O uso de repositórios educacionais e a prática docente no contexto do ensino remoto
DOI:
https://doi.org/10.30905/rde.v0i0.473Keywords:
Educational Repositories; Teaching practice; Remote teaching.Abstract
In the current educational context, immersed in digital media, teaching practice requires new adaptations and innovations in order to promote the quality of the teaching and learning process. In this sense, the teacher's role is fundamental with regard to motivation, guidance and mediation for the achievement of the student's knowledge. Given this, this study aims to emphasize the relevance of teacher training so that digital resources are instruments of contribution to the teacher's pedagogical practice in their classes. For this the reflection of the theme, it is proposed the analysis of a research carried out with teachers who work in basic education in public and private schools, located in the Campo das Vertentes region. For data collection, a public opinion survey was carried out with unidentified participants. Therefore, this article is about qualitative exploratory research, Sampieri, Collado and Lucio (2013). A self-completed questionnaire was used asynchronously through the Google Forms application. The theoretical support consisted of studies referring to the use of repositories for teaching work, such as Tarouco et al (2014), Malheiros (2014) in conjunction with authors who discuss teaching practice, such as Tardif (2014), Alves; Bortoluzzi (2018) among others. The results indicate, on the one hand, that the use of resources such as books, blackboard, chalk and recreational activities in physical environments were part of teaching practice during remote teaching. On the other hand, the study highlighted that the use of digital resources is a “sine qua non” condition for teaching practices in times of pandemic.
Downloads
References
GHISLENI, Taís STEFENELLO; BECKER, Elsbeth Léia Spode. Aprender a ensinar: aplicativos educacionais na sociedade complexa e cibercultura. In: ALVES, Marcos Alexandre; BORTOLUZZI, Valeria Iensen (Orgs.). Formação de professores: ensino, linguagens e tecnologias. Porto Alegre, RS: Editora Fi, 2018. Disponível em: https://3c290742-53df-4d6f-b12f- 6b135a606bc7. filesusr.com/ugd/48d206_5e926d911333475eaa723552516aa8f8.pdf. Acesso em: 19 ago. 2021.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 12 jul. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. PCN + ensino médio: orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, DF: MEC-SEMTEC, 2002.
BRASIL. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 510, de 7 de abril de 2016. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília, DF, 24 maio 2016. Seção 1, n. 98, p. 44-46. Disponível em: https://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?jornal=1&data=24/05/2016&pagina=44 Acesso: 19 ago. 2021
BELLONI, Maria Luiza. O que é mídia-educação. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2012.
DE SOUZA, Salete Eduardo; DE GODOY DALCOLLE, Gislaine Aparecida Valadares. O uso de recursos didáticos no ensino escolar. Arq Mudi. Maringá, PR, v. 11, n. Supl 2, p. 110-114p, 2007.
FABRE, Marie-Christine Julie Mascarenhas; TAMUSIUNAS, Fabricio Raup; TAROUCO, Liane Margarida Rockenbach. Reusabilidade de objetos educacionais. RENOTE - Revista Novas Tecnologias na Educação. Porto Alegre, v. 1 n. 1, p. 1-11, fev. 2003.
MALHEIROS, Neumar Costa. Repositórios Educacionais na Web. 1.ed. Lavras: UFLA, 2014. p. 46.
PASSARINI, Rosane Fátima. Objetos de aprendizagem: protótipo para módulo de ambiente de treinamento online. Dissertação (Mestrado) — Universidade Federal de Santa Catarina, 2003.
PRENSKY, Marc. Digital Natives, Digital Immigrants. On the horizon 2001. Disponível em: <http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf> Acesso em: 19 jul. 2021.
POZO, Juan Ignacio. A sociedade da aprendizagem e o desafio de converter informação em conhecimento. In: Tecnologias na Educação: ensinando e aprendendo com as TIC: guia do cursista. Maria Umbelina Caiafa Salgado, Ana Lúcia Amaral. Brasília; Ministério da Educação, Secretaria de Educação à Distância; 2008. Cap. 1, p.29.
QUESTIONÁRIO. Recursos Educacionais Virtuais no Ensino Remoto. 2021. Disponível em:< https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdbW6-REY4BfjnznR7zg3vVlRc6D_QFjEKaMwgWq76sZZ2ahQ/viewanalytics> Acesso em: 18 de jul.2021
RIBEIRO, A. E. Educação e tecnologias digitais: ciclos da precariedade diante da pandemia. [s.l., s.n], 2020. 1 vídeo (1h 33min 25seg). Publicado pelo canal da Associação Brasileira de Linguística. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=_-lfTZT7oFI.2020. Acesso em: 25 de jun. 2020.
SAMPIERI, Roberto Hernandez; COLLADO, Carlos Fernandez; LUCIO, Maria del Pilar Baptista. Metodologia da Pesquisa. Tradução de Daisy Vaz de Moraes. 5.ed. Porto Alegre: Penso, 2013.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Editora Vozes Limitada, ed. 5. 2014.
TAROUCO, Liane Margarida Rockenbach; ÁVILA, Bárbara Gorziza; SANTOS, Edson Felix dos; BEZ, Marta Rosecler; COSTA, Valéria Machado da. Objetos de Aprendizagem: teoria e prática. Porto Alegre: Evangraf, 2014.
TAVARES, Ricarte; SOUZA, Rodolpho Ornitz Oliveira; DE OLIVEIRA CORREIA, Alayne. Um estudo sobre a “TIC” e o ensino da química. REVISTA GEINTEC-GESTAO INOVACAO E TECNOLOGIAS, v. 3, n. 5, p. 155-167, 2013.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.