Active methodologies and educational technologies: development and publication trajectory of a gamified book for teachers

Authors

  • Giselly Cristini Mondardo Brandalise Centro Universitário de Brusque - UNIFEBE
  • Fernando Luís Merízio Centro Universitário de Brusque - UNIFEBE
  • Sidnei Gripa Centro Universitário de Brusque - UNIFEBE

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v7i1.777

Keywords:

active methodologies, educational technologies, teaching innovation

Abstract

Starting from the premise that learning processes also permeate the teacher's action as a mediator of knowledge, in recent years, a Higher Education Institution in the Southern region of Brazil has been investing increasingly in Continuing Training programs for teachers, oriented towards (re) )knowledge, reflection and use of Active Learning Methodologies and Educational Technologies. In 2023, the IES institutionally consolidated this trajectory with the publication of the book “Active Methodologies and Educational Technologies: Practical Guide for innovative teaching”. Thus, the objective of this article is to report the process of developing an institutional book on Active Learning Methodologies and Educational Technologies. The theoretical framework addresses discussions about teaching professional development and active learning methodologies. Regarding methodological aspects, this is a qualitative and exploratory research, considering the reflective intention on the experiential path that culminated in the publication of the aforementioned work. The results were presented considering: 1) The book’s development trajectory; 2) The structure and presentation of the book; and, finally, 3) Initial reflections on a recently published work. The analyzes reveal that the intention of the work was to present itself as a practical tool for IES teachers who have expressed their intention to innovate their pedagogical practices, based on Active Methodologies and Educational Technologies. It reflects on the positioning of educational institutions, with regard to the understanding of active methodologies and educational technologies, which go beyond updating pedagogical resources and which affect continuing education processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Giselly Cristini Mondardo Brandalise, Centro Universitário de Brusque - UNIFEBE

Doutora em Educação pela Universidade Regional de Blumenau - FURB (2022), mestra em Educação (2016) e licenciada em Pedagogia (2014) pela Universidade Federal do Paraná - UFPR. Desenvolve pesquisas relativas à formação e desenvolvimento profissional docente nas licenciaturas e internacionalização para a formação de professores. Atualmente é docente em cursos de Licenciatura e Assessora Pedagógica no Centro Universitário de Brusque - UNIFEBE.

Fernando Luís Merízio, Centro Universitário de Brusque - UNIFEBE

Professor no Centro Universitário de Brusque - UNIFEBE, Assessor Pedagógico no Núcleo de Educação a Distância. Coordenador do Curso de Licenciatura em Tecnologia Educacional e do Curso de Pós-graduação em Tecnologias Educacionais Aplicadas à Educação e Metodologias Ativas. Graduação em Design pela Fundação Universidade Regional de Blumenau (FURB-2013) e graduação em Psicologia também pela mesma universidade (FURB-2005). Especialista em Novas Tecnologias na Educação, pela Escola Superior Aberta do Brasil (ESAB-2012) e Especialista em Educação na Cultura Digital, pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC/MEC-2017).

Sidnei Gripa, Centro Universitário de Brusque - UNIFEBE

Pró-reitor de Graduação no Centro Universitário de Brusque - UNIFEBE e professor nos cursos de graduação e ´pós-graduação na área da Gestão. Doutor em Ciências Contábeis e Administração pela Universidade Regional de Blumenau - FURB (2020). Mestre em Engenharia de Produção pelo Centro Universitário Tupy - UNISOCIESC (2014). Especialista em Engenharia de Produção pela Universidade Regional de Blumenau - FURB (2007). Graduado em Administração pelo Centro Universitário de Brusque - UNIFEBE (2005).

References

ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini. Apresentação. In: BACICH, Lilian; MORAN, José. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem téorico-prática. 1. Ed. Porto Alegre: Editora Penso, 2018. p. 14-20.

CUNHA, Maria Isabel da. O tema da formação de professores: trajetórias e tendências do campo na pesquisa e na ação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 3, p. 609–626, jul. 2013.

DA CUNHA, Maria Isabel da. Docência na Educação Superior: a professoralidade em construção. Educação, Porto Alegre, v. 41, n. 1, p. 6–11, 2018.

FEITOSA, Francisco Eteval da Silva; VALENTE, Ana Acácia Pereira. Active Methodologies: an innovation that may become fashionable. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 10, n. 14, p. 1-13, 2021.

GATTI, Bernadete A.; BARRETO, Elba Siqueira de Sá; ANDRÉ, Marli. E. D. de A. Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília: UNESCO, 2011.

GIDDENS, Anthony. As consequências da modernidade. 1. Ed. São Paulo: Editora UNESP, 1991.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

MARCELO, Carlos Garcia. Formação de professores. Para uma mudança educativa. 1. Ed. Porto: Porto Editora, 1999.

MARCELO, Carlos Garcia. Desenvolvimento Profissional: passado e futuro. Sísifo – Revista das Ciências da Educação, Feira de Santana, n. 08, p. 7-22, jan./abr. 2009.

MASETTO, Marcos Tarciso. Competência pedagógica do professor universitário. 2. ed. São Paulo: Summus, 2012.

MASSETO, Marcos Tarciso. Metodologias ativas no ensino superior: para além da sua aplicação, quando fazem a diferença na formação de profissionais? Revista e-Curriculum, São Paulo, v.16, n.3, p. 650-667jul./set.2018.

MONDARDO BRANDALISE, G. C.; BASTOS STRINGARI, F.; SELPA HEINZLE, M. R. Metodologias ativas de aprendizagem e o curso de Enfermagem: um estado do conhecimento: Active learning methodologies and the Nursing course: a state of knowledge . Revista Cocar, [S. l.], v. 15, n. 32, 2021. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/4204. Acesso em: 29 nov. 2023.

MORAN, José. Metodologias Ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, Lilian; MORAN, José. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem téorico-prática. Porto Alegre: Editora Penso, 2018. p. 37-40.

NÓVOA, Antônio. Os Professores e a sua Formação num Tempo de Metamorfose da Escola. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 3, p. e84910, 2019.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 13 ed. Petrópolis, RJ, 2012.

Published

2023-12-04

How to Cite

Mondardo Brandalise, G. C., Merízio, F. L., & Gripa, S. (2023). Active methodologies and educational technologies: development and publication trajectory of a gamified book for teachers . Devir Educação, 7(1), e–777. https://doi.org/10.30905/rde.v7i1.777