FORMATIVE DIMENSIONS ARISING FROM CONGADA IN LAMBARI/MG:

BETWEEN EXPERIENCE, KNOWLEDGE AND ANCESTRALITY

Authors

  • Aline Guerra da Costa Universidade Federal de Lavras - UFLA
  • Fabio Pinto Gonçalves dos Reis Universidade Federal de Lavras - UFLA
  • Lívia Nascimento Monteiro Universidade Federal de Alfenas - UNIFAL
  • Kleber Tüxen Carneiro Universidade Federal de Lavras - UFLA

DOI:

https://doi.org/10.30905/ded.v0i0.212

Keywords:

Congada; Experience Formative; Teaching; Learning; Ancestrality.

Abstract

This an article whose content portrays a scientific research on the formation aspects (relationship between teaching and learning) contained in Congada. At the epistemological level, we situate it as a historical phenomenon, originally of African origin (Banta, marked by the appreciation of ancestry and the sacred), which suffered resignifications when intermingling with Brazilian culture, for those who became slaves here, which in turn started to connect with the country's “official” religion, catholicism, this being a strategy of survival and reinvention. In methodological terms, the research was based on qualitative assumptions, with a narrative design. It used three resources to raise the data: participant observation; elaboration of a field diary and semi-structured interviews. As for the investigative locus, it was the municipality of Lambari/MG. Eight interviewees participated in the study, having been elected due to the influence and representation they enjoy in the locality's universe, as well as due to the atypical variety of genre found in the captaincy of this cultural festive universe. With regard to the results, the existence of teaching was verified, albeit with a certain change in the meaning, approaching it more from an interactionist perspective, than from the traditional oral transmissibility, essentially empirical. Likewise, it was found that there were changes in the way of teaching and learning congadeiro knowledge, applied to new apprentices, who, despite some intuitive aspects in the way of learning, it has raised concern the lack of interest in relation to knowledge (traditional) pertaining to Congada, under penalty of the discontinuity of the propagation of this (immaterial) cultural heritage of humanity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aline Guerra da Costa, Universidade Federal de Lavras - UFLA

Mestra em Educação. Docente na Rede Estadual de Ensino de Minas Gerais em Lambari/MG - Brasil. 

Fabio Pinto Gonçalves dos Reis, Universidade Federal de Lavras - UFLA

Doutor em Educação. Docente na Universidade Federal de Lavras (UFLA), vinculado ao Departamento de Educação Física e ao Programa de Pós Graduação em Educação. Lavras/MG - Brasil.

Lívia Nascimento Monteiro, Universidade Federal de Alfenas - UNIFAL

Doutora em História. Docente na Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL-MG), vinculada ao Departamento de História e ao Programa de Pós Graduação em Ensino de História (ProfHistória) na Universidade Federal Fluminense. Niterói/RJ. Brasil.

Kleber Tüxen Carneiro, Universidade Federal de Lavras - UFLA

Doutor em Educação Escolar. Docente na Universidade Federal de Lavras (UFLA), vinculado ao Departamento de Educação Física e ao Programa de Pós Graduação em Educação. Lavras/MG - Brasil.

References

ANDRADE, Paula Deporte de; COSTA, Marisa Vorraber. Usos e possibilidades do conceito de pedagogias culturais nas pesquisas em estudos culturais em educação. Textura, v.17 n.34 p.48-63, Canoas/RS, mai./ago. 2015.

ANDRÉ, Marli. O que é um estudo de caso qualitativo em educação? Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 40, p. 95-103, jul./dez. 2013.

BECKER, Fernando. Epistemologia do professor: o cotidiano da escola. Petrópolis: Editora Vozes, 1993.

BODGAN, R. & BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação. Uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.

BONDIA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, Apr. 2002. Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782002000100003&lng=en&nrm=iso>. access on 25 Apr. 2020. https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Educação popular. São Paulo: Brasiliense, 1985.

