Narratives of mozambic elderly people in the interface with the cock paintings of Chinhamapere: alvitre to a decolonial pedagogy in history teaching
DOI:
https://doi.org/10.30905/rde.v9i1.932Keywords:
Memória, Narrrativas, pedagogia decolonialAbstract
In this text we intend to establish a bridge based on the theme of the dissertation entitled “Sharing memories and narratives of Mozambican masters in the interface with the rock paintings of Chinhamapere”, developed in the Postgraduate Program in Public History at UNESPAR. Campo Mourão campus, to think about the teaching of history in Mozambique from a dialogical perspective between cultural heritage (rock paintings of Chinhamapere) and counter-hegemonic memories. In this article, we focus on how narratives and memories about the traditions of cave paintings shared by elders can enhance the teaching of history, thus increasing the appreciation of local history and at the same time preventing the community's traditions from being forgotten or memoricide led by the progressive devaluation of community knowledge to the detriment of scientific and Eurocentric knowledge, which floods the teaching curricula that serve as repositories of European content, making invisible and subalternizing the content and knowledge of local communities, which are reduced to “non-knowledge” because they do not comply with scientific criteria. It is in this interim that we propose this reflection in search of pedagogical practices that revalue this “non-knowledge”, and that break with the boundaries of knowledge, bringing into pedagogical practices voices that are silenced and excluded, as a possibility of expanding the understanding of the world under other lenses. To put the research into action, we followed Benjamin's (1985) theoretical-methodological itineraries, which through conversation circles and through the practice of remembrance welcome memories of the elderly in a dialogical and collaborative relationship, obeying the principle of shared authority (Frish 2016). Therefore, to carry out the dialogue with the teaching of history from a decolonial perspective, we rely on the reflections of Walsh (2009), Santos (2009), Quijano (2005) and Candau (2020).
Downloads
References
ADICHIE Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. Companhia das Letras. São Paulo, 2009.
AZAGAIA, Cães de Raça, https://www.letras.mus.br/azagaia/caes-de-raca-part-guto/, cessado em 20.02.2023.
BENJAMIN, Walter. Obras Escolhidas I. Magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1985.
CANDAU Maria Vera Diferenças, Educação Intercultural e Decolonialidade: temas insurgentes, Rev. Espaço do Currículo (online), João Pessoa, v.13, n. Especial, pp. 678-686, dez. 2020.
DIAZ José Alejandro Sebastian Barrios. As relações internacionais da construção do Estado em Moçambique: pós-independência, guerra civil e transições políticas. Rev. Carta Inter, Belo Horizonte, v. 17, n. 2, Brasil 2022.
FANON Frantz. Pele Negra Máscara Branca. Editora Ubu, São Paulo. 2020.
HAMPÂTÉ BÂ, Amadou. A tradição viva. In: KI-ZERBO Joseph (Org). História Geral da África, I: metodologia e pré-história da África. São Paulo: Ática; UNESCO, 2010. pp. 181-218.
HOMWANA Luís Bernardo. Encorajar uso social das línguas moçambicanas. Maputo, notícias. 1994.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTATÍSTICA. Anuário Estatístico da Província de Manica 2017. Disponível em:< www.ine.gov.mz>.
MATSINHE Leví Salomão. Moçambique: Uma Longa Caminhada Para Um Futuro Incerto? 2011, 118f Dissertação (mestre em relações internacionais) Universidade Federal do Rio Grande do Sul, UNFRG. Porto Alegre, 2011.
MINISTÉRIO DE EDUCAÇÃO E CULTURA, Reforma curricular. Maputo, 2014.
MIRANDA, Claudia; ARAÚJO, Helena Maria Marques. Memórias contra-hegemônicas e educação para as relações étnico-raciais: práticas decoloniais em contextos periféricos. Perspectiva, Florianópolis, 2019. v. 37, p. 378-397.
NOTICE Joaquim. Pinturas rupestres de Chinhamapere: uma perspectiva da preservação do patrimônio sóciocultural de Moçambique no contexto da gestão ambiental. Maputo, 2015.
PAIM Elison Antonio e ARAÚJO Helena Maria Marques, O pensamento decolonial no horizonte de combate à violência epistemológica e/ou ao epistemicídio no ensino de História, Intellèctus, 2021.
PEREIRA, Nilton Mullet. Ensino de história e resistência: notas sobre uma história menor. In: PAIM, Elison Antonio (Org.) Patrimônio cultural e escola: entretecendo saberes. Florianópolis: NUP/CED/UFSC, 2017
QUIJANO Anibal. Dom Quixote e os moinhos de vento na América Latina. Estudos Avançados 19 (55), 2005.
SANTOS Marcelino dos, É preciso preservar as línguas africanas. Maputo. Tempo. 1989.
SANTOS Sousa Boaventura de. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes, edições Almedina. AS. 2009.
SOUSA, Mariana Lagarto dos, A escola e a ideologia colonial: contribuição para a formação das nacionalidades africanas de expressão portuguesa. Coimbra, 2008.
WALSH Catharine, Interculturalidade crítica e pedagogia decolonial: In surgir, re-existir e Re-viver. Rio de Janeiro, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Devir Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.