Learning assessment according to different teaching-learning approaches: a re-reading of Mizukami's analysis (1986)

Authors

  • Géssika Mendes Vieira Universidade Federal de Uberlândia - UFU
  • Vania Maria de Oliveira Vieira Universidade de Uberaba - UNIUBE

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v9i1.920

Keywords:

Avaliação da aprendizagem, Abordagens de ensino, Avaliação e abordagens de ensino

Abstract

This article is part of a larger study, linked to a master's research developed in 2020, funded by CAPES and included in RIDEP - International Research Network on the Professional Development of Teachers[1]. In the larger study, the general objective was to understand the Social Representations of students in an Advertising and Propaganda Course at a Minas Gerais HEI, about the implications of the learning assessment instruments used by their teachers. To achieve this objective, a study was carried out based on the work of Mizukami (1986) on the different teaching-learning approaches and how they manifest themselves in assessment practice. This is what this article is about, whose objective is to analyze how the different teaching-learning approaches described by Mizukami (1986) manifest themselves in assessment practice, highlighting their characteristics, processes and representatives, and to evaluate the relevance of these approaches today. Based on a bibliographic and exploratory study, we discussed the Traditional, Behaviorist, Humanist, Cognitivist and Sociocultural approaches and their characteristics, as well as their main representatives. It was possible to verify that each approach perceives the evaluation process in a different way - the traditional one has a perspective of measuring the information that the student reproduces, the behaviorist one seeks to verify what was learned, the humanist one does not work with standards and considers the individual as the center of his/her learning process, the cognitivist one considers the assimilation and notions of knowledge and finally, the sociocultural one works with a continuous process of mutual evaluation of the educational practice, between student and teacher.

 

[1] This study, by integrating RIDEP, also constitutes a production (product) of the research “Social representations on the professional development of beginning teachers in higher education: contributions from network studies” funded by CNPq - National Council for Scientific and Technological Development, CNPq/MCTI Call No. 10/2023 - Process 405956/2023-1

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Author Biographies

Géssika Mendes Vieira, Universidade Federal de Uberlândia - UFU

Docente no Núlceo de Educação à Distância (NEAD) do curso de Pedagogia na Faculdade Cidade Patos de Minas. Psicopedagoga clínica na Clínica Terapêutica Mental Care, na cidade de Patos de Minas. Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU), na linha de pesquisa Saberes e Práticas Educativas (Bolsista CAPES). Realizei estágio de docência na mesma instituição e também realizei um estágio doutoral na Universidad de Salamanca - USAL, na Espanha, no departamento de Didática, Organização e Métodos de Investigação, sob a orientação do professor Dr. Juanjo Mena. Mestra em Educação pela Universidade de Uberaba, pela linha de pesquisa Desenvolvimento Profissional, Trabalho Docente e Processo de Ensino-Aprendizagem (Bolsa CAPES). Integro o Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Representações Sociais e Práticas Educativas - GEPRESPE, vinculado ao Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Uberaba - PPGE UNIUBE. Estudos e pesquisas estão inseridos na RIDEP - Rede Internacional de Pesquisas sobre o Desenvolvimento Profissional de Professores. Além disso, faço parte do GEPDEBS - Grupo de Estudos e Pesquisas em Docência na Educação Básica e Superior, vinculado ao PPGED-UFU, e do GEPAE-UFU, Grupos de Estudos e Pesquisas em Avaliação Educacional. 

Vania Maria de Oliveira Vieira, Universidade de Uberaba - UNIUBE

Graduação em Psicologia, Formação de Psicólogos e Licenciatura pela Universidade de Uberaba (1983), graduação em Pedagogia Licenciatura Plena pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ituverava (1987), mestrado em Educação, Formação de Educadores pela Universidade de Uberaba (2003) e doutorado em Psicologia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2006). Foi coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Uberaba de 2008 a 2017. Atualmente é docente no curso Psicologia e vice coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Uberaba. Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação (PPGPE/Uberlândia). 

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Vieira, Géssika Mendes. As representações sociais de estudantes da Uniube sobre os instrumentos de avaliação da aprendizagem. 2021.190 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Orientadora: Vania Maria de Oliveira Vieira. Universidade de Uberaba, Uberaba. Disponível em: GÉSSIKA MENDES VIEIRA.pdf (uniube.br)

Published

2025-01-02

How to Cite

Mendes Vieira, G., & de Oliveira Vieira, V. M. . (2025). Learning assessment according to different teaching-learning approaches: a re-reading of Mizukami’s analysis (1986). Devir Educação, 9(1), e–920. https://doi.org/10.30905/rde.v9i1.920