“I never dreamed of becoming a teacher”: narratives of basic education teachers

Authors

  • Maria Clara Fernandes Fernandes Rarez Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG
  • Karla Cunha Pádua Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v9i1.1094

Keywords:

Female teachers;, Teaching career;, Formative influences.

Abstract

This article presents an excerpt from a master's degree research project that investigated the personal, formative, and sociocultural processes that influenced the choice of a teaching career by three teachers working in different segments and educational institutions. The study adopts a qualitative approach and uses narrative interviews, a questionnaire designed to explore the sociocultural aspects of the participants, and the analysis of the social networks of two of them. The triangulation of these methods allowed us to deepen our understanding of the motivations and experiences that shaped their professional trajectories. The results highlight how personal, historical, and contextual factors intertwine in the construction of teaching identity, revealing singularities and common patterns that permeate the teachers' choices. Finally, we discuss the individual narratives of the participants, highlighting the meanings they attributed to the exercise of teaching and its implications for teacher training.

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Author Biographies

Maria Clara Fernandes Fernandes Rarez, Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação e Formação Humana da Faculdade de Educação de Universidade do Estado de Minas Gerais –(PPGE-FaE-UEMG). Atualmente é coordenadora pedagógica no Instituto Macunaíma - Casa de Cultura/ Escola de Cidadania, IMC, Brasil.

Karla Cunha Pádua , Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e professora na Faculdade de Educação (FaE) e no Programa de Pós-graduação em Educação e Formação Humana (PPGE) da Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG).

 

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Published

2025-11-07

How to Cite

Fernandes Rarez, M. C. F., & Cunha Pádua , K. (2025). “I never dreamed of becoming a teacher”: narratives of basic education teachers. Devir Educação, 9(1), e-1094. https://doi.org/10.30905/rde.v9i1.1094