Literacy for adults and seniors: an extension action linked to initial teacher training.

Authors

  • Monica de Avila Todaro Universidade Federal de São João del Rei - UFSJ

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v9i1.1101

Keywords:

Literacy, Adults, Elderly, Teacher trainning

Abstract

The three pillars of public universities are teaching, research, and outreach. The general objective of the article is to report the experience with the EJA discipline and with the Literacy and Literacy Program for Elderly People (PALPI).The initial training of undergraduate Pedagogy students includes the inclusion of outreach curricula. The PALPI, an outreach initiative linked to initial teacher training, was created in 2017 and has since evolved from the creation of a collective that shares Paulo Freire's ideas. PALPI holds daily meetings with the external community (adults and seniors), teaching literacy from a literacy perspective. Furthermore, we conceptually mobilize Pedagogy and Master's in Education students through a study group called the Paulo Freire Collective and link outreach initiatives to the "Youth and Adult Education" course, which is part of the Pedagogy program curriculum. PALPI is a response to the demands of literacy, the aging population, and the right to lifelong education. The collectively created extension activities are shared during initial training, allowing us to plan and reflect on pedagogical practices implemented in the Paulo Freire classroom during the Culture Circles. This allows Pedagogy students to practice what they learn in theory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Monica de Avila Todaro, Universidade Federal de São João del Rei - UFSJ

Foi bailarina, atriz e coreógrafa. Possui graduação em Pedagogia, mestrado em Gerontologia e doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Pós-doutorado pela Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (USP). É professora adjunta do Departamento de Ciências da Educação da Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ). Foi professora visitante (voluntária) da Universidad Austral - Cusco (Peru), de 2018 a 2019. Possui experiência em escolas públicas de educação básica, de 1998 a 2010, como professora, coordenadora pedagógica, diretora de escola e chefe de seção. Pesquisa nas áreas de Educação e Gerontologia, com ênfase nos seguintes temas: Arte (Teatro, Dança e Literatura Infantil); Corpo e corporeidade; Ludicidade; Alfabetização de Idosos (EJA) e Relações intergeracionais (Infâncias e velhices). Pesquisadora e vice-líder do Núcleo de Estudos sobre Corpo, Cultura, Expressão e Linguagens (NECCEL

References

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil: promulgada em 5 de outubro de 1988. Brasília, DF: Presidente da República. Disponível em:http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 12 jun. 2025.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. 9394/1996.

Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 14 jun. 2025.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se complementam.

45. ed. São Paulo: Cortez, 2003.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.

LÜDKE, Menga; CRUZ, Gisele Barreto da. Contribuições ao debate sobre a pesquisa do professor da educação básica. Revista Formação Docente, Belo Horizonte, v. 2, n. 3, p. 86-107, 18 dez. 2010. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/20/18. Acesso em: 01 jul. 2025.

LULIO, Raimundo. O livro das Bestas. São Paulo: editora Giordano, 1990.

MUSIAL, Gilvanice Barbosa da Silva; ARAÚJO, Jurandir de Almeida. Políticas Públicas de/para a Educação de Jovens e Adultos: um balanço de artigos publicados no Portal de Periódicos CAPES. Educar em Revista, Curitiba, v. 38, p. 1-22, 2022. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/82090. Acesso em: 13 ago. 2025.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

VENTURA, Jaqueline. A EJA e os desafios da formação docente nas licenciaturas. Revista da FAAEBA: Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 21, n. 37, p. 71-82, jun. 2012. Disponível em <http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432012000100007&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em 13 ago. 2025.

Published

2025-11-07

How to Cite

de Avila Todaro, M. (2025). Literacy for adults and seniors: an extension action linked to initial teacher training. Devir Educação, 9(1), e-1101. https://doi.org/10.30905/rde.v9i1.1101