Between stereotyping and entertainment: images of teaching at the SP Education Media Center

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.874

Keywords:

São Paulo Education Media Center, Objective Hermeneutics, teaching, entertainment

Abstract

The São Paulo Education Media Center (CMSP) platform was created in 2020, with the aim of meeting school demand that would be banned due to the imperative of social isolation resulting from the COVID-19 pandemic. The main strategy of this platform was based on the production and exhibition of video classes on television, which were taught by teachers called “studio teachers”. Taking into account the performance of this central figure, this article aims to present a reconstructive analysis of the performance of studio teachers who presented video classes aimed at Elementary School. Supported by the Objective Hermeneutics methodology, it is concluded that the design proposed by the CMSP produces an image representative of teaching that is guided by aspects exogenous to the pedagogical scene usually outlined in the classroom space, guided by the logic of entertainment. Such performance, due to its character, has implications for the didactic mediation of content.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Helga Caroline Peres, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" UNESP -Araraquara

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos/UFSCar, na linha de pesquisas educação, cultura e subjetividade, tendo como foco de suas pesquisas a interface entre formação estético-cinematográfica, Teoria Crítica da Sociedade e ensino escolar. Foi bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo/FAPESP no período de 2018 a 2021, tendo sido contemplada com bolsa de estágio e pesquisa no exterior/BEPE - FAPESP (2020), a ser realizado na European-Universität Flensburg/ Alemanha. Coordenou, durante dois anos (2018-2019), o curso de formação continuada intitulado Novos olhares sobre o cinema na escola junto à Secretaria Municipal de Educação de Araraquara-SP. Concluiu seu mestrado em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista/UNESP, campus de Araraquara (2016), na linha de pesquisas teorias pedagógicas, trabalho educativo e sociedade, analisando a relação entre formação estético-cinematográfica e formação docente. Atualmente realiza estágio pós-doutoral na Universidade Estadual Paulista/UNESP, Campus de Araraquara, desenvolvendo o projeto "Ensino Remoto no mundo interditado: uma análise das vídeoaulas produzidas pelo Centro de Mídias da Educação de São Paulo durante a pandemia do coronavírus", e participa como pesquisadora-colaboradora no projeto de pesquisa "Ensino remoto na era da computação ubíqua: análise comparativa dos processos formativos de alunos universitários brasileiros e alemães em tempos de COVID-19", em parceria com a Goethe-Universität/Frankfurt e financiado pela Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo/FAPESP. Áreas de interesse: práticas de ensino; didática; tecnologias da educação; ensino remoto emergencial; filosofia da educação; Teoria Crítica da Sociedade; indústria cultural; cinema e produção audiovisual na escola; pesquisa social empírica.

References

ADORNO, T.W. Dialética Negativa. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora, 2009.

ADORNO, T.W. How to look at television. In: ADORNO, T.W. The Culture Industry: selected essays on mass culture. London: Routledge, 1991, p. 136-153.

ADORNO, T.W. Tabus acerca do Magistério. In:ADORNO, T.W. Educação e Emancipação. Tradução Wolfgang Leo Maar. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995, p. 169 - 185.

ADORNO, T.W. Televisão e Formação. In: ADORNO, T.W. Educação e emancipação. (Tradução de Wolgang Leo Maar). Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995b, p. 97-118.

BECKER, F. Modelos pedagógicos e modelos epistemológicos. EDUCAÇÃO E REALIDADE. Porto Alegre, 19(1): 89-96, jan./jun. 1994.

CAMBI, Franco. História da Pedagogia. São Paulo: Unesp, 1999.

DUFOUR, D.R. A arte de reduzir as cabeças: sobre a nova servidão na sociedade ultraliberal. Rio de Janeiro: Companhia de Freud, 2005.

GRILLO, J.M. As lições do cinema: manual de filmologia. Lisboa: Edições Colibri, 2007.

GRUSCHKA, A. Escola, Didática e Indústria Cultural. In: DURÃO, F. A.; ZUIN, A.; VAZ, A.F. (Orgs.) A indústria cultural hoje. São Paulo: Boitempo, 2008.

HORKHEIMER, M e ADORNO, T. W.; Dialética do Esclarecimento. Tradução: Guido Antônio de Almeida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora, 1985.

Mathias, Guilherme A. Pandemia E O Ensino De História: A visão dos professores do estado de São Paulo sobre o uso do Centro de Mídias nos anos de 2020 e 2021 / Guilherme Augusto Mathias. – 2023. – 53f (Trabalho de Conclusão de Curso).

SAVIANI, D. Escola e Democracia. Campinas: Autores Associados, 2009.

SÃO PAULO (Estado). Secretaria de Educação. Plano estratégico 2019-2022: educação para o século XXI. São Paulo: Secretaria de Educação, 2019. Disponível em: https://www.educacao.sp.gov.br/wp-content/uploads/2019/07/plano-estrategico2019-2022-seduc_compressed.pdf Acesso em: 20/06/2022.

SECRETARIA DA EDUCAÇÃO DO ESTADO DE SÃO PAULO. Documento orientador das atividades escolares não presenciais (2020)

SEDUC/Undime SP. Currículo Paulista, São Paulo: SEDUC/SP, 2019.

TÜRCKE, C. Sociedade Excitada: filosofia da sensação. Trad. Antônio A. S. Zuin. [et al.]. Campinas, SP: Editora Unicamp, 2010.

VILELA, R.A.T. A análise sociológica “Hermenêutica Objetiva”: novas perspectivas na pesquisa qualitativa. In:Congresso Brasileiro de Sociologia, 15.,2011, Curitiba.Anais do XV Congresso Brasileiro de Sociologia,Curitiba: Sociedade Brasileira de Sociologia, 2011.p. 01-19.

VILELA, R.A.T. A pesquisa empírica da sala de aula na perspectiva da teoria crítica: aportes metodológicos da hermenêutica objetiva de Ulrich Oevermann.In: PUCCI, B.; COSTA, B. C. da; DURÃO, F. (org.).Teoria Crítica e Crises: reflexões sobre cultura, estética e educação.Campinas: Autores Associados, 2012, p. 157-180.

Published

2024-07-16

How to Cite

Caroline Peres, H. (2024). Between stereotyping and entertainment: images of teaching at the SP Education Media Center. Devir Educação, 8(1), e–874. https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.874