Caderno pedagógico como produto educacional do Mestrado Profissional em Educação: contribuições para a formação docente
DOI:
https://doi.org/10.30905/rde.v5i2.435Keywords:
Caderno Pedagógico, Mestrado Profissional em Educação, Formação docenteAbstract
With the objective of articulating theoretical education and teaching activity, the Graduate Programs in Education, in the professional modality, normally require students to produce an
educational product that allows them to look at the daily life of the profession. Among the various product possibilities, the pedagogical notebooks stand out, which provide a reflection on the contributions of theories to the redefinition of teaching practices, as well as the authorial production of teaching materials. In this article, considering the context of the Professional Master's Degree in Education (MPE) of the Federal University of Lavras (UFLA), we sought to discuss the contributions of the production process of educational products within the scope of professional programs, in particular, the pedagogical notebooks for the continuing education of basic education teachers. Thus, we rely on theoretical studies about final products developed in graduate education programs to contextualize the proposed discussion. In addition, an analysis of a report on the experience lived by two PPGE students of Postgraduate Program in Education (PPGE/UFLA) in the production process of pedagogical notebooks is presented. From the analysis carried out, it was found that the elaboration of these products is essential to strengthen the relationship between university and community (school), through continuing education courses for teachers, production of teaching materials, teaching sequences and other possible productions. Added to this is the finding that the production of pedagogical notebooks constitutes a training strategy that is remarkably effective as it stimulates the teacher's own production of teaching activities, a careful look at the diagnosis of the level of students, the selection of texts, the clarity of the statements, the progression of activities, the definition of teaching objectives, the adequacy of methodologies and the choice of skills to be explored, etc.
Downloads
References
BORTONI-RICARDO, Stella Maris O professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
DEMO, Pedro. Educar pela pesquisa. Campinas: Autores Associados, 1996.
DEMO, Pedro. Professor/ Conhecimento. O professor autor na elaboração de material didático. Secretaria de Estado da Educação do Paraná, 2001. Disponível em:
<http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/formacao_acao/1semestre_2015/professor_autor_anexo1.pdf>.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo, SP: Paz e Terra, 1996.
GOMES, Luciana M. J. Baptista; BERG, Rosana da Silva. Mestrado Profissional: reflexão e ação na educação básica. Polyphonía, Goiânia, v. 24, n. 2, p. 19-28, 2013. Disponível em: <https://www.revistas.ufg.br/sv/article/download/37936/19054/ >. Acesso: 10 nov. 2020.
MARCELO, Carlos. Desenvolvimento Profissional Docente: passado e futuro. Sísifo. Revista de Ciências da Educação. n. 8, p. 7 – 22, jan./abr., 2009. Disponível em: < http://www.unitau.br/files/arquivos/category_1/MARCELO___Desenvolvimento_Profissional_Docente_passado_e_futuro_1386180263.pdf >. Acesso 10 fev. 2021.
MOREIRA, Marco Antonio. O mestrado (profissional) em ensino. Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 1, n. 1, 2004. Disponível em: <http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/26>. Acesso em: 22/11/2020.
SAVEGNAGO, Cristiano Lanza et al. Produtos de um mestrado profissional na área da educação: um estado do conhecimento. Revista de Gestão e Avaliação Educacional, Santa Maria, v. 9, n. 18, p. 1-14, 3 jan. 2020. Disponível em: < https://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/40662 >. Acesso em: 10 out. 2020.
SILVA, Alcina M. T. Braz da Silva; SUAREZ, Ana Paula Mendes; UMPIERRE, Andrea Borges. Produtos educacionais: uma avaliação necessária. Interacções. n. 44, p. 232-243, 2017. Disponível em: < https://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/4108/pdf >. Acesso 20 de abr. 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.