O impacto do mestrado profissional em educação na formação de um docente da educação básica
DOI:
https://doi.org/10.30905/ded.v0i0.229Keywords:
Mestrado Profissional; Formação Docente; Contexto SocialAbstract
This article aims to present reflections about the incessant searches for the reelaboration of my pedagogical practice, awakened in me as a master's student in the Master's Program in Education at the Federal University of Lavras. Over the two years of master's degree, methods, perspectives and theories related to Education and the act of teaching were presented, in addition to the suggestion of reading countless texts and books. In view of all the content addressed, I drew attention to issues related to the social dimension of the school and the classroom, of thinking about the real function and role of the teacher and of the link between teaching and the social context in which the school is inserted. Thus, in this work, I report how to reflect on such issues influenced me to modify my practices in the classroom. In the first section, I talk about my experience in the Professional Master's in Education, in the second, I address the social issue of teaching and, in the third, I discuss the classroom as an environment for discoveries and investigations. I hope that the ideas shared here will serve as an incentive for those teachers who, like me, dream of providing education that forges capable citizens with a desire to transform the context in which they live.
Downloads
References
CAMPOS, Casemiro de Medeiros. Saberes docentes e autonomia dos professores/Casemiro de Medeiros Campos. 6 ed. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2016.
CASTRO, Solange T. Ricardo de. A linguagem e o processo de construção do conhecimento: Subsídios para a formação do professor de inglês. Tese de Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem, não publicada. PUC/SP, 1999.
LIBERALI, Fernanda Coelho. Atividade social nas aulas de língua estrangeira. São Paulo: Moderna, 2009, p. 12.
LIBERALI, Fernanda Coelho; MAGALHÃES, Maria Cecília Camargo; ROMERO, Tania Regina de Souza. Autobiografia, diário e sessão reflexiva: atividades na formação crítico-reflexiva de professores. In L. BARBARA & R. C. G. RAMOS (orgs.) Reflexões e ações no ensino-aprendizagem de línguas. Mercado das Letras. 2003.
MACHADO, Anna Rachel. O diário de leitura: a introdução de um novo instrumento na escola. São Paulo: Martins Fontes, 1998, p. 3-53.
MARX, Karl.; ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã. Tradução: Rubens Ederle, Nélio Schneider e Luciano Cavivi Martorano, 1. ed. – São Paulo, SP: Editora Boitempo, 2006.
MORAES, Maria Candida. O paradigma educacional emergente: implicações na formação do professor e nas práticas pedagógicas. Em Aberto, Brasília, ano 16. n.70, abr./jun. 1996. Disponível em: < http://rbepold.inep.gov.br/index.php/emaberto/article/viewFile/2081/2050>. Acesso em 28 mai. 2020.
NOVELLI, Pedro Geraldo. A sala de aula como espaço de comunicação: reflexões em torno do tema. Interface — Comunicação, Saúde, Educação, v.1, n.1, 1997.
ROMERO, Tania. A interação coordenador e professor: um processo colaborativo. Tese de doutorado inédita. PUC–SP. 1998.
SMYTH, John. Teachers’ work and the politics of reflection. American Educational Research Journal, vol. 29, n. 2. pp. 267-300.
WALLACE, Michael J. Action research for language teachers. Cambridge University Press, 1998.
ZEICHNER, Kenneth M. 1981. Reflective teaching and field-based experience in teacher education. Interchange12(4), 1981/1982.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.