“I never dreamed of becoming a teacher”: narratives of basic education teachers
DOI:
https://doi.org/10.30905/rde.v9i1.1094Keywords:
Female teachers;, Teaching career;, Formative influences.Abstract
This article presents an excerpt from a master's degree research project that investigated the personal, formative, and sociocultural processes that influenced the choice of a teaching career by three teachers working in different segments and educational institutions. The study adopts a qualitative approach and uses narrative interviews, a questionnaire designed to explore the sociocultural aspects of the participants, and the analysis of the social networks of two of them. The triangulation of these methods allowed us to deepen our understanding of the motivations and experiences that shaped their professional trajectories. The results highlight how personal, historical, and contextual factors intertwine in the construction of teaching identity, revealing singularities and common patterns that permeate the teachers' choices. Finally, we discuss the individual narratives of the participants, highlighting the meanings they attributed to the exercise of teaching and its implications for teacher training.
Downloads
References
ANDRELLO, Geraldo. Introdução – Por que rotas de criação e transformação? In: ANDRELLO, G. (Org.). Rotas de criação e transformação: narrativas de origem dos povos indígenas do rio negro. São Paulo/São Gabriel da Cachoeira: Isa/FOIRN, 2012.
BOLÍVAR, Antonio. De nobis ipsis silemus: epistemología de la investigación biográfico-narrativa en educación. In: Revista Electrónica de Investigación Educativa, v. 4, n.1, 2002.
BOLÍVAR, Antonio. Las historias de vida del profesorado: voces y contextos. Revista Mexicana de Investigación Educativa, n. 62, p. 711-734, jul./sep. 2014.
CANDAU, V. M. F. Ser professor/a hoje: novos confrontos entre saberes, culturas e práticas. Educação, v. 37, n. 1, p. 33–41, 2014. Disponível em: <https://doi.org/10.15448/1981-2582.2014.1.15003>. Acesso em: 03 abr. 2021
EUGENIO, Benedito; TRINDADE, Lucas Bonina. A entrevista narrativa e suas contribuições para a pesquisa em educação. Pedagogia em Foco, v. 12, n. 7, p. 117-132, jan./jun. 2017.
FORTES DE OLIVEIRA, Valeska; MIORANDO, Tania Micheline. Encontros potentes produzidos pela investigação com histórias de vida. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto) Biográfica, 5, n. 13, p. 345-359, 28 jun. 2020. em: Acesso em 27 abr. 2020.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
FREIRE, Paulo. A educação na cidade. São Paulo: Cortez, 1991.
HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Tradução de Ana Luiza Libânio. 1. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2017
JOVCHELOVITCH, S.; BAUER, M. W. Entrevista narrativa. In: BAUER, M. W. GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som. Tradução: Pedrinho Guareschi. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2002.
LARROSA, Jorge Bondía. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, p. 20 – 28, jan./abr., 2002.
LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogo, para quê? 8 ed. São Paulo: Cortez, 2005.
LORENZO, E. W. C. M. A utilização das redes sociais na Educação: importância, recursos, aplicabilidade e dificuldades. Rio de Janeiro: Editora Clube de Autores, 2013.
NÓVOA, António. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: EDUCA – Instituto de Educação, Universidade de Lisboa, 2009.
RIBEIRO, Marinalva Lopes et al. Por quais motivações estudantes escolhem a carreira profissional? Revista de Educação, PUC-Campinas, v. 23, n. 2, p. 155-173, Maio/Ago. 2018. Disponível em: <https://www.redalyc.org/journal/5720/572064154001/572064154001.pdf> Acesso em: 02. 04.2022.
SILVA, I. M. Tecnologias e letramento digital: navegando rumo aos desafios. ETD - Educação Temática Digital, v. 13, n. 1, p. 27-43, 30 ago. 2011. Disponível em: <https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/ etd/article/view/1164>. Acesso em: 19 jun. 2024.
TARDIF, Maurice. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 12.ed. Petrópolis: Vozes, 2011.
TEIXEIRA, Inês A. Castro. Da condição docente: primeiras aproximações teóricas. Educ. Soc., Campinas, vol. 28, n. 99, p. 426-443, maio/ago. 2007.
TEIXEIRA, Inês A. Castro. Os professores como sujeitos socioculturais. In: DAYRELL, Juarez (Org.). Múltiplos olhares sobre educação e cultura. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Devir Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.
