O uso de repositórios educacionais e a prática docente no contexto do ensino remoto

Authors

  • Flávia Assis Prefeitura Municipal de Perdões
  • Joselma Silva Prefeitura Municipal de Lavras
  • Ramon Gomes Costa Universidade Federal de Lavras

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v0i0.473

Keywords:

Educational Repositories; Teaching practice; Remote teaching.

Abstract

In the current educational context, immersed in digital media, teaching practice requires new adaptations and innovations in order to promote the quality of the teaching and learning process. In this sense, the teacher's role is fundamental with regard to motivation, guidance and mediation for the achievement of the student's knowledge. Given this, this study aims to emphasize the relevance of teacher training so that digital resources are instruments of contribution to the teacher's pedagogical practice in their classes. For this the reflection of the theme, it is proposed the analysis of a research carried out with teachers who work in basic education in public and private schools, located in the Campo das Vertentes region. For data collection, a public opinion survey was carried out with unidentified participants. Therefore, this article is about qualitative exploratory research, Sampieri, Collado and Lucio (2013). A self-completed questionnaire was used asynchronously through the Google Forms application. The theoretical support consisted of studies referring to the use of repositories for teaching work, such as Tarouco et al (2014), Malheiros (2014) in conjunction with authors who discuss teaching practice, such as Tardif (2014), Alves; Bortoluzzi (2018) among others. The results indicate, on the one hand, that the use of resources such as books, blackboard, chalk and recreational activities in physical environments were part of teaching practice during remote teaching. On the other hand, the study highlighted that the use of digital resources is a “sine qua non” condition for teaching practices in times of pandemic.

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Author Biographies

Flávia Assis, Prefeitura Municipal de Perdões

Psicopedagoga na Prefeitura Municipal de Perdões. Mestre em Educação pela Universidade Federal de Lavras. Graduada em Pedagoga pela Universidade Federal de Lavras. Graduada em Normal Superior pelo Centro Universitário de Lavras. Possui especialização em Uso Educacional da Internet (UFLA) e em Mídias na Educação (UFJF).

Joselma Silva, Prefeitura Municipal de Lavras

Professora da rede pública do município de Lavras-MG. Mestra em Educação pela Universidade Federal de Lavras. Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Lavras. Graduada em Ciências e Matemática pelo Centro Universitário de Lavras. Especialista em Matemática e Estatística pela Universidade Federal de Lavras. Pesquisadora do Núcleo de Estudos de Linguagens, Leitura e Escrita-NELLE/UFLA. Integrante do Programa Residência Pedagógica pela Universidade Federal de Lavras.

Ramon Gomes Costa, Universidade Federal de Lavras

Possui doutorado em Modelagem Computacional - Laboratório Nacional de Computação Científica (2014) e mestrado em Informática pela Universidade Federal do Espírito Santo (2008). Atualmente é professor Adjunto da Universidade Federal de Lavras. Tem experiência na área de Ciência da Computação, com ênfase em Banco de Dados, atuando principalmente nos seguintes temas: banco de dados distribuídos, computação científica, e Uso Educacional da Internet.

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Published

2021-09-18

How to Cite

Assis, F., Silva, J. ., & Costa, R. G. (2021). O uso de repositórios educacionais e a prática docente no contexto do ensino remoto. Devir Educação, 430–449. https://doi.org/10.30905/rde.v0i0.473