The knowledge valued in the three versions of the BNCC for early childhood education

Authors

  • Iracema dos Santos Teles Universidade Federal do Pará - UFPA
  • Genylton Odilon Rêgo da Rocha Universidade Federal do Pará - UFPA

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v9i1.945

Keywords:

Educação infantil, Conhecimentos valorizados, BNCC

Abstract

This article discusses the knowledge valued in the three versions of the National Common Core Curriculum (BNCC) for Early Childhood Education. It aims to identify and compare the knowledge selected and valued in the three versions of the BNCC. It is understood that in the process of constructing the BNCC for Early Childhood Education, different types of knowledge were selected for this stage of basic education, mainly through the learning and development objectives that are based on the fields of experience, which are the guiding principles of the curricula for Early Childhood Education in all dimensions. The final version of the BNCC includes 93 learning and development objectives. In order to arrive at this final structure, there were changes and continuities in the organization of these objectives. In order to carry out this study, documentary research was carried out, based on a qualitative approach. Based on the analysis of the data, it was possible to conclude that of the knowledge selected for early childhood education, there are those that have been more highly valued when considering other knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Iracema dos Santos Teles, Universidade Federal do Pará - UFPA

Mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Currículo   e   Gestão   da   Escola   Básica (UFPA). Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Currículo   e   Gestão   da   Escola   Básica (UFPA).

Genylton Odilon Rêgo da Rocha, Universidade Federal do Pará - UFPA

Doutor em Geografia (Geografia Física) pela Universidade de São Paulo (2001). Professor Titular da Universidade Federal do Pará, exercendo atividades no Programa de Pós-Graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica (Mestrado) e no Programa de Pós-Graduação em Educação na Amazônia (Doutorado) e diretor geral do Núcleo de Estudos Transdisciplinares em Educação Básica da UFPA.

References

ARROYO, Miguel González. Currículo, território em disputa. 5 ed. Petrópolis: Vozes, 2013.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: edições 70, 2016.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. 1º versão. 2015. Disponível em: https://observatoriogeohistoria.net.br/primeira-versao-da-bncc/ . Acesso em: 28 dez. 2019.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. 2º versão. Abril de 2016. Disponível em: https://undime-sc.org.br/wp-content/uploads/2016/05/2%C2%AA-BNCC-BOOK.pdf . Acesso em: 08 agos. 2017.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação e Cultura. Brasília, DF: MEC, 2017. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/escola-em-tempo-integral/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal.pdf. Acesso em: 18 set. 2019.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Secretaria de Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, 2010.

CÁSSIO, Fernando; CATELLI JR., Roberto (orgs.). Educação é a Base? 23 educadores discutem a BNCC. São Paulo: Ação Educativa, 2018.

CURY, Carlos Roberto Jamil; REIS, Magali; ZENARDI, Teodoro Adriano Costa. Base nacional Comum Curricular: dilemas e perspectivas. São Paulo: Cortez, 2018.

FRANCO, Maria Laura Puglisie. Análise de Conteúdo. 5 ed. Brasília: Liber Livro Editora, 2018.

LAZARETTI, Lucinéia Maria; ARRAIS, Luciana Figueiredo Lacanallo. O que cabe no currículo da Educação Infantil? Um convite à reflexão. Educ. Anal., Londrina, v.3, n. 2, p. 27 – 43, Jul./dez. 2018. Disponível em: https://www.ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/33682/25300. Acesso em: 28 abr. 2021.

PASQUALINI, Juliana Campregher; MARTINS, Lígia Márcia. Currículo por campos de experiência na educação infantil: ainda é possível preservar o ensino desenvolvente? Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. 2, p. 425-447, maio/ago. 2020. Disponível em https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/13312 . Acesso em: 09 ago. 2022.

Published

2025-04-30

How to Cite

dos Santos Teles, I., & Rêgo da Rocha, G. O. (2025). The knowledge valued in the three versions of the BNCC for early childhood education. Devir Educação, 9(1), e-945. https://doi.org/10.30905/rde.v9i1.945