Active methodologies and educational technologies: development and publication trajectory of a gamified book for teachers
DOI:
https://doi.org/10.30905/rde.v7i1.777Keywords:
active methodologies, educational technologies, teaching innovationAbstract
Starting from the premise that learning processes also permeate the teacher's action as a mediator of knowledge, in recent years, a Higher Education Institution in the Southern region of Brazil has been investing increasingly in Continuing Training programs for teachers, oriented towards (re) )knowledge, reflection and use of Active Learning Methodologies and Educational Technologies. In 2023, the IES institutionally consolidated this trajectory with the publication of the book “Active Methodologies and Educational Technologies: Practical Guide for innovative teaching”. Thus, the objective of this article is to report the process of developing an institutional book on Active Learning Methodologies and Educational Technologies. The theoretical framework addresses discussions about teaching professional development and active learning methodologies. Regarding methodological aspects, this is a qualitative and exploratory research, considering the reflective intention on the experiential path that culminated in the publication of the aforementioned work. The results were presented considering: 1) The book’s development trajectory; 2) The structure and presentation of the book; and, finally, 3) Initial reflections on a recently published work. The analyzes reveal that the intention of the work was to present itself as a practical tool for IES teachers who have expressed their intention to innovate their pedagogical practices, based on Active Methodologies and Educational Technologies. It reflects on the positioning of educational institutions, with regard to the understanding of active methodologies and educational technologies, which go beyond updating pedagogical resources and which affect continuing education processes.
Downloads
References
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini. Apresentação. In: BACICH, Lilian; MORAN, José. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem téorico-prática. 1. Ed. Porto Alegre: Editora Penso, 2018. p. 14-20.
CUNHA, Maria Isabel da. O tema da formação de professores: trajetórias e tendências do campo na pesquisa e na ação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 3, p. 609–626, jul. 2013.
DA CUNHA, Maria Isabel da. Docência na Educação Superior: a professoralidade em construção. Educação, Porto Alegre, v. 41, n. 1, p. 6–11, 2018.
FEITOSA, Francisco Eteval da Silva; VALENTE, Ana Acácia Pereira. Active Methodologies: an innovation that may become fashionable. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 10, n. 14, p. 1-13, 2021.
GATTI, Bernadete A.; BARRETO, Elba Siqueira de Sá; ANDRÉ, Marli. E. D. de A. Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília: UNESCO, 2011.
GIDDENS, Anthony. As consequências da modernidade. 1. Ed. São Paulo: Editora UNESP, 1991.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
MARCELO, Carlos Garcia. Formação de professores. Para uma mudança educativa. 1. Ed. Porto: Porto Editora, 1999.
MARCELO, Carlos Garcia. Desenvolvimento Profissional: passado e futuro. Sísifo – Revista das Ciências da Educação, Feira de Santana, n. 08, p. 7-22, jan./abr. 2009.
MASETTO, Marcos Tarciso. Competência pedagógica do professor universitário. 2. ed. São Paulo: Summus, 2012.
MASSETO, Marcos Tarciso. Metodologias ativas no ensino superior: para além da sua aplicação, quando fazem a diferença na formação de profissionais? Revista e-Curriculum, São Paulo, v.16, n.3, p. 650-667jul./set.2018.
MONDARDO BRANDALISE, G. C.; BASTOS STRINGARI, F.; SELPA HEINZLE, M. R. Metodologias ativas de aprendizagem e o curso de Enfermagem: um estado do conhecimento: Active learning methodologies and the Nursing course: a state of knowledge . Revista Cocar, [S. l.], v. 15, n. 32, 2021. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/4204. Acesso em: 29 nov. 2023.
MORAN, José. Metodologias Ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, Lilian; MORAN, José. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem téorico-prática. Porto Alegre: Editora Penso, 2018. p. 37-40.
NÓVOA, Antônio. Os Professores e a sua Formação num Tempo de Metamorfose da Escola. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 3, p. e84910, 2019.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 13 ed. Petrópolis, RJ, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Devir Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.