Gender and Sexuality Literacy in Teacher Training

Authors

  • Jonathan Machado Domingues Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP
  • Matheus Reuter Sena SEDSODH/UERJ

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.840

Keywords:

Educação Inclusiva, Formação Docente, Orientação Sexual, Identidade de Gênero, Currículo

Abstract

This article aims to analyze and present practical solutions for educators, overcoming cultural challenges and resistance, with the goal of fostering a more inclusive and respectful education. The guiding question directing this research is: how can educators develop and implement strategies in gender and sexuality literacy? The adopted methodology involved a literature review, exploring fundamental theories of these topics, providing a theoretical foundation. The results point to the need for an inclusive approach, recognizing the diversity and intersections among different gender identities and sexual orientations. Strategies such as dynamic pedagogical practices and curricular integration stand out as effective tools to overcome cultural challenges and promote a more welcoming and inclusive educational environment. In summary, this study underscores the relevance of addressing the complexities of gender and sexuality literacy in teaching practice.

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Author Biographies

Jonathan Machado Domingues, Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP

Doutorando em Educação e Saúde na Infância e na Adolescência pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). Mestre em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Especialista em Educação, Gênero e Sexualidade pela Faculdade Iguaçu. Licenciado em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Colaborador da Comissão de Diversidade sexual e Gênero da OAB/RJ. Colaborador da Comissão de Direitos Humanos da OAB Ilha do Governador/RJ. Idealizador do Projeto Direitos Humanos e Educação. Organizou dois e-books na área de Diversidade Sexual e de Gênero e Direitos Humanos pela Editora Akademy.

Matheus Reuter Sena, SEDSODH/UERJ

Advogado no Programa Estadual Rio Sem LGBTIfobia. Especialista em Direito Público pela Faculdade Legale. Pós-graduando em Docência do Ensino em Direitos Humanos pela Faculdade Iguaçu. Membro da Comissão de Direitos Humanos da OAB/RJ. Membro da Comissão de Diversidade Sexual e Gênero e da Diretória de Valorização da Advocacia no Âmbito da Diversidade da OAB/RJ. Coidealizador do Projeto DIreitos Humanos e Educação.

 

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Published

2024-10-18

How to Cite

Domingues, J. M., & Sena, M. R. (2024). Gender and Sexuality Literacy in Teacher Training. Devir Educação, 8(1), e–840. https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.840