Young black students and the perspective of access to Higher Education at UFJF: Racial quotas as an entry tool
DOI:
https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.861Keywords:
Jovens negros, Acesso ao Ensino Superior, Racismo, Cotas RaciaisAbstract
This article aims to analyze the perspectives of young black students in accessing Higher Education at the Federal University of Juiz de Fora (UFJF), through the affirmative action policy, via racial quotas, seeking to understand whether access to the institution's Campus influences this perspective. The methodology used is based on qualitative research, using an interview and oral narrative in the dialogue with the subjects. In this sense, the research showed that young black students who are central subjects of this work tend to have the prospect of attending Higher Education at UFJF, but a certain fear and insecurity of these young people in relation to this access is clear, which can be explained by the lack of knowledge of racial quota policies, racism and the lack of a sense of belonging to the institution's physical space, given that young people who do not attend the institution are those who have no prospect of accessing higher education at the institution.
Downloads
References
BRAGA, Tuwile Jorge Kin. A territorialidade do corpo negro na USP. 2019. 142 p. Tese (Doutorado em Geografia) - Universidade de São Paulo. São Paulo, 2019.
BUFFA, ESTER; PINTO, GELSON DE ALMEIDA. O território da universidade brasileira: o modelo de câmpus. Revista Brasileira de Educação, v. 21, n. 67, p. 809-831, 2016.
CASSAB, Clarice. PENSANDO JUVENTUDES E CIDADE A PARTIR DA EXPERIÊNCIA DE JOVENS COTISTAS. In: Victor Hugo Nedel Oliveira. (Org.). Geografia das juventudes. 1ed.Porto Alegre: GEPEJUVE, 2023, v. 1, p. 77-107.
CERQUEIRA, Daniel; COELHO, Danilo Santa Cruz. Democracia racial e homicídios de jovens negros na cidade partida. Brasília, DF: Ipea, 2017.
FANON, Frantz; NEGRA, Pele; BRANCAS, Máscaras. Tradução de Renato da Silveira. Salvador:EdUFBA, 2008.
GONZALES, Lélia; HASENBALG, Carlos. Lugar de Negro. Coleção 2 Pontos. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1982.
GROPPO, LuisAntonio. Introdução à sociologia da juventude. Paco Editorial, 2017
KOGA, Dirce. Aproximações sobre o conceito de território e sua relação com a universalidade das políticas sociais. Serviço Social em Revista, v. 16, n. 1, p. 30-42, 2013.
OLIVEIRA, et al. Discriminação racial de jovens negros no Brasil: revisão integrativa. Pesquisa, Sociedade e Desenvolvimento , v. 10, n. 14, pág. e214101422013-e214101422013, 2021
PASSOS, Joana Célia. As desigualdades na escolarização da população negra e a educação de jovens e adultos. EJA em debate, v. 1, p. 137-150, 2012.
ROCHA-COUTINHO, Maria Lúcia. A narrativa oral, a análise de discurso e os estudos de gênero. Estudos de Psicologia (Natal), v. 11, p. 65-69, 2006.
RODRIGUES, Maria Natália Matias; MENEZES-SANTOS, Jaileila de Araújo . Jovens mulheres: reflexões sobre juventude e gênero a partir do Movimento Hip Hop. Revista Latinoamericana de CienciasSociales, Niñez y Juventud, v. 12, p. 703-715, 2014.
SANTOS, Mariza Fernandes dos; RATTS, Alex. Trajetórias negras discentes no espaço acadêmico: o quadro da Universidade Federal de Goiás diante das ações afirmativas. Educere et Educare, Paraná, v. 10, n. 20, p. 641-652, jul./dez. 2015
SANTOS, Milton. Por outra globalização – do pensamento único à consciência universal. Rio de Janeiro: Record, 2003, 174p.
SENKEVICS, Adriano Souza. A expansão recente do ensino superior. Cadernos de estudos e pesquisas em políticas educacionais, v. 3, n. 4, p. 48-48, 2021.
SENKEVICS, Adriano; CARVALHO, Marília. Novas e velhas barreiras à escolarização da juventude. Estudos Avançados, v. 34, n. 99, p. 333-351, 2020.
SILVÉRIO, Valter Roberto. Ação Afirmativa: uma política pública que faz a diferença. O negro na universidade: direito à inclusão. Brasília, DF: Fundação Cultural Palmares, 2007.
VAZ, Leandro Farias. Uma geografia das ações afirmativas no ensino superior: as cotas étnico-raciais na UEG e UFG. 2012. 187 p. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Devir Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.