"If you put those letters together, write ball": a study about what children think about reading and how they perform it

Authors

  • Ilsa do Carmo Vieira Goulart Universidade Federal de Lavras – UFLA
  • Juliana Paula de Oliveira Gomes Prefeitura Municipal de Lavras
  • Giovanna Rodrigues Cabral Universidade Federal de Lavras - UFLA

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.910

Keywords:

Reading, Reading phases, Reading teaching, Cognitive processes

Abstract

This work considers reading as complex cognitive process, which involves several intrappsychic activities, such as perception, attention, memory, inference, among others. Discussions about the process of apprehension of reading often appear linked to studies and research on the acquisition of writing, not being as explored or commented as aspects of the child's cognitive development in the area of education. Therefore, this research aims to understand what the psycholinguistics discuss about the cognitive processes of reading, in order to identify the evolutionary phases and what are the predominant characteristics in each of these stages. The study is based on the application of reading activities with children aged 5 years, from a class of early childhood education. For this, we conducted a qualitative research, having as data collection procedure the application of reading activities and records of the children's statements during the activities. The analysis, it is mainly based on the studies of Blacksmith and Teberosky (1999), Solé (1998), and Smith (1989) on the perspective of reading as a cognitive process. When analyzing the activities it was possible to identify characteristics of the reading phases; from one phase to another in the development of children, according to the studies of the authors selected for this work, and the relationship between the stages of reading with the stages of the writing hypothesis considering the studies of Blacksmith and Teberosky (1999).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ilsa do Carmo Vieira Goulart, Universidade Federal de Lavras – UFLA

Estágio Pós-doutoral em Educação pela Universidade de Barcelona. Mestra e Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas Professora do Departamento de Gestão Educacional, teorias e práticas de ensino e Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Lavras. Coordenadora do Núcleo de Estudos em Linguagens, Leitura e escrita (NELLE-UFLA).

Juliana Paula de Oliveira Gomes, Prefeitura Municipal de Lavras

Graduada em Pedagogia. Pós graduada em alfabetização e letramento . Pós graduada Gênero e diversidade na escola. Participante do grupo de Estudos NELLE na UFLA Pesquisadora na área de linguagem infantil e alfabetização e letramento. Professora regente no 1º ano do Ensino Fundamental.

Giovanna Rodrigues Cabral, Universidade Federal de Lavras - UFLA

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Mestre em Educação pela Universidade Católica de Petrópolis. Professora do Departamento de Gestão Educacional, teorias e práticas de ensino e Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Lavras. Coordenadora Adjunta do Núcleo de Estudos em Linguagens, Leitura e escrita (NELLE-UFLA).

References

FERREIRA, S. P. A.; DIAS, M. da G. B. B. A leitura, a produção de sentidos e o processo inferencial. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 9, n. 3, p. 439-448, set./dez. 2004.

FERREIRO, E. Reflexões sobre Alfabetização. 26. Ed. São Paulo: Cortez, 2011.

FERREIRO, E.; TEBEROSKY, A. Psicogênese da língua escrita. Porto alegre: Artmed. 1999.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. Ed. São Paulo: Atlas, 2002.

Gil, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GIROTTO, C. G. G. S.; SOUZA, R. J. Estratégias de leitura: para ensinar alunos a compreender o que leem. In: MENIN, A. M. C. S. et al. (Org.). Ler e compreender: estratégias de leitura. Campinas: Mercado das letras, 2010. p.45-114.

GOMES, J. P. de O. A leitura como processo cognitivo: um estudo sobre as fases de leitura em crianças de 4 e 5 anos. 2019. 88 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação)–Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2019.

GOULART, I. C. V. Leitura, leitura literária e ensino: representações discursivas da década de 1980. Lavras: Editora Ufla, 2023.

MARANHE, E. A. Uma visão sobre a aquisição da leitura e da escrita. UNIFESP. 2011. Disponível em http://acervodigital.unesp.br/handle/123456789/40147 Acesso em: 02 fev. 2019.

MONTEIRO, Sara Mourão; SOARES, Magda. Processos cognitivos na leitura inicial: relação entre estratégias de reconhecimento de palavras e alfabetização. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 40, n. 2, p.449-466, abr./jun. 2014.

MORAIS, José. A arte de ler. São Paulo: Editora da Unesp, 1996.

RODRIGUES, K. M. P.; GOULART, I. C. V. Intervenção literária: a estratégia de reconto na formação de leitores. Revista Álabe, Almería, n. 26, p.1-20, 2022. Disponível em: https://ojs.ual.es/ojs/index.php/alabe/article/view/7788 Acesso em: 20 jun. 2023.

SMITH, F. Compreendendo a leitura: uma análise psicolinguística da leitura e do aprender a ler. Trad. Daise Batista. Porto Alegra. Artes Medicas, 1989.

SOLÉ, I. Estratégias de leitura. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2024-11-21

How to Cite

Ilsa do Carmo Vieira Goulart, Gomes, J. P. de O., & Cabral, G. R. (2024). "If you put those letters together, write ball": a study about what children think about reading and how they perform it. Devir Educação, 8(1), e–910. https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.910