A emergência de um pensar complexo em tempos para uma educação complexa
DOI:
https://doi.org/10.30905/rde.v5i2.514Abstract
The emergencies to changes in all dimensions of society have gotten higher during the pandemics caused by the Sarr-Cov-2. In the educational area, this condition strengthened the necessity of crossing from a traditional approach to teaching towards a compatible perspective to the contextual and planetary demands, besides of paying attention to the uncertainties in relation to the future of humanity. Having this situation as a mobilizing condition, this article aims to discuss the emergency of a complex thinking in times that require a complex education, placing the methodology of Ecoforming Creative Projects (ECP) [Projetos Criativos Ecoformadores (PCE)], as one of the ways to a theoretic and practical transition. As references, the contribution of authors such as Morin (2011, 2015, 2018, 2019), Nóvoa (2017, 2019), Petraglia (2008, 2013) e Torre and Zwierewicz (2009), the present document has been done by having bibliographical research supported by the qualitative approach as basis. Among the results, the relevance of the conceptual triad of ‘complexity-transdisciplinarity-ecoformation’ was highlighted, focused on the metamorphosis of the education and on the use of the ECP methodology aiming to support this process, which can be used to different purposes, among them, the initial formation, and the continuing training of the teachers.
Downloads
References
ARNT, Rosamaria de Medeir os. Transdisciplinaridade e educação comunitária: rendas de bilros, rendeiras e bem viver. Educação & Linguagem, São Paulo, v. 23, n 1, p. 303-324, jan.-jun. 2020 2020. DOI: https://doi.org/1 https://doi.org/10.15603/2176-1043/el.v23n1p303-324. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-metodista/index.php/EL/article/view/10758. Acesso em: 16 out. 2020.
BATALLOSO, Juan Miguel; MORAES, Maria Candida. Contextualización Educativa: diálogo, epistemología y complejidad. Debates em Educação, Maceió, v. 12, n. 28, p. 576-595, set./dez., 2020. DOI: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2020v12n28p576-595. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/9943. Acesso em: 16 out. 2020.
BEHRENS, Marilda. O paradigma da complexidade na formação e no desenvolvimento profissional de professores universitários. Educação, Porto Alegre, v. XXX, n. 63, set./dez. 2007. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=84806303. Acesso em: 5 mar. 2020.
DANTAS, Eugenia Maria; ALMEIDA, Maria da Conceição Xavier de. Para uma narrativa complexa das ciências, ou a arte de reconstruir conceitos. Debates em Educação, Maceió, v. 12, n. 28, p. 740-747, set./dez., 2020. DOI: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2020v12n28p739-747. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/9928. Acesso em: 12 out. 2020.
ESPINOSA MARTÍNEZ, Ana Cecilia. Abrir los saberes a la complejidad de la vida: nuevas prácticas transdisciplinarias en la universidad. Puerto Vallarta: CEUArkos, 2014.
FREITAS, Lima; MORIN, Edgar; NICOLESCU, Basarab. Carta da Transdisciplinaridade. Arrábida: CETRANS,1994. Disponível em: http://cetrans.com.br/assets/docs/CARTA-DA-TRANSDISCIPLINARIDADE1.pdf. Acesso em: 20 maio 2019.
GATTI, Bernardete Angelina. A formação inicial de professores para a educação básica: as licenciaturas. Revista USP, São Paulo, n. 100, p. 33-46, 18 fev. 2014. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i100p33-46. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/76164. Acesso em: 18 dez. 2019.
GIL, Antônio Carlos. Metodologia do ensino superior. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2020.
HOFFMANN, E. A pertinência do ensino no uso da metodologia dos Projetos Criativos Ecoformadores (PCE) no Ensino Fundamental. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Básica) – Universidade Alto Vale do Rio do Peixe, Caçador, 2019.
HORN, Marli. Programa de Formação-Ação em Escolas Criativas na prática pedagógica de docentes da Educação Básica de União da Vitória/PR. 2021. 122f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Básica) - Universidade Alto Vale do Rio do Peixe, Caçador, 2021.
