Contextualization of Mathematics teaching with Science and problem-based learning: a practice in the eighth grade of elementary school

Authors

  • Lisandra Pintos Sabedra Escola Estadual Ens Médio Lilian Guimarães/ SEDUC-RS
  • carlos Maximiliano Dutra Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA)

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.831

Keywords:

Problem-Based Learning; Contextualization; Electricity.

Abstract

In this work, a teaching practice with Problem-Based Learning (PBL) is presented in Mathematics classes in an eighth-grade elementary school class at a state public school in Uruguaiana/RS, involving fifteen students and the teacher- researcher, conductor of the curricular component. The study aimed to verify the potentialities and challenges of the PBL methodology in the teaching-learning process of Mathematics, by providing opportunities for active participation and interaction among students and as an alternative to the traditional method. The problem-situation with the theme of residential electricity consumption was designed in order to integrate the curricular components of Mathematics and Science through the principle of contextualization. The results showed that with the teacher's mediation, the students carried out the activities collaboratively in the groups, favoring learning.

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Author Biographies

Lisandra Pintos Sabedra, Escola Estadual Ens Médio Lilian Guimarães/ SEDUC-RS

Possui graduação em Matemática pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM, 1998), e Especialização em Educação de Jovens e Adultos. Atualmente, é professora da Escola Estadual de Ensino Médio Professora Lilia Guimarães. Mestranda do PPG em Ensino de Ciências: Química da Vida e Saúde, da Universidade Federal do Pampa (Unipampa). Membro do Grupo de Estudos em Ensino de Ciências da Natureza e suas Tecnologias (GEECNAT - Unipampa).

carlos Maximiliano Dutra, Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA)

Graduação em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1994), Mestrado em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1997) e Doutorado em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2001). Realizou Pós-Doutorado em Astronomia de 2001 a 2003 no Instituto Astronômico e Geofísico da USP. Atualmente é Professor Titular da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), onde ministra disciplinas na área de Matemática, Estatística e Astronomia. É professor orientador do Programa de Pós-Graduação de Educação Em Ciências: Química da Vida e Saúde onde desenvolve pesquisa e orientações na área de Ensino de Astronomia, Ensino de Física, Educação Ambiental e Contextualização do Ensino de Ciências em Educação Matemática.

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Published

2024-01-12

How to Cite

Sabedra, L. P., & Dutra, carlos M. (2024). Contextualization of Mathematics teaching with Science and problem-based learning: a practice in the eighth grade of elementary school. Devir Educação, 8(1), e–831. https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.831