Children’s Literature: infantile constellations

Authors

  • Maria José Palo Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.929

Keywords:

Children’s literature, Child-hood, Potency, Childhood constellations, Language experience

Abstract

A semiologic study on the nature of language stemming from the fundament of voice currently updates the place of Children’s Literature in reference to its Historiography. This language without voice as a genre of expression enforces another form of thinking its ontology via language sciences anticipating an answer to the historic-transcendental dimension of man in the scission of language and speech and by questioning the genesis of mimesis. The Theory of Childhood by Giorgio Agamben (2008) enables us to do a revision of logic in the discourse of childhood under the conceptual dimension of aristotelic potency. Its threshold, the confrontation of poetics and a childhood philosophy, provides us in this place of voice with a revision of the status of the term childhood as  medium in language experience which eliminates learning. Children’s Literature receives its meaning by these conceptions which expose a mimetic form of the discourse originating from childhood sign constellations definitely being restored.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria José Palo, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP

Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), Programa de Estudos Pós-Graduados em Literatura e Crítica Literária.

References

AGAMBEN, Giorgio. Experimentum linguae: L’éxperience de la langue = Experimentum linguae. A Experiência da língua/ Giorgio Agamben. Tradução Cláudio Oliveira. Rio de Janeiro: Circuito, 2018a.

AGAMBEN, Giorgio. O fogo e o relato. Ensaios sobre criação, escrita, arte e livros. Tradução Andrea Santurbano e Patrícia Peterle. São Paulo: Boitempo, 2018b.

AGAMBEN, Giorgio. Categorias italianas: estudos de poética e literatura. Tradução Carlos Eduardo Schmidt Capela e Vinicius Nicastro Honesko. Tradução das passagens e citações em latim Fernando Coelho. Florianópolis: Editora da UFSC, 2014.

AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? E outros ensaios. Tradução Vinicius Nicastro Honesko. 1. reimp. Chapecó: Argos, 2009.

AGAMBEN, Giorgio. Infância e História: destruição da experiência e origem da história. 1. reimp. Tradução Henrique Burigo. Belo Horizonte: UFMG, 2008.

AGAMBEN, Giorgio. A linguagem e a morte. Um seminário sobre o lugar da negatividade. Tradução Henrique Burigo. Belo Horizonte: UFMG, 2006.

BENJAMIN, Walter. Rua de mão única. Infância Berlinense: 1900. Edição e tradução João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.

BENJAMIN, Walter et al. Benjamin e a obra de arte. Técnica, imagem, percepção. Tradução Marijane Lisboa e Vera Ribeiro. Organização Tadeu Capistrano. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas. Magia e técnica, arte e política. Tradução Sergio Paulo Rouanet. Prefácio Jeanne Marie Gagnebin. São Paulo: Brasiliense, 1985.

BENVENISTE, Émile. Problemas de Linguística Geral II. Tradução Eduardo Guimarães et al. 2. ed. Campinas: Pontes Editores, 2006.

BUFFON, Georges Louis Leclerc de. De l’homme. Histoire naturelle. New York: HardPress, 2018.

CARROLL, Lewis. Alice’s Adventures in Wonderland – 1866. Throught the Looking Glass and What Alice found There, 1872. Illustrations by Anne Bachelier. Design by Neil P. Zukerman. New York: Macmillan and Co. of London, 2005.

COCCIA, Emanuele. Física do sensível – pensar a imagem na Idade Média. In: ALLOA, Emmanuel (Org.). Tradução Carla Rodrigues (coordenação); Fernando Fragozo; Alice Serra e Mariana Poyares. 1ª. reimp. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.

COCCIA, Emanuele. A vida sensível. Tradução Diego Cervelin. Florianópolis: Cultura e Barbárie, 2010.

DELEUZE, Gilles. Foucault. Tradução Claudia Sant’Anna Martins. Revisão Renato Janine Ribeiro. São Paulo: Brasiliense, 2013.

DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos nos olha. Tradução Paulo Neves. São Paulo: Editora 34, 1998.

GAGNEBIN, Jean Marie. Sete aulas sobre linguagem. Memória e História. Rio de Janeiro: Imago, 1997.

HANSEN, Miriam. Benjamin, cinema e experiência: A flor azul na terra da tecnologia. In: BENJAMIN, Walter et al. Benjamin e a obra de arte. Técnica, imagem, percepção. Tradução Marijane Lisboa e Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

OLIVEIRA, Cláudio. A linguagem e a morte. In: PUCHEU, Alberto (Org.). Nove abraços no inapreensível. Filosofia e Arte em Giorgio Agamben. Rio de Janeiro: Beco do Azougue/Faperj, 2008.

OTTE, Georg et al. (Org.) Limiares e passagens em Walter Benjamin. Belo Horizonte: UFMG, 2010.

PALO, Maria José. Literatura de Infância: a fábula infantil. Revista FronteiraZ. Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Literatura e Crítica Literária, n. 23, p.189-204, dez. 2019.

PALO, Maria José. Narrar, ato de dizer-se presença. In: OLIVEIRA, Maria Rosa; PALO, Maria José (Org.). Impasses do narrador e da narrativa na contemporaneidade. São Paulo: Educ, 2016.

PUCHEU, Alberto. Estâncias. In: PUCHEU, Alberto (Org.). Nove abraços no inapreensível. Filosofia e Arte em Giorgio Agamben. Rio de Janeiro: Beco do Azougue/Faperj, 2008.

Published

2024-11-21

How to Cite

Palo, M. J. (2024). Children’s Literature: infantile constellations. Devir Educação, 8(1), e–929. https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.929