LUPPI, Mônica Aparecida Rodrigues; BEHRENS, Marilda Aparecida; SÁ, Ricardo Antunes de. A formação de professores e as contribuições do pensamento complexo. Educação, v. 46, Jan./Dez. , 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.5902/19846444;. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/40066. Acesso em: 15 set. 2021.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 29. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.
MORAES, Maria Cândida. Ambientes de aprendizagem como expressão de convivência e transformação. In: MORAES, Maria Cândida; BATALLOSO NAVAS, Juan Miguel (org.). Complexidade e transdisciplinaridade em educação: teoria e prática docente. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2010. p. 21-62.
MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 24. ed. Tradução de Eloá Jacobina. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2018.
MORIN, Edgar. Ciência com Consciência. 18 ed. Tradução de Maria D. Alexandre e Maria Alice de Sampaio Doria. Rio de Janeiro: Bertrand, 2019.
MORIN, Edgar. Ensinar a viver: manifesto para mudar a educação. Tradução de Edgard de Assis Carvalho e Mariza Perassi Bosco. Porto Alegre: Sulina, 2015.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Tradução: Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya. 2. ed. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESCO, 2011.
MORIN, Edgar; KERN, Anne Brigitte. Terra-Pátria. 6. Ed. Tradução de Paulo Azevedo Neves da Silva. Porto Alegre: Sulina, 2011.
MOTA, Maria Veranilda Soares. Mudança de paradigmas e pensamento complexo. Ensino em Revista, [s. l.]. v. 6, n. 1, p. 65-76, 1998. Disponível em: http://www.seer_anterior.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/7837. Acesso em: 13 set. 2020.
NICOLESCU, Basarab. O Manifesto da Transdisciplinaridade. Tradução: Lucia Pereira de Souza. 3. ed. São Paulo: TRIOM, 2018.
NÓVOA, Antónia. Os Professores e a sua Formação num Tempo de Metamorfose da Escola. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 3, e84910, 2019. http://dx.doi.org/10.1590/2175-623684910. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/DfM3JL685vPJryp4BSqyPZt/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 17 jan. 2021.
NÓVOA, António. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, v. 47, n. 166, p. 1106-1133 out./dez. 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/v47n166/1980-5314-cp-47-166-1106.pdf. Acesso em: 20 set. 2019.
OLIVEIRA, Beatriz Alves de. Cenários ecoformadores e campos de experiência: contribuições de um Projeto Criativo Ecoformador para o desenvolvimento integral de bebês e crianças bem pequenas. 2020. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Básica) – Universidade Alto Vale do Rio do Peixe, Caçador, 2020.
PETRAGLIA, Izabel. Educação complexa para uma nova política de civilização. Educar, Curitiba, v. 32, p. 29-41, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/er/n32/n32a04.pdf. Acesso em: 20 mar. 2020.
PETRAGLIA, Izabel. Pensamento complexo e educação. São Paulo: Livraria da Física, 2013.
PINEAU, Gaston. Écoformation: rapport du GREF. Tours: GREF, 2004.
PINHO, Maria José de; PASSOS, Vânia Maria de Araújo. Complexidade, ecoformação e trandisciplinaridade: por uma formação docente sem fronteiras teóricas. Revista Observatório, Palmas, v. 4, n.. 4, n. 2, abr/jun, 2018.
PUKALL, Jeane Pitz. (Eco)Formação de professores na Educação Básica: uma experiência a partir de Projetos Criativos Ecoformadores. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências Naturais E Matemática - PPGECIM). Universidade Regional de Blumenau, Blumenau, 2017.
RICHARDSON, Roberto J. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2007.
SÁ, Ricardo Antunes. Contribuições teórico-metodológicas do pensamento complexo para a construção de uma pedagogia complexa. In: SÁ, Ricardo Antunes; BEHRENS, Marilda Aparecida (org.). Teoria da complexidade: contribuições epistemológicas para uma pedagogia complexa. Curitiba: Appris, 2019. p. 17-64.
