Evidence of the categories of historical-critical didactics in the Pedagogical Pedagogy Residency Program

Authors

  • Nayane Aparecida Souza Prado Universidade Federal de Lavras - UFLA https://orcid.org/0009-0001-4293-9986
  • Nayane Aparecida Souza Prado Lima Universidade Federal de Lavras - UFLA

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.907

Keywords:

Historical-Critical Pedagogy, Historical-cultural Theory, teacher training, Pedagogy Course; reflective record.

Abstract

This article aims to identify the expression of categories from historical-critical didactics in the reflective records of residents in the Pedagogical Residency Program of the Pedagogy course at the Federal University of Lavras (UFLA). The study theoretically characterizes Historical-Critical Pedagogy, explores its unity with historical-cultural psychology, and discusses the role of reflective records in teaching practice. Reflective records of four residents participating in the Pedagogical Residency Program, in the on-site modality of the Pedagogy course, were analyzed. The analysis of the records indicated an alignment with Historical-Critical Pedagogy, highlighting the ontological dimension of the educational phenomenon, knowledge transmission, and the dialectics of teaching-learning relationships. The results suggest an alignment of the RP nº1/2020 UFLA with categories for historical-critical didactics, thereby pointing towards pathways for promoting educational practices aligned with historical-critical assumptions. The study actions and practices undertaken in the context of the Pedagogical Pedagogy Residency evidenced, based on the reflective records carried out by the residents, denote the concern with the critical dimension in teaching learning and the construction of solid foundations for the development of teaching in basic education, reaffirming the premises of PHC as a theoretical-methodological perspective that promotes critical teaching practices that are committed to the school reality and to everyone who is part of it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nayane Aparecida Souza Prado, Universidade Federal de Lavras - UFLA

Mestranda em Educação pela Programa de Mestrado Profissional em Educação da Universidade Federal de Lavras -UFLA e Pedagoga pela mesma instituição. Docente Efetiva da Rede de Ensino Municipal de Lavras, Minas Gerais, Brasil e integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Formação Docente,  Práticas Pedagógicas e Didática - FORPEDI (CNPq/UFLA).

Nayane Aparecida Souza Prado Lima, Universidade Federal de Lavras - UFLA

Doutora em Educação: Psicologia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP. Professora adjunta da área de Didática do Departamento de Gestão Educacional, Teorias e Práticas de Ensino e do Programa de Programa de Mestrado Profissional em Educação da Universidade Federal de Lavras  - UFLA/MG. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Formação Docente,  Práticas Pedagógicas e Didática - FORPEDI (CNPq/UFLA); e do Laboratório de Didática e Formação Docente - LabFor/UFLA. Integrante da Rede de Estudos e Pesquisas sobre Desenvolvimento Profissional Docente - REDEP.

References

ASBAHR, Flávia da Silva Ferreira; SOUZA, Marilene Proença Rebello de. " Por que aprender isso, professora?" Sentido pessoal e atividade de estudo na Psicologia Histórico-Cultural. Estudos de Psicologia (Natal), v. 19, p. 169-178, 2014.

ASBAHR, F. S. F. Idade escolar e atividade de estudo: educação, ensino e apropriação dos sistemas conceituais. In: MARTINS, L. M.; ABRANTES, A. A.; FACCI, M. D. (org.). Periodização histórico cultural do desenvolvimento: do nascimento à velhice. São Paulo: Autores Associados, 2016. p. 171-192

BERNARDES, Maria Eliza Mattosinho; MOURA, Manoel Oriosvaldo de. Mediações simbólicas na atividade pedagógica. Educação e Pesquisa, v. 35, n. 3, p. 463-478, 2009.

GALVÃO, Ana Carolina; LAVOURA, Tiago Nicola; MARTINS, Lígia Márcia. Fundamentos da didática histórico-crítica. Autores Associados, 2019

MARTINS, Ligia Marcia. Os fundamentos psicológicos da pedagogia histórico-crítica e os fundamentos pedagógicos da psicologia histórico cultural. Germinal: marxismo e educação em debate, v. 5, n. 2, p. 130-143, 2013

PASQUALINI, Juliana Campregher; LAVOURA, Tiago Nicola. A transmissão do conhecimento em debate: estaria a pedagogia histórico-crítica reabilitando o ensino tradicional?. Educação em revista, v. 36, 2020.

PONTES, Rosana AF. Os registros reflexivos como prática de autoria pedagógica. V COLÓQUIO INTERNACIONAL" EDUCAÇÃO E CONTEMPORANEIDADE", V, p. 1-15, 2011.

SAVIANI, Dermeval. Origem e desenvolvimento da pedagogia histórico-crítica. 2012.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia Histórico-crítica: Primeiras aproximações. 9. ed. Campinas-SP: Autores Associados, 2005.

SAVIANI, Dermeval. Sobre a natureza e especificidade da educação. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, v. 7, n. 1, p. 286-293, 2015.

SOARES, M. Alfaletrar: toda criança pode aprender a ler e a escrever. São Paulo: Contexto, 2020.

SOUZA, V. L. T. DE .; ANDRADA, P. C. DE .. Contribuições de Vigotski para a compreensão do psiquismo. Estudos de Psicologia (Campinas), v. 30, n. 3, p. 355–365, jul. 2013.

VIGOTSKI, L. Construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

Published

2024-08-27

How to Cite

Prado, N. A. S. ., & Lima, F. de P. M. . (2024). Evidence of the categories of historical-critical didactics in the Pedagogical Pedagogy Residency Program. Devir Educação, 8(1), e–907. https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.907