Beyond specialized teachers: school management in Inclusive Education
DOI:
https://doi.org/10.30905/rde.v7i1.673Keywords:
Capacitance, Inclusion, School managementAbstract
This article aims to reflect on aspects of school management as an indispensable support network in aspects of educational inclusion. The study is justified by the existence of legal frameworks that address the subject in Brazil and by the challenges that schools face in the process of educational inclusion and the existing barriers regarding enrollment, access, participation, and permanence of students with disabilities in school. To fulfill the objectives of this research, it was decided to use a literature review, with a descriptive and qualitative character of textual analyses, to present a broad perspective on the subject and provoke critical and constructive reflection on the subject. The theoretical framework used is based on current legislation and authors’ analyses on the subject addressed. The information in the text was attributed during a doctoral course in education, in the teacher-student relationship in the pedagogy course at a private college in Sergipe. To understand the flow of demands from the target audience of Special Education, it is necessary to perceive and recognize the school’s attributions in the process, particularly the performance of the school manager. School management has the purpose of administration; for this, it must be ordered by identifying the needs and particularities of each sector, favoring inclusive processes in aspects of relationships and development of attitudes, methodologies, evaluation, and instruments that better include everyone in school.
Downloads
References
ANDRADE, Sidney. Capacitismo: o que é, onde vive, como se reproduz? Disponível em: https://medium.com/@sidneyandrade23/capacitismo-o-que-%C3%A9-onde-vive-como-se-reproduz-5f68c5fdf73e. Acesso em: 06 jun. 2022.
Brasil. Lei Brasileira de Inclusão das Pessoas com Deficiência nº 13.146 (Estatuto da Pessoa com Deficiência) de 06 de julho de 2015. Diário Oficial da União, Brasília, Ano 152, nº 127, 7 de julho de 2015, Seção 1, p. 2-11.
BRASIL. Parecer n° 17, de 3 de julho de 2001. Direito à Educação: Subsídios para a gestão dos sistemas educacionais – Orientações gerais e marcos legais. Brasília: MEC, Seesp, 2004, p. 316-349. Acesso em: 19 jan. 2022
BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008. Disponível em: Acesso em: 17 fev. 2022.
CORTELLA, Mário Sérgio. Educação, convivência e ética: audácia e esperança, São Paulo: Cortez, 2015.
MANTOAN, Maria Teresa Egler. A Integração de Pessoas com Deficiência. São Paulo: Senac, 1997.
MÜLLERM, Marina. Orientação Vocacional: contribuições clínicas e educacionais. Trad. Margot Fetzner. Porto Alegre: Artes Médicas, 1988.
ORRÚ, Sílvia Ester. O re-inventar da inclusão: os desafios da diferença no processo de ensinar e aprender. Petrópolis: Vozes, 2017.
REIS, Anderson de Araujo. O professor da sala de recursos multifuncionais e o uso das tecnologias assistivas. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2021.
SASSAKI, Romeu Kazumi. Inclusão: o paradigma do século 21. Revista da Educação Especial, Brasília, ano 1, n.1, p. 19-23, out. 2005.
SILVA, Fausto. A era da pós-deficiência. 1 ed. Aracaju: Editora Criação, 2014.
SOUZA, Rita de Cácia Santos. Diferentes olhares, um mesmo foco: educação. São Cristóvão: Editora Criação, 2013.
UNESCO. Declaração de Salamanca. Sobre Princípios, Políticas e Práticas na Área das Necessidades Educativas Especiais. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/salamanca.pdf> Acesso em: 20 jan. 2022.
VALORE, LA. A problemática da escolha profissional: possibilidades e compromissos da ação psicológica. SILVEIRA, AF., et al., org. Cidadania e participação social [online]. Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisas Sociais, 2008. pp. 66-76. ISBN: 978-85-99662-88-5. Available from SciELO Books. Acesso em: 25 jan. 2022
WINGREN, Gustav. A Vocação Segundo Lutero. Canoas, RS: Ed. Ulbra e Editora Concórdia, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Devir Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.