The disputes around the “Base Nacional Comum Curricular” (BNCC) and Historical-Critical Pedagogy
DOI:
https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.751Keywords:
BNCC; Pedagogia histórico-crítica; DisputasAbstract
The aim of this work is to delve into the debate surrounding “Base Nacional Comum Curricular” (BNCC) published in 2018. Initially, some of the perspectives in which disputes involving educational public policies can be understood are presented, perceiving them as complex disputes that permeate different theoretical-methodological scopes. Subsequently, some of the main criticisms of the document are explored from the perspective of historical-critical pedagogy. In the final considerations, the confrontation with the problems pointed out is briefly reflected, emphasizing the role of historical-critical Pedagogy and challenging new research on educational policies and guidelines for school education in Brazil. The methodology used was research and bibliographic discussion, prioritizing productions already referenced in other studies. It is hoped that this study can contribute to an introduction to the debates around the BNCC and, thus, to the continuing education of professionals working in Basic Education, seeking perspectives that move towards an education that transforms reality and promotes social justice.
Downloads
References
BRASIL, MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO, Base Nacional Comum Curricular, 2017, Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-construcao-da-base. Acesso em: 02 nov. 2022.
BOURDIEU, Pierre. Razões práticas: sobre a teoria da ação. 1 ed. Campinas: Papirus, 1996.
COUTINHO, Carlos Nelson. Gramsci: um estudo sobre seu pensamento político. Nova edição ampliada. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007.
RAVITCH, Diane. Vida e morte do grande sistema escolar americano: como os testes padronizados e o modelo de mercado ameaçam a educação. 1 ed. Porto Alegre: Sulina, 2011.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2007.
GONÇALVES, Amanda Melchiotti. Os intelectuais orgânicos da base nacional comum curricular (BNCC): aspectos teóricos e ideológicos. 2020. 128 p. Dissertação ( Mestrado em Educação) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, 2020.
LIBÂNEO, José Carlos. Finalidades educativas escolares em disputa, currículo e didática. In: LIBÂNEO, José Carlos et al. Em defesa do direito à educação escolar: didática, currículo e políticas educacionais em debate. 1 ed. Goiânia: CEPED/Espaço Acadêmico, p. 33-57, 2019.
MALANCHEN, Julia; DOS SANTOS, Silvia Alves. Políticas e reformas curriculares no Brasil: perspectiva de currículo a partir da pedagogia histórico-crítica versus a base nacional curricular comum e a pedagogia das competências. Revista HISTEDBR On-line, v. 20, p. 1-20, Julho. 2020. Disponível em: http:periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8656967. Acesso em: 05/09/2023.
MICHETTI, Miqueli. Entre a legitimação e a crítica: as disputas acerca da Base Nacional Comum Curricular. Revista brasileira de ciências sociais, v. 35, Nº 102. Fevereiro. 2020. Disponível em: http:www.scielo.br/j/rbcsoc/a/7NZC9VwjKWZKMv4SPQmTXPJ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em:05/09/2023
MARTINS, Lígia Márcia; DUARTE, Newton; MARSIGLIA, Ana Carolina Galvão. Formação de professores: limites contemporâneos e alternativas necessárias. São Paulo: Editora UNESP, 2010.
MORAES, Raquel de Almeida. Dermeval Saviani e a política educacional no Brasil. Revista Contrapontos, v. 20, n. 1, p. 164-176, Janeiro. 2020. Disponível em: <http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S1984-71142020000100164&script=sci_arttext>. Acesso em: 05/09/2023.
PEREIRA, Jennifer Nascimento.; EVANGELISTA, Olinda. Quando o capital educa o educador: BNCC, Nova Escola e Lemann. Movimento-revista de educação, n. 10, p. 65-90, Junho. 2019. Disponível em: https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/32664. Acesso em: 05/09/2023.
PICOLI, Bruno Antônio. Base Nacional Comum Curricular e o canto da sereia da educação normalizante: a articulação neoliberal-neoconservadora e o dever ético-estético da resistência. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, v. 5, p. 1-23, Abril. 2020. Disponível em: < https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/15036>. Acesso em: 05/09/2023.
PINA, Leonardo Docena; GAMA, Carolina Nozella. Base Nacional Comum Curricular: algumas reflexões a partir da Pedagogia Histórico-crítica. Nuances: estudos sobre Educação, v. 31, n. esp. 1, p. 78-102, dez. 2020. Disponível em: <https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/8290>. Acesso em: 05/09/2023.
REED, Isaac Ariail. Poder: Dimensões relacionais, discursivas e performativas. Teoria Sociológica, v. 31, n. 3, p. 193-218, Ago. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/se/a/6s3X4q8MyVN8Fj4QGb3mHSF/?format=html>. Acesso em: 05/09/2023.
RAMOS, Marise Nogueira. Pedagogia das competências: autonomia ou adaptação? 3. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
SAVIANI, Dermival. A pedagogia histórico-crítica, as lutas de classe e a educação escolar. Germinal: Marxismo e educação em debate, v. 5, n. 2, p. 25-46, Jan. 2013. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9697. Acesso em: 05/09/2023.
SAVIANI, Dermival. História das ideias pedagógicas no Brasil. Autores Associados, 2021.
SAVIANI, Dermival. Teorias pedagógicas contra-hegemônicas no Brasil. Ideação, v. 10, n. 2, p. 11-28, Jan. 2008. Disponível em:
https://e-revista.unioeste.br/index.php/ideacao/article/view/4465. Acesso em: 05/09/2023.
SAVIANI, Dermival. Escola e democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre educação e política. 32. ed.Campinas: Autores Associados, 1999.
SAVIANI, Dermival. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações, 11. ed. Campinas: Autores Associados, 2011
SAVIANI, Dermival. Educação escolar, currículo e sociedade: o problema da Base Nacional Comum Curricular. Movimento-revista de educação, n. 4, set. 2016. Disponível em: https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/32575/18710>. Acesso em: 05/09/2023.
SPESSOTO, Márcia Maria Ribera Lopes; DE LIMA, Simone Estigarribia. Gramsci: conceitos básicos. Perspectivas em Diálogo: Revista de educação e sociedade, v. 3, n. 6, p. 104-120, Nov. 2016. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/persdia/article/view/1767. Acesso em: 05/09/2023.
TARLAU, Rebecca; MOELLER, Kathryn. O consenso por filantropia: Como uma fundação privada estabeleceu a BNCC no Brasil. Currículo sem fronteiras, v. 20, n. 2, p. 553-603, Mai. 2020. Disponível em: <https://www.curriculosemfronteiras.org/vol20iss2articles/tarlau-moeller.html>. Acesso em: 05/09/2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Devir Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.