Profissionalização do ensino no espaço público institucional: os agentes do campo educacional na propaganda governamental do censo escolar

Authors

  • Regina Zanella Penteado Universidade Estadual Paulista - UNESP Rio Claro
  • Belarmino Cesar Guimarães da Costa Universidade Metodista de Piracicaba - UNIMEP
  • Clayton José Budin Universidade Estadual Paulista - UNESP de Rio Claro

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.844

Keywords:

Education, Communication, Teaching professionalization

Abstract

Based on transversality and dialogue between the areas of education and communication, this article analyzes the government propaganda film of the 2021 Brazilian school census and observes its aesthetic elements and filmic language to obtain representations of education in institutional public space and the way in which it is constructed the idea of ​​teaching as a profession. By highlighting images from institutional advertising, the approach is about scenic elements, color patterns, character construction, postures, gestures and costumes, to transcend the perception of details in terms of reflection on the text/ dialogue, metaphors and immanent symbolization. The analysis finds theoretical foundation in the bourdieusian conceptual contributions of field, agent and habitus. The government propaganda, in those historical moments of authoritarianism, expresses forms of representation (of schools and school workspaces; of educational agents; of the relationships that education professionals establish in the educational field, among others) that reproduce symbolic violence, gender stereotypes and relations of domination, segregation and coloniality that tension the professionalization of teaching, in that it involves teaching evolving from a conception of vocation to that of a profession.

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Author Biographies

Regina Zanella Penteado, Universidade Estadual Paulista - UNESP Rio Claro

Pós-Doutorado em Educação - linha: Linguagem, Experiência, Memória e Formação  - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho UNESP/Rio Claro (2017); Doutorado em Educação - linha: Formação de Professores e Trabalho Docente - UNESP/Rio Claro (2022); Doutorado e Mestrado em Saúde Pública/Coletiva -  Faculdade de Saúde Pública FSP/USP (2003 e 2000 respectivamente); Graduações: Fonoaudiologia - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1990) e Pedagogia - Universidade Virtual de São Paulo (2023); Magistério com Habilitação na Pré-Escola (1986).

Belarmino Cesar Guimarães da Costa, Universidade Metodista de Piracicaba - UNIMEP

Doutor em Educação - Unicamp (1999) área de Filosofia e História da Educação; Mestre em Educação - UFSCar (1993) área de Fundamentos da Educação; Jornalista - Unimep (1983). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação (linha: História e Filosofia da Educação) e de Cursos de Jornalismo; Cinema e Audiovisual e Radio/TV/Internet da UNIMEP/Piracicaba. 

Clayton José Budin, Universidade Estadual Paulista - UNESP de Rio Claro

Doutorado em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, campus de Rio Claro (2022); Mestrado em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, campus de Rio Claro (2014); Graduação em Geografia (bacharelado) pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Unesp de Presidente Prudente (2010); Graduação em Geografia (licenciatura) pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Unesp de Presidente Prudente (2007).  

Published

2024-05-20

How to Cite

Zanella Penteado, R., Guimarães da Costa, B. C., & Budin, C. J. (2024). Profissionalização do ensino no espaço público institucional: os agentes do campo educacional na propaganda governamental do censo escolar . Devir Educação, 8(1), e–844. https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.844