Narrativas autobiográficas e sua presença em periódicos A1

Authors

  • Tania Romero UFLA - Universidade Federal de Lavras
  • Sarah Silva Garcia Universidade Federal de Lavras - UFLA

DOI:

https://doi.org/10.30905/ded.v0i0.199

Keywords:

Autobiography; Teacher education; Reflective practice; Education

Abstract

This contribution aims at discussing the role of autobiographical narratives in teacher education and investigate how A1 journals in Education have thematized it. For such, with the purpose of contextualizing the theme, we start by reviewing the history of teacher education and show the relevance of autobiographical narratives for teacher education, stressing their role as research method to rethink one’s own paths and revealing meanings, besides being crucial for teacher (self)education, since they allow movement through past, present and future. As such, it constitutes an importante aid for self-knowledge (SOUZA, 2013). At last, by adopting a bibliographic methodology, we examine articles published in A1 journals which have (auto)biographies as center point for the process of teacher education. In spite of having found few articles published in the period of six years, the publications reinforce the relevance of the (auto)biographical narratives for the critical development of teachers.

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Author Biographies

Tania Romero, UFLA - Universidade Federal de Lavras

Tania Regina de Souza Romero, doutora em Letras e Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFLA, Lavras, MG, Brasil.

Sarah Silva Garcia, Universidade Federal de Lavras - UFLA

Possui Mestrado em Educação e licenciatura em Letras - Português e Inglês pela Universidade Federal de Lavras. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Letras Português/Inglês e Suas Literaturas

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Published

2020-08-12

How to Cite

Romero, T., & Garcia, S. S. . (2020). Narrativas autobiográficas e sua presença em periódicos A1. Devir Educação, 313–333. https://doi.org/10.30905/ded.v0i0.199