NELLE's training contributions for Basic Education teachers in Goiás: from continued training to praxis

Authors

  • Nay Brúnio Borges Secretaria Municipal de Educação de IPORÁ; Universidade Estadual de Goiás - UEG https://orcid.org/0000-0001-5792-6558
  • Maria Cecília Silva de Amorim Secretaria Municipal de Educação de Luziânia - GO

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.918

Keywords:

Educação básica, Experiências, Formação continuada, Leitura

Abstract

The article presents reflections and experiences of Basic Education teachers in the state of Goiás based on their participation in courses and studies on reading, literary reading and their mediation, promoted by NELLE– Center for Studies in Languages, Reading and Writing. The synchronous online meetings generated new attitudes in pedagogical practices in the field of reading, reverberating in the projects “Little reader”, developed in Early Childhood Education in Iporá and “Diving into reading”, in Elementary School I in Luziânia. Given the concerns about reading, a study was also carried out on the reading corner in a full-time school in Luziânia. These experiences led to the production of other writings, which were published in oral presentations at the International Congress of Children's and Youth Literature held in Ouro Preto in December 2023. The opportunity for continued training that NELLE offered expanded teaching knowledge and strengthened bonds, even over the internet. We can see the capacity of university extension to bring together people and knowledge through concrete manifestations in classrooms and school units, directly affecting praxis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nay Brúnio Borges, Secretaria Municipal de Educação de IPORÁ; Universidade Estadual de Goiás - UEG

Pedagoga (UEG), Mestra em Gestão, Educação e Tecnologias (UEG/Luziânia-GO), especialista em: Docência Universitária pela (UEG); Psicopedagogia Clínica e Institucional (FABEC); Educação, Arte e cultura (UEG). Tem experiência na área de Alfabetização, mediação leitora, didática, tecnologias e práticas pedagógicas. Atualmente é professora Efetiva dos anos iniciais no município de Iporá- GO, docente substituta no curso de Pedagogia na Universidade Estadual de Goiás (UEG) Campus Oeste, sede São Luís de Montes Belos no curso de Pedagogia. Pesquisadora do grupo GEFOPI (GRUPO DE ESTUDOS EM FORMAÇÃO DE PROFESSORES E INTERDISCIPLINARIDADE)

Maria Cecília Silva de Amorim, Secretaria Municipal de Educação de Luziânia - GO

Pedagoga (UEG),mestra em Artes da Cena (UFG), artista/professora/pesquisadora. Membro do Nelle e do GEFOPI. Graduanda em Letras: português e suas literaturas (UEMG), professora efetiva há 22 anos na Rede Municipal de Educação de Luziânia –GO.

References

ANDRADE, Ludmila. Thomé. de. (2016). A leitura literária entre professores e crianças na Educação Básica. In Mônica Correia Baptista (Orgs.). Ser docente na educação infantil: entre o ensinar e o aprender/ Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. Brasília: MEC/SEB, 2, 89-106. Disponível em: http://www.projetoleituraescrita.com.br/wp

content/uploads/2017/08/Caderno_1.pdf. Acesso em: 02 de jun. de 2024.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2022.

CORSINO, Patrícia. Leitura e escrita na Educação Infantil: concepções e implicações pedagógicas. Mônica Correia Baptista (Orgs.). Crianças como leitoras e autoras / Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. Brasília: MEC /SEB, 6, 13-50. Disponível em: http://www.projetoleituraescrita.com.br/wp-content/uploads

/2017/08/Caderno_5.pdf. Acesso em: 05 de jun. de 2024.

DEMO, Pedro. Metodologia da investigação em educação. Curitiba: IBPEX, 2005.

DUARTE JR. João Francisco. Por que Arte-Educação? 6. ed. Campinas – SP: Papirus, 1991.

GIROTTO, Cyntia Graziella Guizelim Simões; SOUZA, Renata Junqueira de. A hora do conto na biblioteca escolar: o diálogo entre a leitura literária e outras linguagens. In: SOUZA, Renata Junqueira de (Org.) Biblioteca escolar e práticas educativas: O mediador em formação. Campinas-SP: Mercado das letras, 2009.

KOCHHANN, Andréa. A produção acadêmica e a construção do conhecimento científico. Goiânia: Kelps, 2021.

MARTINS, Maria Helena. O que é leitura. São Paulo: Brasiliense, 1994.

MATOS, Gislayne Avelar; SORSY, Inno. O ofício do contador de histórias: perguntas e respostas, exercícios práticos e um repertório para encantar. 3. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2009.

SOLÉ, Isabel. Estratégias de leitura. 6. ed. Trad. Claudi Schilling. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2024-11-21

How to Cite

Brúnio Borges, N., & Silva de Amorim, M. C. . (2024). NELLE’s training contributions for Basic Education teachers in Goiás: from continued training to praxis. Devir Educação, 8(1), e–918. https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.918