Por uma pedagogia latino-americana

Authors

  • Dulcineia Aparecida Ferraz Ribeiro UFLA - Universidade Federal de Lavras
  • Vanderlei Barbosa Universidade Federal de Lavras – UFLA

DOI:

https://doi.org/10.30905/ded.v0i0.256

Keywords:

Pedagogia latino-americana, Utopia, Formação, Paulo Freire

Abstract

This article aims to reflect on the possibility of a Latin American pedagogy, committed to a vision of integral formation of the human being, covering the following aspects: epistemological, pedagogical, political, philosophical, ethical, aesthetic, theological, ecological, mystical and utopian. Based on this perspective, the question that guided this work was: What kind of human formation will contribute to the adoption of emancipatory educational practices? Based on this concern, a theoretical and bibliographic study of Paulo Freire's work was carried out, starting from the book Pedagogia do Oprimido (1988), complementing with other more recent works that describe Paulo Freire's thought in Latin America. The analysis of Freirean ideas showed that integral training means having a perception of the subject in the world, with the world and in interaction with the other, concretely situated in a reality of oppression. Inferences were established through analyzes and interpretations in search of new discoveries in which we obtained as a result, a possibility of human formation and its connection with Latin American Pedagogy, as well as the announcement of other emancipatory educational practical perspectives for a possible future.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dulcineia Aparecida Ferraz Ribeiro, UFLA - Universidade Federal de Lavras

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Lavras – UFLA. Nepomuceno/MG, Brasil

Vanderlei Barbosa, Universidade Federal de Lavras – UFLA

Doutor em Filosofia, História e Educação pela Universidade Estadual de Campinas/UNICAMP. Professor de Filosofia da Educação da Universidade Federal de Lavras – UFLA. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação – PPGE/UFLA e Coordenador e pesquisador do Grupo de Pesquisa Movimento, sabedoria, ideias e comunhão – MOSAICO. Lavras/MG/Brasil.

References

AGOSTINI, Nilo. Os desafios da educação a partir de Paulo Freire e Walter Benjamin. Editora Vozes, 2019.
AGOSTINI, Nilo; SILVEIRA, Carlos Roberto. A educação segundo Paulo Freire: da participação à libertação. Reflexão e Ação. Santa Cruz do Sul, vol.26, n. 1, jan.-abr./2018, p.149-164.
ALVES, Rubem. Estórias de quem gosta de ensinar. 16 ed. - São Paulo: Cortez 1988.
BARBOSA, Vanderlei. Da Ética da Libertação à Ética do Cuidado: uma leitura a partir do pensamento de Leonardo Boff. São Paulo: Porto de Ideias, 2009.
BOFF, Leonardo. In. Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.
BOUFLEUER, José Pedro. Pedagogia latino-americana: Freire e Dussel. Ijuí: Unijuí Ed.,1991.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 42ª. ed. Rio de Janeiro/ São Paulo: Paz e Terra, 2018.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 4ª. ed. Rio de Janeiro / São Paulo: Paz e Terra, 2011.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP, 2000.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 13. Ed. Rio de Janeiro: Paz &Terra, 1988.
GADOTTI, Moacir, CARNOY, Martin (org.) Reinventando Freire: a práxis do Instituto Paulo Freire. São Paulo: IPF, Lemann Center, Stanford Graduate School of Education, 2018.
GADOTTI, Moacir. Pedagogia do Oprimido como Pedagogia da Autonomia e da Esperança. São Paulo, 2018.
HENZ, Celso Ilgo. “Presencia (en el mundo)”. In. Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.
NOËL, Jean-Christophe. “Justiça/Justiça Social”. In. Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.
REDIN, Euclides. “Alegria”. In. Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.
ROSSATO, Ricardo. “Paciência/Impaciência”. In. Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.
TROMBETTA, Sergio; TROMBETTA, Luís Carlos “Inacabamento”. In. Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.
ZITKOSKI, Jaime José. “Pensar Corretamente”. In. Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

Published

2020-08-12

How to Cite

Aparecida Ferraz Ribeiro, D., & Barbosa, V. (2020). Por uma pedagogia latino-americana. Devir Educação, 127–139. https://doi.org/10.30905/ded.v0i0.256