Saberes necessários à docência

narrativas de professoras alfabetizadoras com experiência reconhecida

Authors

  • Bárbara Ferreira Matias Bianch Professora E.B.T.T. IFMG/Doutoranda UFES
  • Alvanize Valente Fernandes Ferenc UFV
  • Karen Laíssa Marcílio Ferreira Universidade Federal de Viçosa - UFV

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v6i1.556

Keywords:

Formação de Professores; Alfabetização; Professores experientes.

Abstract

This article mobilizes reflections from a research produced in graduate studies that aimed to analyze the construction of the knowledge inventoried as necessary in the practice by literacy teachers with recognized experience. The interlocution with researchers such as Soares (2004), Tardif (2010), Nóvoa (2017), and Carvalho (2018) brought the support for the understanding of this knowledge necessary for teaching, constructed and mobilized in the formation and professional teaching practice. Narrative interviews were the instruments selected to dialogue with the four teachers of the initial series participating in the research. Based on the narratives, we reached the following conclusions: the professional knowledge comes from personal thought and experience built throughout life, at the intersection between life history and professional history; the challenges experienced in the classroom require the teacher to impose rules of coexistence; critical reflection and ethics are actions and positions necessary for professional practice; attention to the student's knowledge, cognitive development and social context are demands of the profession; continuous investment in training is the practice of these professionals. All these elements, observed in the teachers' narratives, allowed us to understand that they have knowledge of a composite nature, marked by the diversity of experiences, by their personal choices, and by events that make their stories unique. In the narratives of the four teachers, it was possible to perceive elements of identification and closeness in their trajectories, such as their high school education, which seems to have strengthened the intertwining between the profession and the school.

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Author Biographies

Bárbara Ferreira Matias Bianch, Professora E.B.T.T. IFMG/Doutoranda UFES

Pedagoga (UFV, 2010), Mestre em Educação (UFV, 2012), doutoranda do programa DINTER/UFES desde I/2019, professora da área de Educação do Instituto Federal de Minas Gerais - Campus Ouro Branco. Faz parte do Grupo de Pesquisas Formação e Atuação de Educadores (GRUFAE - UFES) e Formação do Educador e Práticas Educativas (FORMEPE - UFV).

Alvanize Valente Fernandes Ferenc, UFV

Professora Associada do Departamento de Educação e do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Viçosa- UFV, Viçosa, MG. Pós-doutora pela FPCE da Universidade do Porto, Portugal (2020); Pós-doutora pela FaE/UFMG (2014); Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos, com estágio na FPCE da Universidade do Porto(2005). Coordenadora do Programa de Pós- Graduação em Educação- PPGE- UFV; Líder do grupo de Estudos e Pesquisas Formação do Educador e Práticas Educativas- FORMEPE- UFV(CNPq/UFV). 

Karen Laíssa Marcílio Ferreira, Universidade Federal de Viçosa - UFV

Karen Laíssa Marcílio Ferreira, possui graduação em Pedagogia, pela faculdade Multivix (Serra - ES), é mestre em Educação, pela Universidade Federal de Viçosa. É membro do grupo de Estudos e Pesquisas Formação do Educador e Práticas Educativas (FORMEPE). Se interessa e pesquisa pela temática de Formação de professores, especialmente, seus saberes, conhecimentos e desenvolvimento profissional.

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Published

2022-05-09

How to Cite

Ferreira Matias Bianch, B. ., Valente Fernandes Ferenc, A. ., & Laíssa Marcílio Ferreira, K. . (2022). Saberes necessários à docência: narrativas de professoras alfabetizadoras com experiência reconhecida. Devir Educação, 6(1), e–556. https://doi.org/10.30905/rde.v6i1.556

Issue

Section

Dossiê tematico 2 - Alfabetização e Formação de Professores: limites e perspectivas