Paths of classifications and evaluations at school: a study on teacher taxonomies on the student

Authors

  • Vinicius Kapicius Plessim Universidade de São Paulo - USP

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.869

Keywords:

Aluno, Avaliação, Classificações, Cultura escolar, Professor

Abstract

The article aims to understand how social classifications are transformed into school classifications through professorial jurisprudence. Through qualitative research, based on field study, eight interviews were produced with teachers who work at the Escola Municipal Expedicionário Aquino de Araújo, an institution located on the outskirts of Rio de Janeiro, in Duque de Caxias. We seek to understand how evaluations become an imposing logic perpetrated by fear and social coercion. In this logic, we seek to identify the main difficulties presented by students in tests and exams, as well as the main strategies raised by educators on the premise of obtaining improvements in student learning and in their assessments. The hypothesis put forward is that assessments operate within a standardizing logic so that school culture can be socially reproduced and the production of how school assessment leads to an increase in exclusion, selection and competitiveness within the educational establishment, making it possible to cover up inequalities existing social and economic conditions. We also highlight the importance of teachers reflecting on their pedagogical practice on the premise of reviewing the methods used in the teaching-learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vinicius Kapicius Plessim, Universidade de São Paulo - USP

Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo (FEUSP), na área de cultura, filosofia e história da educação, sob a pesquisa: As diferentes artes de produzir sentidos e comportamentos na Escola Municipal Expedicionário Aquino de Araújo: Um estudo sobre as categorias do juízo professoral na instituição (1956 - 2020). Mestre pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro/ Faculdade de Educação da Baixada Fluminense (UERJ/FEBF) pelo programa de Pós Graduação em Educação, cultura e Comunicação em Periferias Urbanas, vinculado a linha de pesquisa em processos de escolarização na Baixada Fluminense: História, Memória e Patrimônio tendo início no ano de 2016, sendo finalizada no mês de dezembro de 2017. Tendo pesquisa financiada pela FAPERJ, denominada: A profissão docente na Escola Regional de Meriti (1921-1954). Atua e tem experiência na área de História da educação, História da Educação na Baixada Fluminense, História da Baixada Fluminense, História da profissão docente, História do ensino secundário no Brasil, Memória e História oral, História de vida e formação docente, História Antiga, História Medieval. Tem interesse em pesquisas qualitativas e quantitativas que versem sobre: violência escolar, profissão docente, sociologia da educação, precarização do trabalho docente, ensino e aprendizagem, avaliação, didática, fracasso escolar, jurisprudência professoral na escola. Atualmente é Membro do projeto /grupo de pesquisa Clio Mnemósine - Centro de Estudos e Pesquisas em História oral e memória, órgão este vinculado ao Instituto Federal do Maranhão (IFMA). Graduado em História, pela Universidade do Grande Rio, cujo trabalho de conclusão de Curso foi vinculado a história antiga e medieval sob a titulação Aurélio Augustinus: A Trajetória de vida e os Mecanismos de Poder Político do Bispo de Hipona entre os Séculos IV e V defendido no ano de 2013.

References

AZANHA, José Mario Pires. Cultura escolar brasileira: um programa de pesquisas. In: Revista da USP, São Paulo, n.8, p. 65 – 69., dez. /fev. 1991.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Trad. Fernando Tomaz. Bertrand Brasil S. A. Rio de Janeiro, 1989.

BOURDIEU, Pierre. Razões práticas: sobre a teoria da ação. Campinas, SP: Papirus, 2011.

BOURDIEU, Pierre. A escola conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura. In: NOGUEIRA, M.A.; CATANI, A. (Orgs.). Escritos de educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.

BOURDIEU, P.; SAINT – MARTIN, M. “As categorias do juízo professoral”. In: CATANI, Afrânio; NOGUEIRA, Maria Alice. (Orgs.). Escritos de educação. Petrópolis: Vozes, 2015.

BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. São Paulo. Perspectiva, 2015.

CATANI, Denice. Barbara; GALLEGO, Rita de Cássia. Avaliação. São Paulo: Editora UNESP, 2009.

CERTEAU, Michel. A invenção do cotidiano: 2. Morar, cozinhar. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: Nascimento da prisão. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

GOODSON, Ivor. Currículo, narrativa e futuro social. Revista Brasileira de Educação, v. 12, n. 35, maio / ago. 2007.

JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. In: Revista Brasileira de história da educação. Janeiro/ junho, 2001, nº1, p.9-43.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. São Paulo: Cortez, 2005.

PERRENOUD, Philippe. Avaliação entre duas lógicas. In: PERRENOUD, Philippe. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens. Porto Alegre: Artmed Editora, 1999, p. 9-23.

TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: Elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

Published

2024-09-30

How to Cite

Kapicius Plessim, V. (2024). Paths of classifications and evaluations at school: a study on teacher taxonomies on the student. Devir Educação, 8(1), e–869. https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.869