Affectivity and teacher education: reflections on pedagogical practice in Higher Education

Authors

  • Paulo Ricardo da Silva Universidade Federal de Lavras - UFLA

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.883

Keywords:

Emoções; Ensino de Química; Formação de Professores.

Abstract

Teacher education in Brazil is carried out in Bachelor's degree programs, which, despite their specificities, share a series of common aspects, mainly those related to pedagogical issues (teaching and learning theories, curricular aspects of Basic Education, among others). In the current context, issues involving affectivity (emotions, feelings) have gained increasing prominence in society and, consequently, in the school environment; however, they are still timidly addressed in teacher education programs. In this text, I present a possibility for discussing this theme within a Chemistry Bachelor's degree program, without prescriptive intention, but with the aim of contributing to the advancement of these debates in the field and expanding the possibilities for the integration of formative practices linked to the demands presented in the professional field of teachers in initial training.

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Author Biography

Paulo Ricardo da Silva, Universidade Federal de Lavras - UFLA

Graduado em Licenciatura em Química pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2011), Mestre (2014) e Doutor (2019) em Química, subárea Educação Química, pela mesma instituição. Atualmente é Professor do quadro permanente do Departamento de Química da Universidade Federal de Lavras, atuando no Ensino de Química. Atuou como coordenador de área do PIBID-Química (2017-2018 e 2020-2022), da Residência Pedagógica-Química (2018-2020) e atualmente coordena novamente o PIBID-Química (2022-2024).Tem interesse nas áreas: Formação de professores de Química e Ciências (Ensino Fundamental e Médio); Interdisciplinaridade e Ensino de Ciências; Educação em Espaços Não Formais e Divulgação Científica.

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Published

2024-08-14

How to Cite

da Silva, P. R. (2024). Affectivity and teacher education: reflections on pedagogical practice in Higher Education: . Devir Educação, 8(1), e–883. https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.883