Contextualization of Mathematics teaching with Science and problem-based learning: a practice in the eighth grade of elementary school
DOI:
https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.831Keywords:
Problem-Based Learning; Contextualization; Electricity.Abstract
In this work, a teaching practice with Problem-Based Learning (PBL) is presented in Mathematics classes in an eighth-grade elementary school class at a state public school in Uruguaiana/RS, involving fifteen students and the teacher- researcher, conductor of the curricular component. The study aimed to verify the potentialities and challenges of the PBL methodology in the teaching-learning process of Mathematics, by providing opportunities for active participation and interaction among students and as an alternative to the traditional method. The problem-situation with the theme of residential electricity consumption was designed in order to integrate the curricular components of Mathematics and Science through the principle of contextualization. The results showed that with the teacher's mediation, the students carried out the activities collaboratively in the groups, favoring learning.
Downloads
References
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini. Apresentação. In: BACICH, L; MORAN, J. (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.
RIO GRANDE DO SUL. Secretaria de Estado da Educação. Matrizes de Referência para o Ano Letivo 2022. Disponível em: https://educacao.rs.gov.br/upload/arquivos/202202/17182418-matrizes-de-referencia-2022.pdf. Acesso em: 01 mai. de 2023.
LEITE, Fernanda Fernandes de; CUNHA, Gládis Franck da; SCHNEIDER, Vania Elisabete. A utilização do método de Aprendizagem Baseada em Problemas para conhecer e desenvolver hábitos de consumo consciente da energia elétrica no Ensino Fundamental. Revista Interdisciplinar de Ciência Aplicada, v. 2, n. 3, p. 25–29, 2017. Disponível em: https://sou.ucs.br/revistas/index.php/ricaucs/article/view/33. Acesso em: 10 mai. de 2023.
HANSEN, Michele Facin. Projeto de trabalho e o ensino de ciências: uma relação entre conhecimentos e situações cotidianas. 2006. 226 f. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Tecnológica) - Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC, 2006.
MACHADO, Nilson José. Matemática e Educação: alegorias, tecnologias, jogo, poesia. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
MORAN, José. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, Lilian; MORAN, José (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.
RIBEIRO, Luis Roberto de Camargo. Aprendizagem baseada em problemas (PBL): uma experiência no ensino superior. São Carlos: EdUFSCar, 2010.
SOUZA, Jaibis Freitas de. Construindo uma aprendizagem significativa com história e contextualização da Matemática. 2009. 108 f. Dissertação (Mestrado em Educação Agrícola) – Instituto de Agronomia, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica – RJ, 2009.
SOUZA, Samir Cristino de; DOURADO, Luis. Aprendizagem Baseada em Problemas (ABP): Um Método de Aprendizagem Inovador Para o Ensino Educativo. Revista Holos, v. 5, p. 182–200, 2015. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/2880. Acesso em: 24 abr. de 2023.
SOUZA, Joamir Roberto de. Matemática realidade & tecnologia: 8° ano: ensino fundamental - anos finais. 1. ed. São Paulo: FTD, 2018.
VERNIER, Andrea Berro; MAIA, Sandra; DUTRA, Carlos Maximiliano. Tarifa Branca: discutindo o uso racional de energia elétrica no Ensino de Ciências. Revista Insignare Scientia, v. 4, n. 1, p. 206-217. 2021.Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/11539. Acesso em: 24 abr. de 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Devir Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.