciano Pinheiro. Politecnia e escola unitária: reflexão com base em Pistrak, Gramsci e Saviani. 2016. 90 f. Dissertação (mestrado), Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Fortaleza, 2016.
FERREIRA, Ana Rita de Lima. Investigando a concepção de formação política na luta por direitos da coletividade dos atingidos por barragens. 2012. 197 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade de Brasília, Brasília, 2012.
FRESU, Gianni. Antonio Gramsci, o homem filósofo: uma biografia intelectual. Boitempo Editorial, 2020.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GRAMSCI, Antônio. Concepção dialética da história. 1ª Parte.3. ed. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 1966.
GRAMSCI, Antônio. Os intelectuais e a organização da cultura. 4. ed. Tradução Carlos Nelson Coutinho. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1982.
GRAMSCI, Antônio . Concepção dialética da história. Trad. Nelson Coutinho. 9. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1991.
GRAMSCI, Antônio. Cadernos do Cárcere, vol. 3: Maquiavel: notas sobre o Estado e a Política. Coutinho, C. N. (Trad.); Henriques, L. S.; Nogueira, M. A. (Coedição). Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000.
GRAMSCI, Antônio. Cadernos do cárcere. Os intelectuais. O princípio educativo. Jornalismo. Vol. 2. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001a.
GRAMSCI, Antônio. Cadernos do Cárcere. Tradução de Carlos Nelson Coutinho. Vol. 2. 2ª ed. Rio de Janeiro, Brasileira, 2001b.
MARQUES, Daniele Luciano. Entre a escola unitária e a mercadológica: a trajetória para o mundo do trabalho dos egressos das EEEPS do Ceará. 2016. 103 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Educação Brasileira, Fortaleza, 2016.
MARTINS, Marcos Francisco. Gramsci, os intelectuais e suas funções científico-filosófica, educativo-cultural e política. Pro-Posições, Campinas, v. 22, n. 3 (66), p. 131-148, set./dez. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pp/v22n3/10.pdf Acesso em: 02 jan. 2019.
» http://www.scielo.br/pdf/pp/v22n3/10.pdf
MELILLO, Célio Roberto. A dualidade na formação no ensino profissionalizante em um ambiente de aprendizagem de modelagem matemática. 2017. 227 f. Tese (Doutorado) Faculdade de Educação. Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2017.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. (org.). O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14ª ed. Rio de Janeiro: Hucitec, 2014.
MONASTA, Attílio. Antonio Gramsci; tradução: Paolo Nosella. Fundação Joaquim Nabuco. Recife: Editora Massangana, 2010. (Coleção Educadores).
NOSELLA, Paolo. A escola de Gramsci. 3ª Ed rev. e atual. São Paulo. Ed. Cortez, 1992.
NOVAIS, Lucimar de Freitas. Educação profissional: uma análise sobre a evasão e a permanência no curso Técnico em Agropecuária Integrado ao Ensino Médio no Instituto Federal de Rondônia – Campus Colorado do Oeste. 2014. 138 f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Educação Agrícola) - Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica-RJ: 2014.
PEREIRA, Filho Francisco de Assis. Ensino médio articulado à educação profissional no IFMA: uma avaliação política da política. 2017. 115 f. Dissertação (Mestrado em Políticas Públicas) - Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2017.
PORTO, Júnior Manuel José. O ensino médio integrado no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense: perspectivas contra-hegemônica num campo em disputas. 2014. 191 f. Dissertação (Mestrado em Políticas Públicas e Formação Humana) – Faculdade de Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.
SANTOS, Kols Priscila; MOROSINI, Marília Costa. O Revisitar da Metodologia do Estado do Conhecimento para além de uma revisão bibliográfica. Revista Panorâmica online, v. 33, 2021. Disponível em : https://www.researchgate.net/publication/359769231_o_revisitar_da_metodologia_do_estado_do_conhecimento_para_alem_de_uma_revisao_bibliografica Acesso em: 22 de abr. 2022.
SAVIANI, Dermeval. Educação no Brasil: concepção e desafios para o século XXI. Revista HISTEDBR On-Line, Campinas, v.3, n. jul., p. 1-4. 2001. Disponível em: https://www.fe.unicamp.br/lancamentos/histedbr-line-v-julho2001-n-3-2001. Acesso em: 25 de maio 2022.
SAVIANI, Demerval. Trabajo y educación: fundamentos ontológicos e históricos. Revista brasileira de educação, v. 12, n. 34, p. 152-165, 2007.
SAVIANI, Demerval. O paradoxo da educação escolar: análise crítica das expectativas contraditórias depositadas na escola. Cadernos de Pesquisa: Pensamento Educacional, v. 5, n. 10, p. 13-28, 2010.
SENA, Edmir Soares de. A política de educação a distância em uma instituição pública de segurança: questões a partir do Programa de EAD do SENASP/MJ, na Polícia Judiciária Civil do Estado de Mato Grosso. 2016. 156 f. Dissertação (Mestrado em Processos Formativos e Desigualdades Sociais) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2016.
SILVA, Fabrício Bandeira da. Políticas educacionais para o ensino de nível técnico: um estudo com os jovens atendidos pelo PRONATEC no IFCE (2012-2016). 2016. 140 f. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação- Universidade Estadual Paulista, São Paulo: 2016.
SILVA, Guilherme Alves da. A formação humana integral e o ensino médio (integrado) no contexto das reformas educacionais (2016-2017): uma parada do velho novo? 2017. 102 f. Dissertação (Mestrado em Sociologia) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2017.
SILVA, Silvianilza Baia da. Educação profissional e desenvolvimento local: a prática de formação do trabalhador no Centro Integrado de Educação do Baixo Tocantins- Cametá. 2014. 145 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Pará, Instituto de Ciências da Educação, Belém, 2014.
SOUZA, Herbert Glauco de. Reforma intelectual e moral e a construção da hegemonia: o processo de elevação cultural dos grupos sociais subalternos. 2018. 140 f. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação. Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2018.
VASCONCELOS, Rosilene Doris de. As políticas públicas de educação integral, a escola unitária e a formação onilateral. 2012. 278 f. Tese (Doutorado em Educação) Universidade de Brasília, Brasília, 2012.
ZEN, Eliezer Toretta; MELO, Douglas Christian Ferrari. Gramsci, escola unitária e a formação humana. Cadernos de Pesquisa, 2016, 23.1: p. 42-54. Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/4628 Acesso em: 02 de maio 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Devir Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.