CAPUTO, Stela Guedes. Educação nos terreiros: e como a escola se relaciona com crianças de candomblé. 1.ed. Rio de Janeiro: Pallas, 2012

CARMO, Luiz Carlos do. & MENDONÇA. Marcelo Rodrigues (org). As congadas de Catalão: As relações, os sentidos e valores de uma tradição centenária. Catalão: UFG, 2008.

CHAUI, Marilena. A universidade pública sob nova perspectiva. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, n. 24, p. 5-15, Dec. 2003. Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782003000300002&lng=en&nrm=iso>. access on 25 Apr. 2020. https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000300002.

COSTA, Aline Guerra da. Pedagogias da congada no contexto de produção das identidades, diferenças, territórios e saberes em Lambari - MG. (Dissertação de Mestrado em Educação). Universidade Federal de Lavras – Minas Gerais, 2020.

COSTA, Patrícia Trindade Maranhão. As raízes da congada: a renovação do presente pelos filhos do rosário. 2006. 241f. Tese (Doutorado em Antropologia Social)-Universidade de Brasília, Brasília, 2006.

COTA, Luis Gustavo Santos. Ave, libertas: abolicionismos e luta pela liberdade em Minas Gerais na última década da escravidão. Tese (Doutorado) – Universidade Federal Fluminense, 2013.

CUSTÓDIO SOBRINHO, Juliano. Sobre um tempo de incertezas: o processo da abolição e os significados da liberdade em Minas Gerais (1880-1888). Curitiba: Ed. CRV, 2018.

DAMASCENA, Adriane Álvaro. Os jovens, a congada e a cidade: percursos e identidades de jovens congadeiros em Goiânia, Goiás. (Tese de Doutorado em Geografia). Universidade Federal de Goiás. Goiás, 2012.

DAVIS, Angela. Mulheres, raça e classe. Tradução de Heci Regina Candiani. 1.ed. São Paulo: Boitempo, 2016. Não paginado.

DELFINO, L. L. O Rosário dos Irmãos Escravos e Libertos: Fronteiras, Identidades e Representações do Viver e Morrer na Diáspora Atlântica. Freguesia do Pilar-São João Del-Rei (1782-1850). Tese (Doutorado em História) - Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2015.

DENZIN, N. K; LINCOLN, Y. S. Handbook of qualitative research. 2nd. ed. Thousand Oaks: Sage, 2000.

FONSECA, Maria Cecília Londres et al. Celebrações e Saberes da cultura popular: pesquisa, inventário, crítica, perspectivas. Série Encontros e Estudos. Vol. 5. Rio de Janeiro: CNFCP/Funarte/Iphan, 2004.

JESUS JUNIOR, Audauto Garcia de. Estudos sobre branquitude e branqueamento no Brasil. Psico-USF (Impr.), Itatiba , v. 8, n. 2, p. 215-216, Dec. 2003 .

HAGUETTE, André. Resenha de Metodologias qualitativas na Sociologia, de Teresa Maria Frota Haguette. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Brasília, v.75, n. 179/180/181, p. 373 – 394, jan/dez 1994.

HAMPATÉ-BÂ, Amadou. A tradição viva. In: História Geral da África, I: Metodologia e Pré-história da África. Joseph Ki-Zerbo (org). 2.ed.rev. Brasília: UNESCO, 2010. (pp.167 – 212).

HEYWOOD, Linda M. (org.). Diáspora negra no Brasil. 2.ed. São Paulo: Contexto, 2012.

KISHIMOTO, Alexandre, TRONCARELLI, Maria Cristina, DIAS, Paulo Anderson. O Reinado da Irmandade de Nossa Senhora do Rosário do Jatobá. São Paulo: Cachuera!, 2015, p. 15-16.

LE COMTE, M.; MILLROY, W.; PREISSLE, J. (Ed.). The handbook of qualitative research in education. San Diego: Academic, 1992.

LIMA-FERREIRA, S. DE; MAHFOUD, M.; SILVA, M. V. Trajetórias coletivas de congadeiros. Memorandum: Memória e História em Psicologia, v. 20, p. 177-200, 18 abr. 2011.

LINS, Ivan. Novo Tempo. Direção de Produção: Renato Corrêa. São Paulo: EMI, 2004. 1 CD (45 min) Composição: Ivan Lins / Vitor Martins.