SANTOS, Akiko. Complexidade e transdisciplinaridade em educação: cinco princípios para resgatar o elo perdido. In: SANTOS, Akiko; SOMMERMANN Américo (Org.). Complexidade e transdisciplinaridade: em busca da totalidade perdida. Porto Alegre: Sulina, 2009. p. 15-38.
SANTOS, Akiko. Didática sob a ótica do pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 2004.
SILVA, Ana Tereza Reis. Ecoformação: reflexões para uma pedagogia ambiental, a partir de Rousseau, Morin e Pineau. Desenvolvimento e Meio Ambiente, Curitiba, n. 18, p. 95-104, jul./dez. 2008. DOI: http://dx.doi.org/10.5380/dma.v18i0.13428. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/made/article/view/13428. Acesso em: 20 maio 2020.
TELEGEN, Nadir Zimmer. Da decodificação ao potencial transformador da leitura: indicadores para aproximação de projetos de ensino à metodologia dos Projetos Criativos Ecoformadores (PCE). 2019. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Básica) – Universidade Alto Vale do Rio do Peixe, Caçador, 2019.
TORRE, Saturnino de la; ZWIEREWICZ, Marlene (org.) Uma escola para o século XXI: Escolas Criativas e resiliência na educação. Florianópolis: Insular, 2009.
TORRE, Saturnino de la; ZWIEREWICZ, Marlene. Projetos Criativos Ecoformadores. In: ZWIEREWICZ, Marlene; TORRE, Saturnino de la (org.). Uma escola para o século XXI: escolas criativas e resiliência na educação. Florianópolis: Insular, 2009. p. 153-176.
WERNECK, Guilherme Loureiro; CARVALHO, Marilia Sá. A pandemia de COVID-19 no Brasil: crônica de uma crise sanitária anunciada. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 36, n. 5, p. 1-4, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-311x00068820. Disponível em: https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/41242. Acesso em: 29 set. 2020.
ZWIEREWICZ, Marlene et al. Projetos Criativos Ecoformadores em pesquisas com intervenção: contribuições para uma educação complexa. Educação & Linguagem, São Paulo, v. 23, n. 1, p. 281-301, jan.-jun. 2020. Disponível em: file:///C:/Users/user/Downloads/10757-38173-2-PB%20(1).pdf. Acesso em: 13 jun 2020.
ZWIEREWICZ, Marlene. Programa de Formação-Ação em Escolas Criativas: matizes da pedagogia ecossistêmica na formação de docentes da Educação Básica. In: DITTRICH, Maria Glória et al. (org.). Políticas Públicas na contemporaneidade: olhares cartográficos temáticos. Itajaí: Univali, 2017. p. 217-231.
ZWIEREWICZ, Marlene. Seminário de pesquisa e intervenção. Florianópolis: IFSC, 2014.
MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU, 2016.
ZWIEREWICZ, Marlene et al. Das abordagens do ensino do século XX à educação complexa e aos projetos criativos ecoformadores. Revista Querubim. Niteroi, a. 15., p. 113-123, 2019
GONZÁLEZ VELASCO, Juan Miguel. Pensamiento religado: ligar para religar. La Paz: Prisa, 2018.
SALLES, Virginia Ostroski; MATOS, Eloiza Aparecida Silva Ávila de. A Teoria da Complexidade de Edgar Morin e o Ensino de Ciência e Tecnologia. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Ponta Grossa, v. 10, n. 1, p. 1-12, jan./abr. 2017. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/5687. Acesso em: 20 ago. 2021.
PEREIRA, Giselia Antunes; AGUIAR, Paula Alves de; ROSA, Thayná Patrício da. Projetos Criativos Ecoformadores nos estágios da licenciatura do IFSC campus São José: o olhar dos professores orientadores de estágio. Revista Electrónica de Investigación y Docencia (REID), Jaén, n, 19, p. 87-108, 2015. Disponível em: https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/reid/article/view/3604. Acesso em: 20 ago. 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.