Do contexto histórico às narrativas de surdos sobre práticas escolares inclusivas no extremo Norte amazônico
DOI:
https://doi.org/10.30905/rde.v9i1.993Keywords:
Educação, Surdos, NarrativasAbstract
This work aims to understand the different historical, social and political intersections that permeate education and school practices with deaf subjects. The theme is relevant to reflect on the social constructions produced about deafness, deaf people and the relationships and educational practices established with these subjects. The research was based on qualitative bibliographic research for the theoretical basis on the theme; in addition to analysis of data collected in field research carried out in 2016 and 2019 with deaf subjects in the city of Boa Vista/RR, through interviews with four argumentative axes: language; identity; education; and culture. Among some of the results found, the scientific bibliographic productions that supported the theoretical framework show that, historically, this group was thought of from the perspective of the non-deaf, which produced school and social practices in which the deaf are a social and linguistic minority that needs to be included in school projects and curricula. Regarding the testimonies of the deaf people of Boa Vista, we have narratives that describe bilingual education as a means of improving their lives, as well as a tool for forging and building a referenced and critical deaf identity.
Downloads
References
ALPENDRE, Elizabeth Vidolin. Concepções sobre surdez e linguagem e a aprendizagem de leitura. Secretaria de Estado da Educação do Paraná – Programa de Desenvolvimento Educacional, 2008.
ANICETO JR, Dalcides dos S. Por uma etnografia de pessoas surdas na cidade de Boa Vista: construção social de identidade nos discursos surdos. Monografia – Instituto de Antropologia da Universidade Federal de Roraima, 2017. 104p.
______. Teatro no corpo: ritual, drama e arte verbal nas performances de surdos na língua brasileira de sinais. Dissertação – Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social da Universidade Federal de Roraima, 2019. 137p.
ARAÚJO, Paulo J. P; BENTES, Thaisy. Línguas de Sinais de Fronteiras: o caso da LSV no Brasil. Revista Humanidades e Inovação, v.7, n.26, pp. 125-135.
AZEVEDO, Rosa Oliveira Marins; GHEDIN, Evandro; SILVA-FORSBERG, Maria Clara; GONZAGA, Amarildo Menezes. Formação inicial de professores da educação básica no Brasil: trajetória e perspectivas. Revista Diálogo Educacional. Curitiba, v. 12, n. 37, set./dez. 2012. pp. 997-1026.
BARBERENA, Cinara Franco R. A educação de surdos e os diferentes atravessamentos sociais, educacionais e políticos. In: FREITAS, Déborah de B. A. P; CARDOZO, Sandra M. da S. (Org.). Inclusão e diferenças: ressignificando conceitos e práticas. Boa Vista: Editora da UFRR, 2014. pp. 13-30.
BERGAMO, Alexandre; SANTANA, Ana Paula. Cultura e Identidade Surda: Encruzilhada de Lutas Sociais e Teóricas. Educ. Soc., Campinas, vol. 26, n. 91, Maio/Ago. 2005. pp. 565-582.
BRASIL. Presidência da República. Lei 14.191/2021, altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional), para dispor sobre a modalidade de educação bilíngue de surdos. Brasília: Secretaria-Geral, 2021.
BRITO, Marinalva da S. O Ensino da Língua Portuguesa como segunda língua no Centro Estadual de Atendimento às Pessoas com Surdez Princesa Izabel em Boa Vista Roraima. Dissertação – Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Roraima e do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Roraima, 2018. 131p.
CAMPELLO, Ana Regina S. Pedagogia visual na educação dos surdos-mudos. 2008. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis/SC. 2008. 169p.
CARDOZO, S. M. da S; FREITAS, de B. A. P. Identidade Surda e as Representações Construídas no Ensino Superior. In: FREITAS, Déborah de B. A. P; CARDOZO, Sandra M. da S. (Org.). Inclusão e diferenças: ressignificando conceitos e práticas. Boa Vista: Editora da UFRR, 2014. pp. 31-53.
CHAVES, Ceiça. EDUCAÇÃO BILÍNGUE - Alunos com surdez passam a ser atendidos em quatro escolas polo de Boa Vista. Prefeitura de Boa Vista, Boa Vista, 15/08/2022. Notícias. Disponível em: . Acesso em: 20/09/2024.
DAMÁZIO, Mirlene Ferreira Macedo. Atendimento Educacional Especial: Pessoa com Surdez. SEESP/SEED/MEC. Brasília, DF, 2007.
DE PAULA, Liana Salmeron Botelho. Cultura escolar, cultura surda e construção de identidades na escola. Rev. Bras. Ed. Esp., Marília, v.15, n.3, Set./Dez. 2009. pp.407-416.
FELIPE, T. A. Libras em contexto. ed. 8. Rio de Janeiro: WalPrint Gráfica e Editora, 2007.
KLEIN, Madalena. Os discursos sobre surdez, trabalho e educação e a formação do surdo trabalhador. In: SKLIAR, Carlos (Org.). A Surdez: um olhar sobre as diferenças. 4. ed. Porto Alegre: Mediação, 2010. pp. 75-92.
LOPES, Maura Corcini. As políticas de inclusão: movimentos da educação especial à educação inclusiva. In: LOPES, Maura Corcini. Inclusão e Educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013. pp. 77-114.
NOBRE, Rundesth S. Processo de grafia da língua de sinais: uma análise fono-morfológica da escrita em signwriting. Dissertação – Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada da Universidade Federal de Santa Catarina, 2011. 203p.
ROCHA, Damião. Pesquisas com/as minorias nortistas amazônidas: aportes teóricos de um pós-currículo das diferenças. Anais da 39ª Anped Nacional, UFF, Niterói – RJ, 2019.
SÁ, Nídia L. Cultura, poder e educação de surdos. São Paulo: Paulinas, 2006. 388p.
SEYFERTH, Giralda. Minoria. In: LIMA, Antônio Carlos de S. Antropologia e direito: temas antropológicos para estudos jurídicos. Brasília, Rio de Janeiro, Blumenau: Associação Brasileira de Antropologia, LACED, Nova Letra, 576 p. 2012.
SIEMS, Maria E. R. Educação Especial em Roraima 1970 a 2001: a proposta do regime militar e seus efeitos. São Carlos: Pedro & João Editores, 2016. 273p.
SILVA, A.C.; NEMBRI, A. G. Ouvindo o Silêncio: Surdez, linguagem e educação. Porto Alegre: Mediação, 2008.
SKLIAR, Carlos. Os estudos surdos em educação: problematizando a normalidade. In: SKLIAR, Carlos. (Org.). A surdez: um olhar sobre as diferenças. 4. ed. Porto Alegre: Mediação, 2010. pp. 7-32.
STUMPF, Marianne Rossi. A educação bilíngue para surdos: relatos de experiência e a realidade brasileira. In: QUADROS, Ronice Müler; STUMPF, Marianne Rossi. Estudos Surdos IV. Petrópolis, RJ: Arara Azul, 2009. pp. 425-450.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Devir Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.