LUDKE, Menga. e ANDRÉ, Marli. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo, EPU, 1986.

MARTINS, Leda Maria. Afrografias da Memória: o reinado do rosário do jatobá. São Paulo: Perspectiva, 1997.

MELLO E SOUZA, Marina de. Reis Negros no Brasil Escravista. História da Festa de Coroação de Rei Congo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2002.

MONTEIRO, Lívia Nascimento. “A Congada é do mundo e da raça negra”: memórias da escravidão e da liberdade nas festas de Congada e Moçambique de Piedade do Rio Grande-MG (1873-2015). Tese (Doutorado) – Universidade Federal Fluminense, 2016.

NASCIMENTO, Claudia Bibas do. Múltiplos olhares sobre a presença negra na Pala – Paraná – História e arqueologia (séculos XIX e XX). 2009 118f. Dissertação (mestrado em História). Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2009.

OTTO, Rudolf. O Sagrado, Lisboa: Edições 70, 1992.

PELÚCIO, Larissa. Apresentação do Dossiê Saberes Subalternos. Dossiê Saberes Subalternos. In: Revista Contemporânea, v. 2, n. 2 (p. 303-307), Jul.–Dez. 2012a.

______. Subalterno quem, cara pálida? Apontamentos às margens sobre pós-colonialismos, feminismos e estudos queer. Dossiê Saberes Subalternos. In: Revista Contemporânea, v. 2, n. 2 (p. 395-418), Jul.–Dez. 2012b.

RUFINO, Luiz. Pedagogia das Encruzilhadas. Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2019.

SAMPIERI, Roberto Hernández; COLLADO, Carlos Fernández, LUCIO, Maria del Pilar Baptista. Metodologia de Pesquisa. Porto Alegre: Penso, 2013.

SILVA, Daniel Albergaria. Festas de guardas, ternos e nações: a coroação de reis congos e a devoção à Nossa Senhora do Rosário. (Tese de Doutorado em Ciências Sociais). Universidade Federal de Juiz de Fora. Juiz de Fora, 2016.

SILVA, Francislei Lima da. Os monumentos da água no Brasil. Pavilhões, fontes e chafarizes nas estâncias sul mineiras (1880-1925). (Dissertação de Mestrado em História). Universidade Federal de Juiz de Fora – Minas Gerais, 2011.

SILVA, Luiz Geraldo. Religião e identidade étnica: africanos, crioulos e irmandades na américa portuguesa. Cahiers des Amériques latines [Online], 44 | 2003, posto online no dia 11 agosto 2017, consultado o 23 abril 2020. URL : http://journals.openedition.org/cal/7410 ; DOI : https://doi.org/10.4000/cal.7410.

SLENES, Robert W. Os Múltiplos Porcos e Diamantes: A Economia Escrava de Minas Gerais no Século XIX. In: Estudos Econômicos. São Paulo, V.18, nº 3, 1988, p.449-495.

SOUZA, Marina de Mello. Reis negros no Brasil escravista: história da festa de coroação de Rei Congo. Belo Horizonte. Editora UFMG, 2002.

SOUZA, Tatiane Pereira. Permanências Africanas no Congado Brasileiro. Tese de Doutorado em Ciências Sociais). Unesp/Araraquara, 2018.

VIDICH, A. J.; LYMAN, S. M. Qualitative methods: Their history in sociology and antropology. In: DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. (Ed.). Handbook of qualitative research. 2nd ed. Thousand Oaks: Sage, 2000. p. 37-84.

Published

2020-08-12

How to Cite

Guerra da Costa, A. ., Pinto Gonçalves dos Reis, F. ., Nascimento Monteiro, L. ., & Tüxen Carneiro, K. (2020). FORMATIVE DIMENSIONS ARISING FROM CONGADA IN LAMBARI/MG:: BETWEEN EXPERIENCE, KNOWLEDGE AND ANCESTRALITY. Devir Educação, 57–84. https://doi.org/10.30905/ded.v0i0.212