Formação continuada: os professores de e os desafios frente às novas tecnologias e à inteligência artificial

Authors

  • Francisca Mathias Universidade do Sul de Santa Catarina - UNISUL
  • Vera Rejane Niedersberg Schuhmacher Universidade do Sul de Santa Catarina - UNISUL

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v9i1.940

Keywords:

Technological innovation, Continuing education

Abstract

This article analyzes the challenges facing teachers in Santa Catarina and their continuing education, or lack thereof, in the face of new technologies and artificial intelligence. The aim is to investigate how teachers are adapting and keeping up to date with constant innovations, barriers and integrating technology into their daily lives. To this end, we used the methodological procedures of a literature review, highlighting the complexities of using technology in education and the impact of artificial intelligence on education. The results show that, despite significant challenges, such as lack of infrastructure and teacher training, as well as the challenge of keeping students interested in learning, new technologies and artificial intelligence offer new opportunities for teachers, broaden their knowledge, develop digital skills and promote improvements in educational practices. It is concluded that promoting continuing training focused on new technologies requires joint efforts to overcome obstacles, but can bring benefits to teachers and students, increasing knowledge and embracing the benefits brought by technological innovations in education.

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Author Biographies

Francisca Mathias, Universidade do Sul de Santa Catarina - UNISUL

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação ? PPGE da Universidade do Sul de Santa Catarina, Linha de Pesquisa Educação em Ciências. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas Interdisciplinar em Tecnologias da Informação e Comunicação (INTERTIC) no projeto Obstáculos Epistemológicos e Didáticos no Uso da Tecnologia Digital da Informação e Comunicação. Possui licenciatura em geografia pela Universidade do Sul de Santa Catarina (1988). Tem experiência na área de Geografia, com ênfase em Geografia. 

Vera Rejane Niedersberg Schuhmacher, Universidade do Sul de Santa Catarina - UNISUL

Doutora em Educação Científica e Tecnológica, UFSC. Pós Doutora em Mídias na Educação, UMINHO. Docente e pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade do Sul de Santa Catarina, Tubarão, Santa Catarina, Brasil. Grupo de Pesquisa Interdisciplinar em Tecnologias da Informação e da Comunicação (INTERTIC).

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Published

2025-04-07

How to Cite

Mathias, F., & Schuhmacher, . . V. R. N. (2025). Formação continuada: os professores de e os desafios frente às novas tecnologias e à inteligência artificial. Devir Educação, 9(1), e–940. https://doi.org/10.30905/rde.v9i1.940