HEARING EDUCATION AND AESTHETICAL VALUES IN THE PHILOSOPHY OF THE NEW MUSIC OF THEODOR ADORNO
DOI:
https://doi.org/10.30905/ded.v0i0.236Keywords:
Aesthetics. Music. Musical education.Abstract
The article has to do with Theodor Adorno's "Philosophy of the New Music" and aims at investigating the aesthetic values presented by the author so as to identify Schoenberg as the representative of musical advancement. The specific objectives for this work were defined: the identification of the main aesthetic characteristics in the musical pieces of Stravinsky and Schoenberg as well as highlighting some philosophical basis to differentiate progress and regression in the musical aesthetics of Adorno. Characterizing his aesthetic conception as philosophy of art, Adorno takes the production and reception of art as expressions of a dialectical relationship with the social milieu criticizing mainly the cultural industry and bourgeois art which were intended to please the ear and allow producers and recipients to establish an exchange rapport in the capitalist market. Therefore, his aesthetics is based upon the criticism and the possibility of dissonant and autonomous creation, analysis that were carried out within the scope of such investigation that focuses on the issue of music as an aesthetic object of progress or regression of hearing.
Downloads
References
________. Filosofia da Nova Música. São Paulo: Perspectiva, 2011.
________. Prismas. São Paulo: Editora Ática, 1998.
________. Teoria Estética. Lisboa: Edições 70. 1998.
CARPEAUX, Otto Maria. O livro de ouro da história da música. Rio de Janeiro: Ediouro, 2001.
GRIFFITHS, Paul. A música moderna: uma história concisa e ilustrada de Debussy a Boulez. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, S/D.
JUPIASSÚ, Hilton; MARCONDES, Danilo. Dicionário básico de filosofia. 4 ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006.
PALISCA, Claude V.; GROUT, Donald J. História da Música Ocidental. Portugal: Gradiva, 1994.
RIBEIRO, Felício Ramalho. Regressão auditiva: o impedimento da música como conhecimento em Theodor Adorno. 2009. Dissertação (Mestrado em Filosofia) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009.
SCHAEFER, Sérgio. A teoria estética em Adorno. Tese (doutorado em Letras) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2012.
THOMSON, Alex. Compreender Adorno. Tradução de Rogério Bettoni. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.