Between stereotyping and entertainment: images of teaching at the SP Education Media Center
DOI:
https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.874Keywords:
São Paulo Education Media Center, Objective Hermeneutics, teaching, entertainmentAbstract
The São Paulo Education Media Center (CMSP) platform was created in 2020, with the aim of meeting school demand that would be banned due to the imperative of social isolation resulting from the COVID-19 pandemic. The main strategy of this platform was based on the production and exhibition of video classes on television, which were taught by teachers called “studio teachers”. Taking into account the performance of this central figure, this article aims to present a reconstructive analysis of the performance of studio teachers who presented video classes aimed at Elementary School. Supported by the Objective Hermeneutics methodology, it is concluded that the design proposed by the CMSP produces an image representative of teaching that is guided by aspects exogenous to the pedagogical scene usually outlined in the classroom space, guided by the logic of entertainment. Such performance, due to its character, has implications for the didactic mediation of content.
Downloads
References
ADORNO, T.W. Dialética Negativa. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora, 2009.
ADORNO, T.W. How to look at television. In: ADORNO, T.W. The Culture Industry: selected essays on mass culture. London: Routledge, 1991, p. 136-153.
ADORNO, T.W. Tabus acerca do Magistério. In:ADORNO, T.W. Educação e Emancipação. Tradução Wolfgang Leo Maar. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995, p. 169 - 185.
ADORNO, T.W. Televisão e Formação. In: ADORNO, T.W. Educação e emancipação. (Tradução de Wolgang Leo Maar). Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995b, p. 97-118.
BECKER, F. Modelos pedagógicos e modelos epistemológicos. EDUCAÇÃO E REALIDADE. Porto Alegre, 19(1): 89-96, jan./jun. 1994.
CAMBI, Franco. História da Pedagogia. São Paulo: Unesp, 1999.
DUFOUR, D.R. A arte de reduzir as cabeças: sobre a nova servidão na sociedade ultraliberal. Rio de Janeiro: Companhia de Freud, 2005.
GRILLO, J.M. As lições do cinema: manual de filmologia. Lisboa: Edições Colibri, 2007.
GRUSCHKA, A. Escola, Didática e Indústria Cultural. In: DURÃO, F. A.; ZUIN, A.; VAZ, A.F. (Orgs.) A indústria cultural hoje. São Paulo: Boitempo, 2008.
HORKHEIMER, M e ADORNO, T. W.; Dialética do Esclarecimento. Tradução: Guido Antônio de Almeida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora, 1985.
Mathias, Guilherme A. Pandemia E O Ensino De História: A visão dos professores do estado de São Paulo sobre o uso do Centro de Mídias nos anos de 2020 e 2021 / Guilherme Augusto Mathias. – 2023. – 53f (Trabalho de Conclusão de Curso).
SAVIANI, D. Escola e Democracia. Campinas: Autores Associados, 2009.
SÃO PAULO (Estado). Secretaria de Educação. Plano estratégico 2019-2022: educação para o século XXI. São Paulo: Secretaria de Educação, 2019. Disponível em: https://www.educacao.sp.gov.br/wp-content/uploads/2019/07/plano-estrategico2019-2022-seduc_compressed.pdf Acesso em: 20/06/2022.
SECRETARIA DA EDUCAÇÃO DO ESTADO DE SÃO PAULO. Documento orientador das atividades escolares não presenciais (2020)
SEDUC/Undime SP. Currículo Paulista, São Paulo: SEDUC/SP, 2019.
TÜRCKE, C. Sociedade Excitada: filosofia da sensação. Trad. Antônio A. S. Zuin. [et al.]. Campinas, SP: Editora Unicamp, 2010.
VILELA, R.A.T. A análise sociológica “Hermenêutica Objetiva”: novas perspectivas na pesquisa qualitativa. In:Congresso Brasileiro de Sociologia, 15.,2011, Curitiba.Anais do XV Congresso Brasileiro de Sociologia,Curitiba: Sociedade Brasileira de Sociologia, 2011.p. 01-19.
VILELA, R.A.T. A pesquisa empírica da sala de aula na perspectiva da teoria crítica: aportes metodológicos da hermenêutica objetiva de Ulrich Oevermann.In: PUCCI, B.; COSTA, B. C. da; DURÃO, F. (org.).Teoria Crítica e Crises: reflexões sobre cultura, estética e educação.Campinas: Autores Associados, 2012, p. 157-180.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Devir Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.