Perceptions of middle school teachers of digital information and communication technologies during the special non-presential activity regime: a study in the microregion of Itajubá/MG

Authors

  • Lizziane Tejo Mendonça Universidade Federal de Itajubá - UNIFEI
  • Mikael Frank Rezende Junior Universidade Federal de Itajubá - UNIFEI

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v9i1.936

Keywords:

Digital Information and Communication Technologies, Special Regime for Non-Present Activities, Middle School

Abstract

With the COVID-19 pandemic starting in 2020, schools were physically closed due to the need for social distancing. In an attempt to continue the school year, the state of Minas Gerais regulated the Special Regime for Non-Presential Activities (SRNPA) in public basic education institutions, using virtual tools to organize mandatory school activities. In this context, this research analyzed the accounts of 11 teachers from the 6th to 9th grades in five state schools in the Itajubá microregion regarding the use of Digital Information and Communication Technologies (DICT) during the SRNPA. Data were obtained through semi-structured interviews and analyzed using Content Analysis. The results indicate that the pedagogical use of DICT by teachers faced personal, structural, legal, and didactic-methodological challenges. Guidelines were also identified for overcoming these multiple challenges, including suggestions for training that incorporates various digital literacies, more adaptable public policies tailored to the specific needs of schools, and significant redefinitions of teaching practices.

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Author Biographies

Lizziane Tejo Mendonça, Universidade Federal de Itajubá - UNIFEI

Mestra em Educação em Ciências pela Universidade Federal de Itajubá - UNIFEI (2022), Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Federal de Lavras - UFLA (2021) e Bacharelado em Administração pela Universidade Federal de São João Del Rei - UFSJ (2009) . Tutora nos cursos de Especialização na Unifei onde atualmente ocupa o cargo de Assistente em Administração.

Mikael Frank Rezende Junior, Universidade Federal de Itajubá - UNIFEI

Possui graduação (1998) em Física, mestrado (2001) em Educação e doutorado (2006) em Educação Cientifica e Tecnológica, todos pela Universidade Federal de Santa Catarina. É professor Titular da Universidade Federal de Itajubá e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências. Tem experiência na área de Educação em Ciências, com ênfase em Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação. Tem pesquisado sobre Experimentação Remota e Inteligência Artificial na Educação.

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Published

2025-01-02

How to Cite

Mendonça, L. T., & Rezende Junior, M. F. (2025). Perceptions of middle school teachers of digital information and communication technologies during the special non-presential activity regime: a study in the microregion of Itajubá/MG. Devir Educação, 9(1), e–936. https://doi.org/10.30905/rde.v9i1.936