Sociology of education: another approach

Authors

  • Iael de Souza Universidade Federal do Piauí - UFPI

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.805

Keywords:

sociology of education, social classes, education, work.

Abstract

The article intends to serve as complementary, supporting material for the Sociology of Education discipline for undergraduate university courses. It addresses the emergence of sociology applied to education, emphasizing the fact that there is no neutrality in scientific production. It clarifies the meaning of education from an ontological perspective and its self-interested and interested appropriation by social classes. It highlights the possible role of the sociology of education from the perspective of capital and from the perspective of work, differentiating them. It seeks, finally, to strengthen the perspective of work in its fight against hegemonic and beyond capital through historical-critical sociological readings of reality, allowing organized, more conscious and effective actions, for its radical transformation.

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Author Biography

Iael de Souza, Universidade Federal do Piauí - UFPI

Doutora em Educação pela UNICAMP. Mestre em Ciências Sociais pela UNESP/Marília. Graduada em Ciências Sociais pela antiga FUNDAÇÃO SANTO ANDRÉ. Professora efetiva da Universidade Federal do Piauí, Teresina. Lotada no Curso de Licenciatura em Educação do Campo, CCE-UFPI/Teresina; colaboradora do curso de Ciências Econômicas do CCHL-UFPI/Teresina; pesquisadora do NESPEM (Núcleo de Estudo e Pesquisa em Educação e Emancipação Humana), CCE-UFPI, Teresina; Pesquisadora do NETSS (Núcleo de Estudo em Trabalho, Saúde e Subjetividade), UNICAMP/SP. Autora dos livros: MARX – Muito Prazer! Formação intelectual e militância político-social (1842 a 1848) – para iniciantes, vol. I (Lutas Anticapital); Alguns escritos na quarentena da Sars-Cov-2 (Lutas Anticapital). Desenvolve pesquisa na área de trabalho, política, Estado e organização popular, numa perspectiva marxiana-leniniana, atuando principalmente nos seguintes temas: emancipação política e emancipação humana; socialismo e comunismo; organização de massas/popular; estratégia e táticas para transitar para a transição; trabalho e emancipação humana; luta de classes, partido, movimentos sociais; desvelamento da lógica e funcionalidade da sociabilidade capitalista e do Estado; sistema capital e seu sociometabolismo

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Published

2024-05-09

How to Cite

de Souza, I. (2024). Sociology of education: another approach. Devir Educação, 8(1), e–805. https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.805