Paths of classifications and evaluations at school: a study on teacher taxonomies on the student
DOI:
https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.869Keywords:
Aluno, Avaliação, Classificações, Cultura escolar, ProfessorAbstract
The article aims to understand how social classifications are transformed into school classifications through professorial jurisprudence. Through qualitative research, based on field study, eight interviews were produced with teachers who work at the Escola Municipal Expedicionário Aquino de Araújo, an institution located on the outskirts of Rio de Janeiro, in Duque de Caxias. We seek to understand how evaluations become an imposing logic perpetrated by fear and social coercion. In this logic, we seek to identify the main difficulties presented by students in tests and exams, as well as the main strategies raised by educators on the premise of obtaining improvements in student learning and in their assessments. The hypothesis put forward is that assessments operate within a standardizing logic so that school culture can be socially reproduced and the production of how school assessment leads to an increase in exclusion, selection and competitiveness within the educational establishment, making it possible to cover up inequalities existing social and economic conditions. We also highlight the importance of teachers reflecting on their pedagogical practice on the premise of reviewing the methods used in the teaching-learning process.
Downloads
References
AZANHA, José Mario Pires. Cultura escolar brasileira: um programa de pesquisas. In: Revista da USP, São Paulo, n.8, p. 65 – 69., dez. /fev. 1991.
BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Trad. Fernando Tomaz. Bertrand Brasil S. A. Rio de Janeiro, 1989.
BOURDIEU, Pierre. Razões práticas: sobre a teoria da ação. Campinas, SP: Papirus, 2011.
BOURDIEU, Pierre. A escola conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura. In: NOGUEIRA, M.A.; CATANI, A. (Orgs.). Escritos de educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.
BOURDIEU, P.; SAINT – MARTIN, M. “As categorias do juízo professoral”. In: CATANI, Afrânio; NOGUEIRA, Maria Alice. (Orgs.). Escritos de educação. Petrópolis: Vozes, 2015.
BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. São Paulo. Perspectiva, 2015.
CATANI, Denice. Barbara; GALLEGO, Rita de Cássia. Avaliação. São Paulo: Editora UNESP, 2009.
CERTEAU, Michel. A invenção do cotidiano: 2. Morar, cozinhar. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: Nascimento da prisão. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
GOODSON, Ivor. Currículo, narrativa e futuro social. Revista Brasileira de Educação, v. 12, n. 35, maio / ago. 2007.
JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. In: Revista Brasileira de história da educação. Janeiro/ junho, 2001, nº1, p.9-43.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. São Paulo: Cortez, 2005.
PERRENOUD, Philippe. Avaliação entre duas lógicas. In: PERRENOUD, Philippe. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens. Porto Alegre: Artmed Editora, 1999, p. 9-23.
TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: Elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Devir Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.