Hansel and Gretel and children's reception: from traditional to contemporary fairy tales

Authors

  • Renata Junqueira de Souza Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP
  • Cleide de Araújo Campos Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP
  • Ana Paula Carneiro Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.901

Keywords:

Children's literature, Reading strategies, Fairy tales, Reading stories, Reception

Abstract

Fairy tales are classic stories that remain alive over time, whether through original versions, adaptations or reinterpretations. From an early age, children are in contact with the knowledge historically accumulated by humanity, and through orality, they connect with the cultural assets of different societies and cultures. To introduce this vast cultural and literary universe into the classroom, a more experienced mediator is needed. One of the effective ways to carry out this mediation is through working with literature in the classroom. This study aims to analyze the reception of the story “Hansel and Gretel" by children, comparing the versions by the Brothers Grimm and the Brazilian adaptation by author and illustrator Rosinha. We understand literature as a universal right. When shared in situations experienced by readers with more experience, children can learn the reading strategies necessary to understand texts and they can becoming proficient readers. In this sense, the sooner children are exposed to formal, systematized and planned situations that involve reading strategies, the greater the chance and probability of they understand and appreciate classic texts and their reinterpretations. The theoretical basis of this study includes the works of Colomer (2007), Solé (1998), Girotto & Souza (2010, 2017), as well as other authors who supported our discussions, such as Abramovich (1993). Therefore, we highlight that contact with good literary works during childhood contributes significantly to children's reading development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renata Junqueira de Souza, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP

Doutorado em Letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2000) e é livre-docente pela mesma Instituição (2012) no conjunto das disciplinas Conteúdos, Metodologia e Prática de Ensino de Língua Portuguesa I e II e Leitura, Literatura e Interpretação de Textos no Processo de Formação de Professores. Foi professora visitante na Universidade do Minho, desenvolveu pesquisas de pós doutorado na British Columbia University, Ohio State University e Universidade de Évora. Professora aposentada sênior da UNESP/Presidente Prudente, onde fundou e coordenou o CELLIJ - Centro de Estudos em Leitura e Literatura Infantil e Juvenil "Maria Betty Coelho Silva" (1992 - 2022), atua no PPGE - Educação da mesma instituição e é professora colaboradora no PPGL - Letras da Universidade Federal da Paraíba. Tem experiencia em Educação, atuando na área de Ensino-aprendizagem com ênfase em: leitura, literatura infantil, estratégias de leitura, poesia e ensino, formação de professores, leitura literária.

Cleide de Araújo Campos, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP

Graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado de Minas Gerais (2010), Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Ouro Preto, Doutorado em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho.Possui experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino-Aprendizagem; atuando principalmente com os seguintes temas: Alfabetização, Letramento Literário, Estratégias de leitura, Formação do leitor literário , Mediação de leitura e Literatura Infantil.

Ana Paula Carneiro, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP

Graduada em Pedagogia pela UNESP - Universidade Estadual
Paulista “Júlio de Mesquita Filho”. É mestra e doutoranda em Educação pelo Programa
de Pós-graduação PPGE/UNESP. Pós-graduada em narração artística pela ACasa
Tombada. Integrante do CELLIJ - Centro de Estudos em Leitura e Literatura Infantil e
Juvenil de Presidente Prudente (SP). Membro do grupo de pesquisa Formação de
Professores e as Práticas Educativas em Leitura, Literatura e Avaliação do texto
literário. Professora dos Anos Iniciais da Rede Municipal de Ensino de Presidente
Prudente/SP. Contadora de história do grupo Histórias da Nana.

References

ABRAMOVICH, F. Literatura infantil: gostosuras e bobices. 5. ed. São Paulo: Scipione, 2009.

ARENA, D. B. A literatura infantil como produção cultural e como instrumento de iniciação da criança no mundo da cultura escrita. In; ARENA, D. B. ; GIROTTO, C G. G. S.; SOUZA, R. J. Ler e compreender: estratégias de leitura. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2010. p. 13-44.

BAJARD, E. Ler e dizer: Compreensão e comunicação do texto escrito. São Paulo: Cortez, 2005.

BETTELHEIM, B. "The Uses of Enchantment: The Meaning and Importance of Fairy Tales." Knopf. 1976.

COELHO, N. N. Literatura infantil: teoria, análise e didática. 1ª ed. São Paulo: Moderna, 2000.

COLOMER, T. Andar entre livros: A leitura literária na escola. São Paulo: Global, 2007.

GIROTTO, C. G. G. S.; SOUZA, R. J. de. Estratégias de leitura: Para ensinar alunos a compreender o que leem. In: GIROTTO, C. G. G. S.; SOUZA, R. J. de. Ler e compreender: Estratégias de leitura. Campinas: Mercado de Letras, 2010.

GRIMM, Jacob; GRIMM, Wilhelm. João e Maria. In: TATAR, Maria. Contos de fadas. Trad. Maria Luiza X. de A. Borges. 2 ed. Rio de janeiro: Zahar, 2013.

ROSINHA. João e Maria. 1. ed. São Paulo: Callis, 2020.

SOLÉ, I. Estratégias de leitura. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.

SOUZA, R. J.; GIROTTO, C. G. G. S. . Do berço à bebeteca: ações para educação literária na creche. In: Nogueira, A.L.; Laplane. A.L.F. (Org.). Leitores e leituras: explorando as dobras do (im)possível. 1ed.Campinas: Edições Leitura Crítica: ALB, 2017, v. 1, p. 141-167.

Published

2024-11-21

How to Cite

Souza, R. J. de, Campos, C. de A. ., & Carneiro, A. P. (2024). Hansel and Gretel and children’s reception: from traditional to contemporary fairy tales . Devir Educação, 8(1), e–901. https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.901