Diálogos construídos com professoras alfabetizadoras: quem ensina e quem aprende com o ensino remoto?
DOI:
https://doi.org/10.30905/rde.v6i1.542Keywords:
Teacher training. Literacy teacher. Remote teaching.Abstract
In view of the recommendations of isolation and social distancing, the establishment of emergency remote education was the strategy used by educational institutions to minimize the gaps left in the education of children in the years 2020 and 2021, in Brazil. Thus, with the proposition of pedagogical actions to be carried out at home, distant from school, public schools are facing the challenge of ensuring students' learning in times of social isolation and school closures, from the pandemic context caused by Coronavirus (COVID-19). Faced with this unusual situation of education, one can question: who teaches and who learns in this context of remote teaching? From this provocation, this text intends to discuss the conditions of teaching in the remote format and the differentiated spaces for the elaboration and implementation of the teaching and learning processes, seeking to reflect on the perceptions of educational practices in remote environments and the impacts on initial teacher education. To this do, it is presented an experience report from the formative actions developed in the curricular components Practices of Literacy and Literacy and Internship in Literacy and Literacy, taught to students of the Pedagogy course, bringing situations of dialogues with literacy teachers about the processes of teaching and learning in remote circumstances.
Downloads
References
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP n.º 5/2020. Brasília: Conselho Nacional de Educação, 28 abr. 2020. Disponível em:< http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=145011-pcp005-20&category_slug=marco-2020-pdf&Itemid=30192 >. Acesso em: 18 set. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Gabinete do Ministro. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Diário Oficial da União, Brasília, DF, ed. 53, 18 mar. 2020. Seção 01, p. 39.
CANDAU, Vera Maria. Formação continuada de professores: tendências atuais. In: CANDAU, Vera Maria. (Org.). Magistério: construção cotidiana. Petrópolis: Vozes, 1997.
COPERTARI, Susana; LOPES; Claudio Neves. Pedagogia da virtualização em tempos de pandemia. Revista Científica Educ@ção, Miracatu, SP, v.4, n.8, out. 2020. Dossiê: Educação em tempos de COVID19.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. Mil platôs - capitalismo e esquizofrenia. Tradução de Suely Rolnik. São Paulo: Ed. 54, 1997. vol. 4.
FREIRE, Paulo. Política e educação: ensaios. 4. ed. São Paulo, Cortez, 2000.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.
PAULO, Freire. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.
GOULART, Ilsa do Carmo Vieira. Entre o espaço de ensino e a formação docente: práticas de leitura e escrita, Revista Educação PUC-CAMP., Campinas, p.211-222, maio/ago. 2013. Disponível em: http://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/reveducacao/article/view/2030 Acesso em: 28 jan. 2021.
LAVRAS. Resolução do Conselho de Ensino, Pesquisa e Extensão, nº 089, de 29 de julho de 2020, pela Universidade Federal de Lavras.
LAVRAS. Resolução n.º 01, de janeiro de 2021. Dispõe sobre a organização do estágio obrigatório supervisionado no período de vigência do Estudo Remoto Emergencial, no âmbito do curso de Licenciatura em Pedagogia (presencial). Lavras: COLEGIADO DO CURSO DE LICENCIATURA EM PEDAGOGIA, 2021.
MAGGIO, Mariana. Enseñar en Tiempos de Pandemia. Departamento de Educación a Distancia. 2° Webinar - Educación y creatividad en tiempos de #coronavirus. En:
http://www.youtube.com/watch?v=lvy5QZ5Qk04 . Buenos Aires, 5 de marzo de 2020. Recuperada el 10 de marzo de 2020.
MAGGIO, Mariana. Clases virtuales: el desafío es que las plataformas no nos deshumanicen. Entrevista por Lidia Molina En: Redacción https://www.redaccion.com.ar/clases-virtuales-el-desafioes-que-las-plataformas-no-nos-deshumanicen/ Buenos Aires, 23 de marzo del 2020. Recuperada, 28 de marzo de 2020.
MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. Nossas crianças não são nossas crianças: ou porque a escolar não é um ambiente de aprendizagem. Revista Sul-Americana de Filosofia e Educação, Brasília, n. 23, p. 282-297, nov./abr. 2015.
MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. Em defesa da escola: uma questão pública.
2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
NÓVOA, Antonio. Professores Imagens do futuro presente. Lisboa Portugal : EDUCA, 2009.Disponível em: http://rosaurasoligo.files.wordpress.com/2017/04/antc3b3nio-nc3b3voa-professores-imagens-do-futuro-presente.pdf Acesso em: 03 dez. 2020.
SHÖN, Donald. Educando o professor reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Devir Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.