Reflexões sobre os processos didático-pedagógicos na educação superior: para além da moda das metodologias ativas

Authors

  • Francine de Paulo Martins Lima Universidade Federal de Lavras-UFLA
  • Ronei Ximenes Martins Universidade Federal de Lavras-UFLA
  • Helena Maria Ferreira Universidade Federal de Lavras-UFLA

DOI:

https://doi.org/10.30905/ded.v4i2.307

Keywords:

Active teaching and learning processes. Educational Innovation. Pedagogical practices. Teacher Education. Didactics.

Abstract

This essay problematizes the adoption of Active Methodologies and the teaching performance in higher education, based on the discussion of the theoretical support that gives them basis and reflections about teaching and learning. To this end, we use literature that addresses the concepts of Active Learning, Didactics, Teacher Training, and Educational Innovation. We also use a bibliographic survey of Brazilian articles and books about Active Methodologies, that were published between 2015 and 2020. We discuss the conceptual origin of the term Active Methodologies, its theoretical contribution, the socio-cultural context that interacts with the urgency of its adoption. We analyze the role of teachers and students in the context of active learning and criticize their forms of adoption when carried out without reflection and preparation by the educational institution. We also discussed the epistemological bases of teaching and teaching-learning processes from the perspective of active learning, which is configured as a didactic issue. Finally, we list the challenges of an active and meaningful teaching and learning process, as well as highlighting elements necessary for the reframing of teaching-learning actions in postmodern higher education.

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Author Biographies

Francine de Paulo Martins Lima, Universidade Federal de Lavras-UFLA

Doutora em Educação: Psicologia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP. Professora Adjunta da área de Didáticas e Estágios do Departamento de Educação e do Programa de Mestrado Profissional em Educação da Universidade Federal de Lavras - UFLA, Lavras, Minas Gerais, Brasil.

Ronei Ximenes Martins, Universidade Federal de Lavras-UFLA

Doutor em Psicologia pela Universidade São Francisco. Docente Associado da área de Tecnologia e Educação do Departamento de Educação e do Programa de Mestrado Profissional em Educação da Universidade Federal de Lavras - UFLA, Lavras, Minhas Gerais, Brasil.

Helena Maria Ferreira, Universidade Federal de Lavras-UFLA

Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo – PUC-SP. Professora Associada da área de Linguística e ensino de línguas do Departamento de Estudos da Linguagem e do Mestrado Profissional em Educação da universidade Federal de Lavras - UFLA, Lavras, Minhas Gerais, Brasil.

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Published

2020-11-29

How to Cite

Francine de Paulo Martins Lima, Ximenes Martins, R., & Maria Ferreira, H. (2020). Reflexões sobre os processos didático-pedagógicos na educação superior: para além da moda das metodologias ativas. Devir Educação, 4(2), 149–169. https://doi.org/10.30905/ded.v4i2.307

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