Education as ideological complex in Lukács

Authors

  • Sheila Nunes Pereira UNESP, Marília/SP
  • Neusa Maria Dal Ri UNESP, Marília/SP

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.807

Keywords:

Social being, Education, Ideology

Abstract

The objective of this article is to identify the link between education and ideology in the work For  an ontology of social being by Georges Lukács (2018), with the aim of demonstrating that education is an essentially ideological complex. The research is theoretical in nature, having lukácsian ontological assumptions as its methological foundations. To fulfill the proposed objective, in the first section we identify the essence and function of education. Next, we learn the determining aspects of ideology. Finally, we analyze how the determinations of ideology linked to the education complex in the author’s work. As a result introductory reserch, we observed that the essence of education is to be a mediation between individual and gender in the appropriation and transmission of human historical-generic heritage. It is a social function to influence individuals in the face of new alternatives to react in a social function to influence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sheila Nunes Pereira, UNESP, Marília/SP

Mestre em Sociologia (UFGD). Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), na Faculdade de Filosofia e Ciências em Marília. Membro do grupo de pesquisa Organizações e Democracia (UNESP).

Neusa Maria Dal Ri, UNESP, Marília/SP

Professora associada livre-docente III da Unesp, Faculdade de Filosofia e Ciências, Campus de Marília, Programa de Pós-Graduação em Educação, Líder do Grupo de Pesquisa Organizações e Democracia, Editora do periódico ORG&DEMO, Bolsista PQ do CNPq nível 1.

References

ALTHUSSER, Louis. Aparelhos ideológicos de estado. 6. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1992.

LIMA, M. F.; JIMENEZ, S. V. O complexo da educação em Lukács: uma análise à luz das categorias trabalho e reprodução social. Educação em Revista. Belo Horizonte, v. 27, n. 02, p. 73-94, ago. 2011.

LUKÁCS, Georg. Para uma ontologia do ser social. Maceió: Coletivo Veredas, 2018. v. 14.

MARX, Karl. O capital: crítica da economia política. São Paulo: Boitempo, 2013. Livro I.

MÉSZÁROS, István. A educação para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2008.

TONET, Ivo. Método Científico: uma abordagem ontológica. São Paulo: Instituto Lukács, 2013.

VAISMAN, Ester. Marx e Lukács e o problema da individualidade: algumas aproximações. Perspectiva. Florianópolis, v. 27, n. 2, p. 441-459, jul./dez. 2009. Disponível em: http://www.perspectiva.ufsc.br. Acesso em: 22 jul. 2023.

VAISMAN, Ester. A ideologia e sua determinação ontológica. Verinotio, ano VI, n. 12, p. 40-64, 2010. Disponível em: http:// www.verinotio.org/conteudo/0.49365 995032122.pdf. Acesso em: 09 jul. 2023.

Published

2024-03-20

How to Cite

Sheila Nunes Pereira, & Dal Ri, N. M. (2024). Education as ideological complex in Lukács. Devir Educação, 8(1), e–807. https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.807