The power of literary education: shaping critical readers and transformative citizens – an interview with the portuguese professor Fernando Azevedo

Authors

  • Fernando Universidade do Minho - Portugal
  • Ludmila Magalhães Naves Universidade de Évora - Portugal

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.984

Keywords:

Literary education;, Reading mediation;, Reading comprehension;, Literacy.

Abstract

In the context of national and international discussions about literary education, the studies of Professor Fernando Azevedo stand out. In this context, an interview was conducted with the Associate Professor with Aggregation of the Institute of Education of the University of Minho (Braga, Portugal), where he is responsible for the regency of undergraduate and graduate course units in the areas of Didactics of the Portuguese Language and Reader Training. In the interview, the author points out different aspects that involve literary education, expanding the understanding of literary mediation, reading comprehension and literacy in the teaching of literature in schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernando, Universidade do Minho - Portugal

Professor Associado com Agregação do Instituto de Educação da Universidade do Minho (Braga, Portugal), onde é o responsável pela regência de unidades curriculares de graduação e de pós-graduação nas áreas da Didática da Língua Portuguesa e da Formação de Leitores. É atualmente vice-presidente do Instituto de Educação da Universidade do Minho, com os cargos da Qualidade, Investigação e Internacionalização, tendo sido diretor do Programa Doutoral em Estudos da Criança entre 2019 e 2024. Na vertente de interação com a sociedade, é o responsável científico do Plano Local de Leitura de Braga e do Plano Local de Leitura de Guimarães. Possui o título de Doutor em Ciências da Literatura. É membro do Centro de Investigação em Estudos da Criança (CIEC). Integra o Observatório de Literatura Infanto-Juvenil (OBLIJ). Pertence à Comissão de Honra do Plano Nacional de Leitura. Possui obras publicadas nos domínios da hermenêutica textual, literatura infantil e formação de leitores.

Ludmila Magalhães Naves, Universidade de Évora - Portugal

Doutoranda em Ciências da Educação pela Universidade de Évora – Portugal. Mestra em Educação pela Universidade Federal de Lavras – UFLA, Professora Colaboradora e Pesquisadora do Núcleo de Estudos em Linguagens Leitura e Escrita – NELLE/UFLA, Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisa em Literatura Infantil – GEPLI/CEALE-UFMG.

Published

2024-11-19

How to Cite

Fernando, & Magalhães Naves, L. (2024). The power of literary education: shaping critical readers and transformative citizens – an interview with the portuguese professor Fernando Azevedo. Devir Educação, 8(1), e–984. https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.984