Critical theory at PPGE/Unimep: trajectory of research, congresses and publicacions
DOI:
https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.779Keywords:
Critical Theory of Society, Unimep Postgraduate Program in Education;, Pedagogical Potential of Critical Theory.Abstract
Produced for the 50th anniversary of the Unimep Postgraduate Program in Education, celebrated in 2022, this article proposes to highlight the contributions of the GEP, Study and Research Group “Critical Theory and Education”, created at UFSCar, in 1991, and which also started to work at Unimep, highlighting: I – Research projects linked to the critical theory of Society; II – The scientific congresses held in Piracicaba under the orientation of critical theory; III – Critical theory in PPGE-Unimep dissertations and theses and other scientific productions. The article recalls the fouding activities of the Research Group, in São Carlos, when the sought to undertake readings and projects on the historical-philosophical importance of the Institute for Social Research, founded in 1923 in Frankfurt, and its main thinkers, notably Theodor W. Adorno, Max Horkheimer, Walter Benjamin and Hebert Marcuse, with the perspective of appropriating and updating its theoretical and methodological contributions, in order to reveal its training potential. The article mentions the expansion of the Research Group in other headquarters, with emphasis on Piracicaba, bringing the contemporary theoretical-critical thinking on themes of transversality of education with other áreas of knowledge, notably philosophy, aesthetics, technology, cultural policy, communication and ethics, in its inexhaustible overlaps in theses, articles and published books, congresses, reading meetings, in the midst of cultural meetings and a lot of dialogue. It highlights that the Freirian sense of education being contained in affection permeates experiences, the people, the places, of these 25 years of Critical Theory at PPGE/Unimep.
Downloads
References
CABOT, Mateu; LASTORIA, Luiz (Orgs.); ZUIN, Antônio A. S. (Orgs.). Tecnologia, violência, memoria: diagnósticos críticos de la cultura contemporânea. Palma De Mallorca: Anthropos, 2018.
CABOT, Mateu; LASTÓRIA, Luiz; ZUIN, Antônio (Orgs.). Tecnologia, violência, memória. Diagnósticos Críticos da Cultura Contemporânea. Coleção Teoria Crítica 8. São Paulo: Nankin Editorial, 2018.
COSTA, Belarmino C.; PUCCI, Bruno; ARRUDA CAMPOS, Nilce M.; SILVA, Luzia B. O. (Orgs.). Atualidade da Teoria Crítica na Era Global. Coleção Teoria Crítica 4. São Paulo: Nankin Editorial, 2016.
DURÃO, Fábio A.; ZUIN, Antônio; VAZ, Alexandre F. (Orgs.). A Indústria Cultural Hoje. São Paulo: Boitempo Editorial, 2008.
FRANCO, Renato; VEDDA, Miguel; ZUIN, Antônio. A. S. (Orgs). Estado de Exceção na Argentina e no Brasil – Uma Perspectiva a partir da Teoria Crítica. Coleção Teoria Crítica 6. São Paulo: Nankin Editorial, 2021.
GRUSCHKA, Andrea; LASTÓRIA, Luiz A. C. N. (Hrsg.). Zur Lage der Bildung – Kritische Diagnose aus Deustchland and Brasilien. Frankfurt am Main: Verlag Barbara Budrich, 2015.
LASTÓRIA, Luiz C. N. L.; ZUIN, Antônio. A. S.; GOMES, Luiz R.; GRUSCHKA, A. (Orgs.). Teoria Crítica, Escritos sobre Educação: Contribuições do Brasil e Alemanha. Coleção Teoria Crítica 3. São Paulo: Nankin Editorial, 2015.
PUCCI, Bruno; GOERGEN, Pedro.; FRANCO, Renato (Orgs.). Dialética Negativa, Estética e Educação. Campinas, SP: Editora Alínea, 2007.
PUCCI, Bruno; COSTA, Belarmino C. G. da; LASTÓRIA, Luiz A. C. N. (Orgs.). Tecnologia, Cultura e Formação ... ainda Auschwitz. São Paulo: Cortez Editora, 2003.
PUCCI, Bruno; COSTA, Belarmino C. G. da; LASTÓRIA, Luiz A. C. N. (Orgs.). Teoria Crítica, ética e educação. Campinas/Piracicaba: Autores Associados/Editora da UNIMEP/FAPESP, 2001.
PUCCI, Bruno; LASTÓRIA, Luiz C. N.; ALMEIDA, Jorge (Orgs.). Experiência formativa e emancipação. São Paulo: Nankin, 2009.
PUCCI, Bruno (Org.). “Dossiê: Teoria Crítica, Experiência Estética e Literatura”. In Impulso: Revista de Ciências Sociais e Humanas da UNIMEP, vol. 25, N. 62, 2015.
PUCCI, Bruno (Org.). “Dossiê: Teoria Crítica e Educação”. In Revista Comunicações do PPGE/UNIMEP, Vol. 22, n. 3, 2015.
RAMOS-DE-OLIVEIRA, Newton.; ZUIN, Antônio A. S.; PUCCI, Bruno. (Orgs.). Teoria Crítica, Estética e Educação. Campinas/Piracicaba: Autores Associados/Editora da UNIMEP, 2001.
VEDDA, Miguel; FRANCO, Renato; ZUIN, Antônio A. S. (Orgs.). Estado de Excepción en Argentina y Brasil – Una Perspectiva a partir de la Teoria Crítica. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Herramienta, 2020.
ZUIN, Antônio; LASTÓRIA, Luiz A. C.; FRANCO, Renato (Orgs.). Teoria Crítica no Brasil e na América Latina, Coleção Teoria Crítica 5. São Paulo: Nankin Editorial, 2016
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Devir Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.