Use of AI in education: methodological experiences with ChatGPT

Authors

  • Fernanda Castilho Santana Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza - UPEP/CEETEPS

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v9i1.985

Keywords:

ChatGPT, Inteligência Artificial, Metodologia, Educação

Abstract

The purpose of this article is to report a set of initial bibliographic research experiences with the help of ChatGPT for the development of the state of the art of an investigation about teachers and fans. Instead of consulting well-known national and international scientific databases, we started a conversation with ChatGPT, an Artificial Intelligence technology that simulates human conversations based on questions in a virtual environment. This experience allowed for an analysis of the responses formulated by the Chatbot, as some authors have conducted (Hutson, 2022; Rossoni, 2022), and additionally, it was possible to test the analysis metrics proposed by the EIAF methodology (Exploratory Interview for Assessing Functionalities). (Santos, 2023). On the other hand, we were able to reflect on the challenges imposed on educators regarding the educational context in times of AI.

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Author Biography

Fernanda Castilho Santana, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza - UPEP/CEETEPS

Pós-doutora pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA/USP) (bolsa CNPq). Doutora e Mestre em Comunicação pela Universidade de Coimbra (Portugal) (bolsa Capes-exterior). Graduada em Comunicação Social, Jornalismo, pela PUC-Campinas. Professora e pesquisadora do Programa de Mestrado Profissional em Gestão e Desenvolvimento da Educação Profissional do Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (CEETEPS) - Área de concentração: Educação e Trabalho. Professora convidada do Mestrado Profissional em Produção de Conteúdo Multiplataforma (PPGCOM) e Especialização da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Professora permanente nos cursos de graduação da Fatec Barueri (CEETEPS). Ex-coordenadora do Grupo de Pesquisa Ficção Seriada da Intercom. Foi pesquisadora do Centro de Estudos de Telenovela da ECA-USP (CETVN) entre 2015 e 2018, no âmbito do pós-doutorado. Participou entre 2008 e 2018 do Observatório Ibero-americano de Ficção Televisiva Obitel internacional (Portugal) e Obitel Brasil (2015-18). Desenvolve pesquisas, principalmente, com os seguintes temas: narrativas transmídia, ficção televisiva, consumos digitais, identidades, gênero e mídia, mídia e educação.

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Published

2025-01-02

How to Cite

Santana, F. C. (2025). Use of AI in education: methodological experiences with ChatGPT. Devir Educação, 9(1), e–985. https://doi.org/10.30905/rde.v9i1.985