The work-education relationship and curriculum reforms in Brazil: implications for school management

Authors

  • Luis Carlos de Oliveira Universidade Federal do Matogrosso do Sul - UFMS https://orcid.org/0009-0007-5586-0699
  • Paulo Fioravante Giareta Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v9i1.891

Keywords:

Reforma curricular, Gestão escolar, BNCC, BNC-Gestão

Abstract

This paper addresses the relationship between curriculum reforms and school management in Brazilian education system. It aims to analyze the demands made by the educational system on school management in the public policies context, with a focus on educational policies. Methodologically, the study is structured as an analytical-critical exercise, based on the critical approach and aided by the Documentary Analysis technique. In conclusion, the text points to the impact of curricular reforms, such as the National Common Curricular Base (BNCC), as a strategy for adapting and producing a profile of school management in Brazil that is better suited to demands of the complexity of work-education relationship in the current model of capitalist social organization.

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Author Biographies

Luis Carlos de Oliveira, Universidade Federal do Matogrosso do Sul - UFMS

Mestrado em Educação pela Universidadde Federal de Matogrosso do Sul -UFMS. Campus Três Lagoas. Atua nas áreas de  política públicas e gestão educacional.

Paulo Fioravante Giareta, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Paraná - UFPR (2013). Pós-Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG (2021). Mestrado em Educação pela Fundação Universidade Regional de Blumenau - FURB (2008). Professor da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS (2014). Coordenação do Curso de Pedagogia da UFMS/CPTL (2018-2019). Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campus de Três Lagoas (PPGEdu-CPTL/UFMS). Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campus de Três Lagoas (PPGEdu-CPTL/UFMS - 2022-2024). Líder do GForP - Grupo de Estudos em Formação de Professores da UFMS/CPTL. Membro do Grupo de Pesquisa Laboratório de Ensino Aprendizagem - LEA (UFMS/CPTL); Atua nas áreas de Filosofia da Educação, Política de Gestão Educacional, Politica de Currículo e Politica de Formação de Professores.

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Published

2025-01-02

How to Cite

Oliveira, L. C. de, & Fioravante Giareta, P. (2025). The work-education relationship and curriculum reforms in Brazil: implications for school management. Devir Educação, 9(1), e–891. https://doi.org/10.30905/rde.v9i1.891