Formação Socioemocional: olhares para a docência na educação básica

Authors

  • Thayanne Lima da Silva Universidade Federal de Pernambuco-UFPE
  • Ezir George Silva Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v5i1.345

Keywords:

formação; socioemocional; docência; educação básica.

Abstract

From the 1990s onwards, it has began a worldwide movement in Education, marked by reflections about the desired school for the 21st century, highlighting through different documents the importance of a broad perspective of human development, which included intentionally social and emotional aspects. These reflections influenced brazilian educational laws, such as the Lei de Diretrizes e Bases para Educação Básica (LDB) and more recently the Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Even so, it is considered a great challenge for Education to think about teacher training that has social and emotional learning as a fundamental aspect. In this context, this article is a result of a research project at the master's level and seeks to problematize the categories of social and emotional training and teaching practice in brazilian public elementary education. The current findings are in an initial stage and its possible contribution can help broadenning the views of social and emotional education for teachers based on the proposals of both LDB and BNCC. It is also intended to think not only about different practices, but to discuss the constructive viability of their intentions and meanings, in what weighs the student experience, curriculum development, production of didactic content and its repercussions on human development and its influence on political aspects.

Keywords: training; social and emotional learning; teaching; elementary education

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Author Biographies

Thayanne Lima da Silva, Universidade Federal de Pernambuco-UFPE

Mestranda em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), com projeto de pesquisa focado no desenvolvimento socioemocional de docentes. Graduada em Psicologia pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB), com pós-graduação em Neuropsicologia e Desenho Instrucional. Já atuou com formação de professores para o desenvolvimento de habilidades socioemocionais no contexto da educação pública e privada, formação de equipes para consultoria de programas de educação socioemocional e produção de materiais didáticos em educação socioemocional no contexto da educação básica. Seus estudos e atuação profissional situam-se no âmbito do Desenvolvimento Emocional, Educação Socioemocional e aprendizado de competências e habilidades socioemocionais em diferentes áreas.

Ezir George Silva, Universidade Federal de Pernambuco

Doutor e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco –UFPE. Graduado em Pedagogia e Pós-Graduado em Gestão Escolar e Coordenação Pedagógica pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Caruaru – FAFICA. Professor permanente da Pós-Graduação da UFPE e Professor Adjunto da Universidade Federal Rural de Pernambuco – UFRPE. Ensina e pesquisa nas áreas de Fundamentos Sócio-Filosóficos da Educação, da Comunicação Educativa e Educação e Espiritualidade. Autor dos livros: Modernidade & Pluralidade: o impacto destes pressupostos filosóficos sobre a educação, Edições FAFICA, 2008; Educação e Filosofia da Existência: contribuições de Otto Friedrich Bollnow para a formação humana, LiberArs, 2018; Fenomenologia do Ser e do Ter na Visão Filosófico-pedagógico de Gabriel Marcel, Edições Loyola, 2019.

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Published

2021-05-29

How to Cite

Thayanne Lima da Silva, & Ezir George Silva. (2021). Formação Socioemocional: olhares para a docência na educação básica. Devir Educação, 5(1), 81–94. https://doi.org/10.30905/rde.v5i1.345

Issue

Section

Artigos de fluxo contínuo