Situações de uso da linguagem no ensino remoto de língua portuguesa em contexto pandêmico

Authors

  • Edmilson Francisco Universidade Federal de Lavras
  • Ilsa do Carmo Vieira Goulart Universidade Federal de Lavras - UFLA

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v0i0.479

Keywords:

Ensino Remoto; Tecnologias digitais; Interação verbal; Língua Portuguesa.

Abstract

The global pandemic of COVID-19 has changed social relations, imposing social distancing and making classes happen remotely. This led to some crucial questions regarding how, why and what is taught, leading educational institutions to a constant search for improvement or digital literacy related to technological and pedagogical fluency, in order to be able to follow up the routines of studies, teaching and learning. Thus, this article aims to reflect on situations of language use in the process of teaching the Portuguese language in the pandemic context in public schools through virtual environments, in view of the requirements of new positions and pedagogical strategies to ensure the teaching and learning process remotely. The study is classified as descriptive and explanatory and is based on the theoretical perspectives of language scholars such as Bakhtin (2003), Ilari (2001), Fairclough (2006), Freitas (1994; 2010), Isaía (1988), Santos (2015) and Vieira and Silvestre (2015). It is expected that this work will contribute to a reflection on the teaching of Portuguese language in these new times, since, in addition to basic technological knowledge, teachers and students are required new skills and abilities to use language to establish communication.

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Author Biography

Ilsa do Carmo Vieira Goulart, Universidade Federal de Lavras - UFLA

Estágio Pós-Doutoral na Universidad Autónoma de Barcelona, sob a supervisão da Profa. Dra. Ana Mária Margallo, GRETEL (Grupo de Investigación de literatura infantil y juvenil y educación literaria de la Universitat Autònoma de Barcelona). Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (2013). Mestre em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (2009), na Área: Educação, Conhecimento, Linguagem e Arte. Especialista em Psicopedagogia pela UCB (2005). Graduada em Letras, pela Fundação de Ensino Superior do Vale do Sapucaí (1997). Professora Ajunto A, classe A, do Departamento e Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Lavras. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino-Aprendizagem, atuando principalmente nos seguintes temas: história da literatura didática brasileira, cultura material escolar, leitura, livro, leitor, alfabetização e práticas de leitura. Coordenadora Adjunta do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Lavras. Coordenadora do Núcleo de Estudos em Linguagens, Leitura e Escrita (NELLE) e do Grupo de Pesquisa Linguagem, Leitura e Cultura Escrita, da Universidade Federal de Lavras. Atuou como Coordenadora do curso de Pedagogia, da Universidade Federal de Lavras (2014-2018). Atuou como coordenadora Adjunta do Programa de Pós-graduação em Educação (2018-2020). Atuou no Conselho Editorial da Revista Devir Educação, da Universidade Federal de Lavras (2016-2019). Membro do Conselho Editorial da Editora UFLA. Membro do Comitê de Ética de Pesquisa com Seres Humanos COEP, da Universidade Federal de Lavras. Membro da Associação de Leitura do Brasil (ALB), desde 2008, da Associação Brasileira de Alfabetização (ABAlf), desde 2014. Membro da Rede de Pesquisadores sobre Leitura Literária, Arte Narrativa e Contação de Histórias.

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Published

2021-09-18

How to Cite

Francisco, E., & do Carmo Vieira Goulart, I. (2021). Situações de uso da linguagem no ensino remoto de língua portuguesa em contexto pandêmico. Devir Educação, 450–474. https://doi.org/10.30905/rde.v0i0.479