Clinical method and Intervention research: methodological devices in psychoanalysis and education

Authors

  • Ludmilla Santos de Barros Camilloto Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP
  • Margareth Diniz Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP
  • Camila Duarte Altivo Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP
  • Joatan Nunes Machado Junior Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v9i1.1104

Keywords:

clinical method, intervention-research, methodological devices, psychoanalysis, education

Abstract

This paper discusses the foundations and uses of research-intervention oriented by Psychoanalysis in the field of Education, from the clinical method and its methodological devices, such as conversation and individual clinical interviews. Developed from the psychoanalytic theory and ethics, based on the indiciary paradigm (Ginzburg, 1989), we argue that research is not conducted on subjects, but with subjects, within a transferential field in which listening assumes ethical and political status. Throughout the text, we present three examples of studies carried out with children, youth and adults, explaining how such devices enable the emergence of singular discourse and the production of knowledge in act. We understand that the intervention-research, by engaging both researcher and participants in an intersubjective process, constitutes a mode of investigation and knowledge production at the intersection of Psychoanalysis and Education.

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Author Biographies

Ludmilla Santos de Barros Camilloto, Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP

Doutora em Educação (Desigualdades, Diversidades, Diferenças e Práticas Educativas Inclusivas) e Mestra em Direito (Novos Direitos, Novos Sujeitos) pela Universidade Federal de Ouro Preto. Graduada em Psicologia (2011), em Direito (2005) e em Pedagogia (2025). Professora substituta no Departamento de Educação (Psicologia da Educação), Professora Colaboradora no Programa de Pós-Graduação em Educação e Professora no Mestrado em Sustentabilidade Socioeconômica e Ambiental da Universidade Federal de Ouro Preto. Membra dos grupos de pesquisa/extensão 'Caleidoscópio' e 'Direito e Saúde LGBT+' (ambos UFOP/CNPQ) e participante do Laboratório de Estudos e Pesquisas Psicanalíticas e Educacionais sobre a Infância (LEPSI-MG) e da Rede Mineira de Pesquisa em Educação.

Margareth Diniz, Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP

Graduada em Psicologia, Mestre e Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais, Psicanalista, Professora Associada IV de Psicologia da UFOP, Coordenadora do Observatório de Pesquisa Educacional CAPES/FAPEMIG e Líder do Grupo de pesquisa Caleidoscópio/ UFOP/CNPQ. Coordenadora do Programa de Pesquisa/extensão Caleidoscópio. Participa dos grupos de pesquisa sobre formação e condição docente - PRODOC - UFMG e do Laboratório de Estudos e Pesquisas Psicanalíticas e Educacionais sobre a Infância. (LEPSI-MG). Integra a RED INTERUNIVERSITARIA INTERNACIONAL INFEIES: Estudios e investigaciones Psicoanalíticas e interdisciplinares en infancia e instituciones, e a RUEPSY- Rede Universitária Internacional de Estudos em Psicanálise e Educação. Coordena a Rede Mineira de Pesquisa em Educação. Participa da Associação Nacional de Pós-Graduação de Pesquisa em Educação (ANPEd) no GT 8 Formação docente. Integra o Programa de Pós-graduação - Mestrado e Doutorado em Educação - UFOP

Camila Duarte Altivo, Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP

Mestranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Licenciada em Pedagogia. Membra colaboradora da Rede Mineira de Pesquisa em Educação. Membra dos grupos de pesquisa Caleidoscópio (UFOP), Laboratório de Estudos e Pesquisas Psicanalíticas e Educacionais (LEPSI - Minas) e Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Públicas e Formação de Profissionais da Educação (GEPPFOR - UFV).

Joatan Nunes Machado Junior, Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP

Doutorando em Educação (Desigualdades, Diversidades, Diferenças e Práticas Educativas Inclusivas) e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Ouro Preto. Possui especialização em Relações Étnico Raciais e Afro-brasileiras pela Universidade Federal do Espírito Santo e graduação em História.  Membro do grupo de pesquisa/extensão 'Caleidoscópio' (UFOP/CNPQ). 

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Published

2025-11-07

How to Cite

Camilloto, L. S. de B., Diniz, M., Duarte Altivo, C., & Nunes Machado Junior, J. (2025). Clinical method and Intervention research: methodological devices in psychoanalysis and education. Devir Educação, 9(1), e-1104. https://doi.org/10.30905/rde.v9i1.1104