Education of ethnic-racial relations: implications and challenges in History teaching.

Authors

  • Fernanda de Santos Nascimento Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA),

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.763

Keywords:

Ensino de História – Relações Étnico-Raciais – Lei 10.639/03

Abstract

Twenty years since the implementation of law 10.639/03, the struggles for the inclusion of blackness and Afro-Brazilian culture in curricula are still important. A true democratic and inclusive construction. The legislation was a major advance that repaid the debt of Brazilian school curricula in relation to the right of a significant portion of the population to have their stories included. The objective of this article is to produce an assessment of the topic based on a bibliographical survey. The research is based on the hypothesis that, with regard to History teaching, there are two major problems to be overcome: teacher training, which reproduces the quadripartite perspective of historical chronology (ancient, medieval, modern and contemporary ages) and the book didactic, which does not yet include, in its entirety, an epistemological perspective that prioritizes a more plural perspective in relation to the teaching of History. It is possible to infer that these two issues still pose obstacles to the complete development of prejudice-free education in Brazil. The proven bibliography points to the need to use other perspectives for teaching History, especially those that are less traditional and expanded on new epistemologies. Therefore, we conclude by the need to continue building the path for teaching ethnic-racial relations in the classroom, above all, through the consolidation of the History teaching area as a research area and also through the path of more complete training, both within the scope of the University and in the continuing training of teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fernanda de Santos Nascimento, Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA),

Doutora em História pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2015) e mestre em História pela mesma instituição (2010). É bacharel e licenciada em História, formada pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2008). Atua em pesquisas sobre militares, política e sociedade desde 2007. Em 2016 atuou como Professora Substituta de História no Instituto Federal Sul-riograndense, campus Venâncio Aires. Atualmente, conduz pesquisas sobre a imprensa militar no século XIX. Tem experiência na área de História política, história militar, militares e sociedade, imprensa militar., educação e ensino de história. Membro permanente do GT História Militar da ANPUH - RS.

References

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. Companhia das Letras: São Paulo, 2019.

BALLESTRIN, Luciana. América Latina e o giro decolonial. Revista Brasileira de Ciência Política, n. 11. Brasília, maio – agosto de 2013, p. 89-117.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez Editora, 2008.

CAVALCANTI, Erinaldo Vicente. História, livro didático e formação docente: produção, limites e possibilidades. Antíteses, V. 11, n. 22, p. 516-532, jul/dez. 2018.

CERRI, Luís Fernando; COSTA, Maria Paula. O banho, a água, a bacia e a criança: história e historiadores na defenestração da primeira versão da Base Nacional Curricular Comum de História para o Ensino Fundamental. Educar em Revista, [S.l.], set. 2021. ISSN 1984-0411. Disponível em: <https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/77155>. Acesso em: 07 fev. 2024.

FERREIRA, Paulo Antônio Barbosa. MULLER, Tania Mara. O Ensino de História no ensino médio e as relações raciais: para além da lei n. 10.639/2003. Educere et Educare, vol. 10 Número 20, jul/dez. 2015, p. 735. Disponível em https://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/12610/9022 Acesso em 20/07/2023.

FLORESTAN, Fernandes. A Integração do negro na sociedade de classes. São Paulo: Editora Globo, 2008.

GOMES, Nilma Lino. Relações étnico-raciais, educação e descolonização dos currículos. Currículo sem Fronteiras. Belo Horizonte, v.12, n.1, p. 98-109, jan./abr. 2012. Disponível em http://www.apeoesp.org.br/sistema/ck/files/5_Gomes_N%20L_Rel_etnico_raciais_educ%20e%20descolonizacao%20do%20curriculo.pdf Acesso em 15/07/2023.

GUIMARÃES, Antônio Sérgio. A questão racial na política brasileira (os últimos quinze anos). Tempo Social; Revista de Sociologia da USP. São Paulo: 2001. p:121 a 142.

GUIMARÃES, Antônio Sérgio Alfredo. "Baianos" e "paulistas': duas escolas de relações raciais. Revista Tempo Social, São Paulo, v. 11, n.1, p. 75-96, 1999.

HASENBALG, Carlos. Discriminação e Desigualdades Raciais no Brasil. 2ª Ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2005.

MUNDURUKU, Daniel. O banquete dos deuses. São Paulo: Global Editora, 2009.

MUNANGA, Kabenguele (Org.). Superando o Racismo na Escola. 3ª ed. Brasília: MEC, 2001.

MUNANGA, Kabengele. Uma abordagem conceitual das noções de raça, racismo, identidade e etnia. Cadernos PENESB. UFF, Rio de Janeiro, n. 5, 2004. 15-34.

MUNANGA, Kabengele. Superando o Racismo na Escola. 2ª ed. revisada. – Brasília: MEC/ SECAD Secretaria da Educação Continuada, Alfabetização e diversidade, 2005.

MUNANGA, Kabengele. Rediscutindo a mestiçagem no Brasil: identidade nacional versus identidade negra. Petrópolis: Vozes, 1999.

RIBEIRO, Djamila. Pequeno manual antirracista. São Paulo: Cia. Das Letras, 2019.

ROSA, Francis Mary Soares. O protagonismo indígena nas aulas de história: problemas e desafios no livro didático. História e Ensino, Londrina, v. 25, n. 1, p. 203-226, jan/jun. 2019.

RÜSEN, Jörn. O livro didático ideal. In: SCHMIDT, Maria Auxiliadora; BARCA, Isabel; MARTINS, Estevão de Rezende (org.). Jörn Rüsen e o ensino de História. Curitiba: Ed. UFPR, 2011.

SANTOS, Milton. Cidadanias mutiladas. In: LERNER, Julio (Ed.). O preconceito. São Paulo: IMESP, 1996/1997.

SANTOS, Sales Augusto dos. A Lei 10.639/03 como fruto da luta anti-racista no movimento negro. In: MEC, SECAD. Educação anti-racista: caminhos abertos pela Lei Federal nº 10.639/03. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005. Disponível em: https://pronacampo.mec.gov.br/images/pdf/bib_volume2_educacao_anti_racista_caminhos_abertos_pela_lei_federal_10639_2003.pdf Acesso em 15/08/2023

SCHMIDT, Maria Auxiliadora. CAINELLI, Marlene Rosa. Ensinar História. Scipione: São Paulo, 2004.

SCHWARCZ, Lilia Moritz. O espetáculo das raças. Companhia das Letras: São Paulo, 1993.

SCHWARCZ, Lilia. Moritz. Gilberto Freyre: adaptação, mestiçagem, trópicos e privacidade em Novo Mundo nos trópicos. In: Joshua Lund; Malcolm McNee. (Org.). Gilberto Freyre e os estudos latino-americanos. 1ed. Pittsburgh: Instituto Internacional de Literatura Iberoamericana, 2006, v. 1, p. 305-334.

SCHWARCZ, Lilia Moritz. Sobre o autoritarismo brasileiro. Companhia das Letras: São Paulo, 2019.

SILVA, Giovani José da; COSTA, Anna Maria Ribeiro F. M. da. Histórias e Culturas indígenas na Educação Básica. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018.

Published

2024-10-07

How to Cite

de Santos Nascimento, F. (2024). Education of ethnic-racial relations: implications and challenges in History teaching. Devir Educação, 8(1), e–763. https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.763